Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitslichtmeting met een externe flitser.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitslichtmeting met een externe flitser.

    Ik gebruik een fotocamera Canon EOS 6D (full frame) samen met een externe flitser EOS Spedlite 580 EX II voor het maken van een fotoreportage. In het menu van de fotocamera vind ik twee opties betreffende "E-TTL II-flitslichtmeting, namelijk "evaluatief" en "Gemiddeld".
    In de handleiding van de camera vind ik volgende uitleg "Voor normale flitsbelichtingen stelt U deze in op [B]Evaluatief[B]. Als gemiddeld is ingesteld, wordt het gemiddelde van de gehele gemeten scène berekend. Het kan nodig zijn om flitsbelichtingscompensatie te gebruiken. Deze instelling is voor geavanceerde gebruikers.

    Kan mij iemand uitleggen hoe deze opties in de praktijk toe te passen, het is te zeggen in welke omstandigheden?

    Jacky verheyen

  • #2
    Re: Flitslichtmeting met een externe flitser.

    Zou dat nieuw zijn sinds E-TTL II? Ik kan mij niet herinneren dat ik die instelling ooit op mijn apparatuur heb gezien.

    Uit de uitleg die je daar citeert, kan ik mij wel een beeld vormen. Als je met flits fotografeert, licht je doorgaans het onderwerp uit, maar niet (of in mindere mate) de omgeving. Je zou dat kunnen vergelijken met center-weighted average of partial metering. Als je voor je flitsbelichting echter de lichtmeting over het volledige beeld in achting neemt - dus inclusief de eventuele donkere achtergrond - zal je in de praktijk waarschijnlijk wel een te sterke flits krijgen. Anderzijds, als je je flitser tegen het plafond laat weerkaatsen, zou "gemiddeld" misschien wel een betere keuze kunnen zijn.

    Nogmaals, ik speculeer hier een beetje. Ikzelf flits altijd in manuele belichtingsstand met partial metering op het onderwerp, en laat E-TTL vervolgens zijn werk doen. Soms compenseer ik de flitser een beetje, maar het onderwerp is doorgaans al mooi belicht zodra je tegen een plafond of muur kan laten weerkaatsen. Waar ik wel graag mee speel, is de belichting van de omgeving. Daarvoor kan je de lichtmeter van de camera gebruiken, zodat het beeld rondom je onderwerp meer of minder uitkomt in de foto.

    Misschien kan je de instellingen eens vergelijken door hetzelfde onderwerp meermaals te fotograferen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Flitslichtmeting met een externe flitser.

      Misschien te eenvoudig maar indien je de iso's naar omhoog haalt (wat zonder problemen kan op de 6D) dan kan je de achtergrond ook lichter maken en hoef je beperkter bij te flitsen.

      Comment

      Working...
      X