Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

    Een vraagje...

    Wanneer ik mijn 5D MKIII op Tv selecteer is het mogelijk om waardes te kiezen die buiten een goede belichting vallen te kiezen.
    Het diafragma past zich automatisch aan, maar wanneer ik een snelheid kies waarbij geen diafragma meer gekozen kan worden, is het toch mogelijk om een foto te maken.

    Voorbeeld: diafragma helemaal open en 1/1000 geeft een goed belichte foto.
    Wanneer ik nu naar 1/500 zal er meer licht op de sensor komen, de lens zit aan zijn diafragmagrens.

    Gevolg: overbelichte foto.
    Hier let je niet altijd op tijdens het fotograferen.

    Is het mogelijk om dit te begrenzen, zodat er geen foto wordt gemaakt in dit geval?
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Canan 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

    Volgens mij is dit bij elke camera zo, je ziet dan in de zoeker dat het lichtmetertje te hoog staat, maar je kan wel een foto maken.
    Kan je in die gevallen niet beter werken in de diafragmavoorkeuzestand, de sluitertijd heeft meer "speling" dan de diafragma-opening.
    Maar als er dan heel veel licht is moet je nog steeds opletten met de kortst mogelijke sluitertijd van de camera, anders zijn de foto's ook overbelicht, bij donkerdere omstandigheden moet je in het oog houden dat de sluitertijd kort genoeg is om geen bewogen foto's te krijgen.

    Ik gebruik de diafragmavoorkeuzestand veel meer dan de sluitertijdvoorkeuzestand, alleen als de sluitertijd heel belangrijk is (bij panning, of foto's van propellervliegtuigen met draaiende motor) gebruik ik de sluitertijdvoorkeuzestand.
    En dan moet ik er ook altijd op letten om de iso zo te kiezen dat het diafragma ergens tussen f5,6 en f16 blijft, als het diafragma verder dicht gaat dan f16 dan wordt de scherpte zichtbaar minder.
    Als er heel veel licht is, dan kan een polarisatiefilter of een grijsfilter helpen om minder licht binnen te krijgen als je met een vrij lange sluitertijd wil fotograferen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canan 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

      Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
      Een vraagje...

      Wanneer ik mijn 5D MKIII op Tv selecteer is het mogelijk om waardes te kiezen die buiten een goede belichting vallen te kiezen.
      Het diafragma past zich automatisch aan, maar wanneer ik een snelheid kies waarbij geen diafragma meer gekozen kan worden, is het toch mogelijk om een foto te maken.

      Voorbeeld: diafragma helemaal open en 1/1000 geeft een goed belichte foto.
      Wanneer ik nu naar 1/500 zal er meer licht op de sensor komen, de lens zit aan zijn diafragmagrens.

      Gevolg: overbelichte foto.
      Hier let je niet altijd op tijdens het fotograferen.

      Is het mogelijk om dit te begrenzen, zodat er geen foto wordt gemaakt in dit geval?
      Anders moet je hem in groene modus zetten dan doet hij alles automatisch
      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

      Comment


      • #4
        Re: Canan 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

        Ik fotografeer ook meestal met diafragmavoorkeuze.
        Maar dat is inderdaad niet altijd de beste keuze ivm bewegingsonscherpte.
        Vandaar mijn vraag.
        Ik zal hier meer op letten.

        Een ander probleem waar ik met de 5D MKIII tegenaan loop, is dat de scherpstelling (auto focus) niet goed werkt bij situaties met minder licht.
        Denk hierbij aan een hoek van een kerk, waarin geen daglicht valt.
        Er is voldoende licht om deze met een wat hogere iso zonder flits te kunnen maken, maar de scherpstelling weigert in dat geval al.
        Naar mijn mening is deze te ongevoelig.

        Is dit een defect of een eigenschap?
        Hebben jullie hier ervaring mee?
        www.dpix.nl event photography

        Comment


        • #5
          Re: Canan 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

          zoals ik eerder al zij op je ander post hier over; Mijn 5d focust in een locaties waar ik zelf amper nog iets kan zien. Heb je het enkel met die 24-105 of ook met andere lenzen. Veel ligt aan de lens, zo focust mijn 50 1.8 vrij slecht in het donker en mijn 70-200 nog steeds vrij snel. Ik heb mijn toestel wel ingesteld dat ik enkel de crosspunten gebruik.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Canan 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

            De situatie die ik omschrijf heeft zeer zeker meer licht dan amper iets zien.
            Het zijn situaties waar ik met de 240-105 een te lange sluitertijd ga krijgen als ik niet wil flitsen.
            Met een ISO 800 kom ik dan in de buurt van 1/30.

            Ik gebruik in dat geval alleen het middelste punt om te selecteren.

            Deze lens gaf bij mijn vorige camera 1DMKII geen problemen.
            Ik zal eea eens proberen met een andere lens.
            Maar begin te twijfelen of de camera defect is.
            www.dpix.nl event photography

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D MKIII sluitertijd buiten bereik

              Heb je het enkel met die lens of ook met andere lenzen?
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment

              Working...
              X