Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verwijderd door domme actie...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verwijderd door domme actie...

    Hallo allemaal,

    Sinds de aankoop van mijn eerste DSLR heb ik intussen meer dan 10000 foto's gemaakt. Enkele dagen terug ben ik op zoek gegaan naar enkele foto's van in het begin en toen kwam ik tot de conclusie dat ik die niet meer heb. Ik heb die domweg overschreven omdat de ingebouwde telling van mijn camera opnieuw vanaf 0 begonnen is... en ik heb dus domweg die oude foto's overschreven.

    Nu wil ik dit in de toekomst vermijden, maar wel al mijn backups bij elkaar houden. Het is misschien een domme vraag, maar hebben jullie hiervoor een bepaalde werkwijze opgebouwd? Ik wil ook wel makkelijk een foto terugvinden , ook al zijn het duizenden foto's.
    De beste foto's zet ik wel apart in een folder zodat die makkelijk terug te vinden zijn.

    By the way, ik ben net lightroom gaan gebruiken. Iemand tips om dit met behulp van lightroom in goede banen te leiden?

    Thanks

    Jan

  • #2
    Re: Foto's verwijderd door domme actie...

    Ik heb een hoofdmap : FOTOS (of VIDEOS).
    Daaronder een submap : 2014
    Daaronder nog eens een submap met de datum , beginnend met het jaar. Voorbeeld : 2014-08-22
    En daaronder al de foto's/video's.

    Ik laad de bestanden in met Adobe Photo Downloader. Dan heb ik elke foto met datum en volgnummer. vb: 2013 02 04_0021.JPG
    Een foto heeft hier dan bvb. het adres : C:\Users\Skitch\FOTOS\2014\2014-04-26\2014 04 26_0015.JPG

    Als je beginner bent is een programma zoals Organizer of Daminion een aanrader (er is een gratis versie). Dan kan je vanaf het begin je foto's taggen.
    Als je al 50.000 of zo foto's hebt is dat ook mogelijk maar je bent er wel een tijdje mee bezig.
    Last edited by Skitch; 22 augustus 2014, 22:55.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verwijderd door domme actie...

      Tweede deel:

      Al mijn gegevens staan op ten minste drie verschillende harddisks.
      De foto's en video's staan meestal op een viertal HD's. Omdat er om de zoveel jaar een HD bijgekocht wordt met telkens een grotere capaciteit.
      Ze blijven allemaal in gebruik, ook die eerste van 80 GB. Een Maxtor 500 GB is onlangs onleesbaar geworden, is nu vervangen door een 4 TB. .
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verwijderd door domme actie...

        Ik sorteer mijn foto's steeds per thema of activiteit. Een map "vakantie 2014", "Macro",.... Zo blijft alles mooi overzichtelijk. Soms zet ik ze ook gewoon in een map met het jaartal. Bij het exporteren in Lightroom kan je eventueel ook unieke namen aan je foto's geven (bv. expordatum of een tekst).

        Verder heb ik ook een back-up via Time Machine (externe HD) en een back-up op een NAS.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verwijderd door domme actie...

          Ik hanteer de volgende werkwijze: bij het importeren (in Lightroom) wijzig ik de filenaam in "jaarmaanddag.uurminutenseconden" (eventueel nog aangevuld met een volgnummer wanneer ik foto's in serie neem - 9 per seconde met mijn D3 Nikon). Op die wijze voorkom je dat de nummering door je camera herbegint waardoor bestaande foto's overschreven worden.
          Ik heb van al mijn gegevens een drievoudige back-up, meestal op een dubbele schijf die in Raid 0 staat, en dan nog een op een netwerk-hardeschijf, opgesteld op een relatief veilige plaats zodat niet al mijn harde schijven tezelfdertijd getroffen worden door een ramp.
          Wat de rangschikking van je foto's in Lightroom betreft daar heb ik verschillende systemen voor: per datum voor dagelijks werk dat niet gebonden is aan een project, en de andere per project of plaats.
          Besteed ook veel aandacht aan het toevoegen van keywords, want via Lightroom is het heel eenvoudig om op die manier je foto's in een mum van tijd terug te vinden, op die manier is de rangschikking in mappen een beetje van secundair belang, maar ik zou die mappen toch zeker behouden.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verwijderd door domme actie...

            Mapjes met jaar/maand/dag met daarbij een verwijzing naar wat er op de foto's staat.
            Die mapjes steek je dan in submapjes: sport, familie, natuur... zodat je alles heel gemakkelijk terug kan vinden.
            Door de mapjes te beginnen met jaar/maand/dag zullen ze ook netjes in de juiste volgorde komen staan, dat is niet het geval als je er aan andere naam aan geeft, dan moet je er nog altijd een nummer voor zetten om de juiste volgorde te behouden (dat deed ik in het begin, maar dat is niet zo handig).
            De gehele map kopieer je dan ook nog eens op een externe schijf voor back up, en je houdt die up to date, anders ben je de laatste foto's die je hebt gemaakt toch nog kwijt als er wat mis gaat.
            Ik haal de foto's pas van het geheugenkaartje als ze op minstens 2 verschillende harde schijven staan.
            Ik gebruik drie schijven, een zit in de pc, dan nog een externe schijf die alleen maar aangesloten wordt tijdens de synchronisatie, de tweede externe schijf is opgeborgen op een andere locatie (op die schijven staan alleen maar foto's).

            Een handig programma om de mappen met foto's op de verschillende schijven te synchroniseren is Freefilesync, dat is gratis en het werkt perfect (ik gebruik dat programma al verschillende jaren).
            Door die mappen zo te synchroniseren worden er geen foto's vergeten, als je ze zelf altijd op de verschillende schijven zet, dan is het mogelijk dat je ooit wel eens een mapje of een foto vergeet, met Freefilesync heb je dat probleem niet omdat die de twee te synchroniseren mappen met elkaar vergelijkt. (Voor Apple is er Time Machine, ik werk zelf met een Windows PC).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Foto's verwijderd door domme actie...

              Bedankt voor de reacties en de tips. Ik denk dat ik inderdaad via Lightroom ga blijven werken.

              Het handigste om dan unieke bestandsnamen te krijgen is inderdaad op datum, en via de trefwoorden en verzamelingen kan ik ze dan altijd terugvinden.

              Zo zie je maar, we hebben weer bij geleerd vandaag

              Comment


              • #8
                Re: Foto's verwijderd door domme actie...

                hallo, je kan toch de "verdwenen" foto's terug achterhalen? Het is niet omdat je ze hebt overschreven of de sd kaart opnieuw hebt geformatteerd dat ze definitief zijn gewist!

                mvg,

                Alain

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's verwijderd door domme actie...

                  Als het al zo lang geleden is, is de kaart al verschillende keren gewist en overschreven. De kans is dus héél erg klein dat je de eerste foto's nog kan terughalen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's verwijderd door domme actie...

                    Ik heb alles op drie schijven staan plus ook nog eens online. Ik doe dat via Pogoplug: twee schijven hangen aan de Pogoplug, en één van de twee schijven wordt automatisch online gesynchroniseerd. Ik betaal 70€ per jaar voor ongelimiteerde online storage. Het heeft een paar weken geduurd om mijn terrabytes te uploaden, maar nu staat alles online en blijft dat zo. Het is een relatief goedkope oplossing. De Pogoplug kost twee keer niks, en de harde schijven had ik al.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's verwijderd door domme actie...

                      Oorspronkelijk geplaatst door northlander Bekijk bericht
                      hallo, je kan toch de "verdwenen" foto's terug achterhalen? Het is niet omdat je ze hebt overschreven of de sd kaart opnieuw hebt geformatteerd dat ze definitief zijn gewist!

                      mvg,

                      Alain
                      Kan je dat ook vanaf de harde schijf van de laptop? Ik ben geen computer expert dus ik zou niet weten hoe dit kan...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's verwijderd door domme actie...

                        ja, zeker geen probleem, je kan dit doen via bvb een tool in NERO: Nero rescueagent, ik gebruik het programma Power Data Recovery, daarin je kan zelfs de extensie van de "verdwenen" soft aangeven, een harde schijf recoveren duurt alleen wat langer gezien de grootte, maar het werkt perfect! Alleen als de sd kaart of harde schijf een x aantal keren werd geformatteerd of een groot aantal keer werd overschreven kan je problemen hebben om de verdwenen soft of prog's of foto's terug te recoveren,

                        mvg,

                        Alain
                        Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
                        Kan je dat ook vanaf de harde schijf van de laptop? Ik ben geen computer expert dus ik zou niet weten hoe dit kan...
                        Last edited by northlander; 26 augustus 2014, 10:30.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's verwijderd door domme actie...

                          Oorspronkelijk geplaatst door northlander Bekijk bericht
                          ja, zeker geen probleem, je kan dit doen via bvb een tool in NERO: Nero rescueagent, ik gebruik het programma Power Data Recovery, daarin je kan zelfs de extensie van de "verdwenen" soft aangeven, een harde schijf recoveren duurt alleen wat langer gezien de grootte, maar het werkt perfect! Alleen als de sd kaart of harde schijf een x aantal keren werd geformatteerd of een groot aantal keer werd overschreven kan je problemen hebben om de verdwenen soft of prog's of foto's terug te recoveren,

                          mvg,

                          Alain
                          Super, bedankt voor de tip. Dit ga ik zeker uittesten!!

                          Comment

                          Working...
                          X