Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onjuiste kleurweergave op het scherm van mijn laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onjuiste kleurweergave op het scherm van mijn laptop

    Als ik foto's bewerk in Light Room en achteraf laat afdrukken, komen de kleuren niet overeen. Er werd mij gezegd dat dit aan het scherm van mijn laptop ligt en dat een extern scherm hier uitkomst zou kunnen bieden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en het op deze manier opgelost hebben?

  • #2
    Re: onjuiste kleurweergave op het scherm van mijn laptop

    Een correcte kleurweergave is geen prioriteit voor de ontwerpers van laptops. Voor hun moet zo'n toestel vooral compact en mobiel zijn.

    Het scherm van een laptop, ook al is het gekalibreerd, zal nooit een even breed kleurenspectrum kunnen weergeven als een degelijke monitor.
    Als je een externe monitor op je laptop kán aansluiten, heeft dat weinig zin. De grafische kaart van de laptop is namelijk ook beperkt in zijn kleurenweergave.

    Kort samengevat: een laptop is noch voor het bewerken, noch voor het beoordelen van foto's geschikt.

    Veel info over kleurbeheer bij Marc Cielen
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: onjuiste kleurweergave op het scherm van mijn laptop

      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Een correcte kleurweergave is geen prioriteit voor de ontwerpers van laptops. Voor hun moet zo'n toestel vooral compact en mobiel zijn.

      Het scherm van een laptop, ook al is het gekalibreerd, zal nooit een even breed kleurenspectrum kunnen weergeven als een degelijke monitor.
      Als je een externe monitor op je laptop kán aansluiten, heeft dat weinig zin. De grafische kaart van de laptop is namelijk ook beperkt in zijn kleurenweergave.

      Kort samengevat: een laptop is noch voor het bewerken, noch voor het beoordelen van foto's geschikt.

      Veel info over kleurbeheer bij Marc Cielen
      Dat een laptop niet geschikt is, zal een beetje kort door de bocht zijn.
      Ik doe al mijn fotowerk op een laptop en die is gekalibreerd, zowel op intern scherm als op de externe die eraan hangen als die thuis op mijn bureau staat. Bij laptops heb je er evengoed die deftige schermen en videokaarten hebben. Veel hangt natuurlijk af van de prijs van je toestel.
      Een laptop met een wide gamut scherm en een K4000 quadro kaart zal natuurlijk iets meer kosten dan de gemiddelde laptop in de gb.
      Maar zelfs als je dat niet hebt: een laptop scherm is te kalibreren. De reden dat veel mensen zeggen van niet is omdat je dat openklapt en je kijkhoek elke keer anders is wat weer invloed heeft op je kleurweergave.
      Koop een kalibreertoestel (http://www.fotokonijnenberg.be/datacolor-spyder-4-pro-2) en een extern scherm. Kalibreer je extern scherm op je laptop en je probleem zal opgelost zijn.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: onjuiste kleurweergave op het scherm van mijn laptop

        Twee reacties, met tegengestelde meningen.
        Daarom even raad gevraagd aan de meester zelve, inzake kleurbeheer.

        Dag Jos,

        Omdat ik geen lid van Belgium Digital ben kan ik niet reageren op het forum, daarom geef ik je mijn reactie zo door, je kan ze dan zelf plaatsen als je wil.

        Mijn ervaring is de volgende:

        Je kan een laptop kalibreren, maar je zal altijd een stukje kleur verliezen, vooral in het hevige rood.
        Daarbij is de Macbook Pro duidelijk beter dan de gemiddelde Windows laptop. Zelf werk ik al 5 jaar op een Macbook Pro en ik ken de afwijking zo goed dat ik er rekening mee kan houden.

        Laptops met een IPS-scherm hebben minder last van de variabele kijkhoek, maar blijven beperkt in hun kleurweergave.

        Zelfs een iPad kan tegenwoordig gekalibreerd worden, hij heeft ook een IPS-scherm, MAAR!!!!! verliest een stuk rood, dat daardoor oranjeachtig wordt.

        Een extern kwaliteitsscherm is altijd een betere keuze voor kleurkritisch werk, hierbij moet je rekenen vanaf 500 Euro.
        Het is niet omdat je een IPS-scherm hebt, dat je een „Goed” scherm hebt, ik heb enkele goedkope IPS-schermen getest, met teleurstellend resultaat.
        Ik heb heel wat klanten die deze werkwijze met succes toepassen.

        De beeldkaart is minder bepalend voor een goeie kleurweergave, ik heb zelf al met de goedkoopste beeldkaart goeie resultaten behaald.
        Een dure beeldkaart is alleen nodig als je in Photoshop met 3D-beelden wil werken.
        Een goeie kalibrator is het belangrijkste, daarbij gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de i1 Display Pro.
        En dan de juiste parameters gebruiken!

        Kijk voor kleurbeheer in Lightroom ook hier: http://menccolor.be/lightroom-5.html

        Met vriendelijke groet,

        Marc Cielen
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment

        Working...
        X