Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro en wildlife… DX of FX ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro en wildlife… DX of FX ?

    Eigelijk ben ik op zoek naar een goede vervanger voor mijn huidig toestel, de Nikon D3300. Ik kocht dit 'instapmodel' toen hij net uit was, en met macro (Sigma 150mm) heb ik al leuke resultaten gehad. Bij dit soort foto's werk ik altijd op statief dus kan ik de ISO laag houden.

    Ik heb van mijn zus haar tele Nikon 300mm f4 af-s gekregen, maar samen met een Nikon 1.4x TC vallen de foto's toch wat tegen. Om toch een degelijke sluitertijd te krijgen moet ik de ISO serieus hoog zetten om toch ook een goede scherpte te krijgen. (met het bijhorende detail verlies). Er zijn plannen om deze lens + tc te vervangen, en budgetwijs gedacht aan de nieuwe Tamron 150-600mm (want bv. een 500mm prime kan er niet af )

    Dus de vraag: welke body is het interessantste te wetende dat ik graag:
    - macro (insecten, vlinders, …)
    - tele werk (vogels, reptielen, …)
    - occasioneel landschap / familie

    Hij moet ook wat weerbestendig zijn.

    Misschien ook niet onbelangrijk: mijn overige lenzen: Nikon 35mm 1.8, en Sigma 17-70mm 2.8-4 (Deze zijn wel DX lenzen, maar vervangbaar natuurlijk)

  • #2
    Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

    Oei niemand een suggestie?

    Comment


    • #3
      Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

      Zelf heb ik de keuze maar voor macro en tele blijft de D700 (FX) meestal thuis en mag de D7000 (DX) mee op stap. DX is gewoon handiger voor die toepassingen. Daarom kijk je best eens naar de D7100 of eventueel de D7000.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

        Of FX of DX absoluut beter is voor wildlife en macro laat ik in het midden, dat leidt tot lange theoretische discussies. In ieder geval is DX een interessante optie, zeker als budget een rol speelt.

        Persoonlijk zou ik in jouw situatie bij DX blijven, FX zou een vrij zware investering zijn, en voor wildlife en macro is de meerwaarde twijfelachtig.

        Comment


        • #5
          Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

          voor macro is de minder beperkte scherptediepte nu juist eens een voordeel voor de kleinere sensor formaten.
          als je met statief werkt is kantelbaar scherm en mogelijkheid om scherpstelpunt om scherm aan te geven ook wel nuttig

          met wildlife geen ervaring (tenzij in combinatie met veenbessen en kroketten, maar dit terzijde )

          succes met uw zoektocht, Geert.

          Comment


          • #6
            Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

            Ok jullie stellen dus voor dat ik bij DX blijf voor mijn soort foto's… Maar is dan de overstap van de D3300 naar de D7000/7100 wel de moeite waard, m.a.w. gaan de resultaten beter zijn (qua snelheid, ruis, …) Heeft trouwens de 5x reeks alleen niet het kantelscherm?

            Comment


            • #7
              Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

              wel, je moet kiezen waar je je zelf het best bij voelt, maar :

              uit uw omschrijving van waar je interesses naar uit gaan (macro, wildlife ) is dx wel de meest logische keuze (tenzij budget en gewicht totaal geen rol speelt).

              uit de keuze van materiaal waar je nu al mee werkt lijkt me dat je zorgvuldig en consequent kiest ( bedoel ik niet 'nikon' mee, wel de lenskeuze), ook de 3300 is in staat om voor
              goede beelden te zorgen.

              tracht uit te vogelen wat nu voor de beperkingen zorgt
              bv voor macro ( waarbij je zei voornamelijk van op statief te werken ) zal een instelslede ( misschien gebruik je dit al) in combinatie met een degelijk statief en prullekes om bv wind af te schermen, een afstandsbediening, misschien meer verbetering geven dan een nieuwe body. Is bewegingsonscherpte uw 'beperking' dan kun je daar mee geholpen zijn. Is gebrek aan scherptediepte het probleem dan zal een grotere sensor dat zeker niet verbeteren, een kortere macrolens wel ( al ben ik dat niet zeker voor zelfde vergrotingsfactor).

              voor wildlife wellicht idem. ( misschien is fx daar beter omdat je dan een groter zichtveld hebt en dus beter kunt spotten en volgen en dan nog kunt croppen met dezelfde brandspuntafstand ivglm dx , maar dat laat ik aan de kenners)

              zou kunnen zijn dat enkel maar de 5xx een kantelscherm heeft, ben een gelukkig mens die dat niet op de voet volgt ( met een antieke D60 wat nikon betreft)

              grtn, Geert.

              Comment


              • #8
                Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

                De d7100 zal een grote stap voorwaarts zijn. Die body is ook weather sealed. Ruisprestaties zullen beter zijn dan die van je d3300, maar verwacht geen D4s prestaties...
                Ook het 51 punts AF systeem zal een groot verschil maken!

                Je kan ook eventueel wachten op de d7200
                Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                Comment


                • #9
                  Re: Macro en wildlife… DX of FX ?

                  ook de AF-fijnregeling kan op de 7***-modellen soms voor wat extra scherpte zorgen heb ik onlangs nog ondervonden
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment

                  Working...
                  X