Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

    Beste Allemaal,

    Onlangs heb ik op een dance-evenement mogen fotograferen maar ik merkte dat ik problemen had met de snel veranderende lichtomstandigheden.
    Ik had mijn camera (5D mark III) vast staan op 3200 ISO en het diafragma op 4.0 en soms 2.8 met een variabele sluitertijd.
    Vaak gaf dit het juiste resultaat maar ook vaak was de camera te langzaam om de belichting aan te passen.

    Aankomend weekend heb ik weer een dance-evenement waar ik mag fotograferen, daarom wil ik jullie om aanvullende tips vragen.
    Ik heb op het forum wel al het een en ander gevonden, maar dit is vaak ook in samenhang met het gebruik van flitser en ik wil tips voor het gebruik ZONDER flits.
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

    Je gebruikt dus de diafragmavoorkeuzestand, dat doe ik zelf ook altijd voor dat soort foto's, en dat werkt bijna altijd perfect.
    Het gebeurt wel dat ik belichtingscompensatie moet toepassen, zeker als de achtergrond heel donker is.
    De iso pas ik aan naargelang de omstandigheden, soms is iso 6400 zelfs niet genoeg, en dan zet ik die nog hoger.
    Op het podium is er meestal wel voldoende licht om te fotograferen op iso 1600-3200 met het diafragma op f2,8 , voor de foto's van het publiek moet ik de 1Dx soms op iso 20.000 gebruiken.

    Je kan ook de auto-iso gebruiken, maar dan kan je best zelf de langst mogelijke sluitertijd instellen in de cameramenu's, zeker als je met korte lenzen werkt.
    Met breedhoeklenzen wordt de sluitertijd te lang als je die instelling op automatisch hebt staan, voor statische onderwerpen is dat geen probleem, maar als de mensen in beweging zijn, dan zal een kortere sluitertijd betere resultaten opleveren, ook al zal de iso dan hoger worden.
    Een vast getal kan ik daarvoor niet geven, de omstandigheden zijn niet altijd helemaal hetzelfde.
    Als er echt weinig licht is, dan ga je tegen de grens van de mogelijke bewegingsonscherpte aan blijven, anders gaat de iso veel te hoog, met meer licht heb je meer speling.

    Wat ik zelf doe bij sterk wisselende belichting is een aantal foto's kort na elkaar maken, en er achteraf de beste uit halen.
    Dat is dikwijls de beste manier.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

      wat wil je juist fotograferen op het event. de dj's , feestende mensen ? voor partyppl kies ik meestal voor de flits. dj hangt er vanaf. zonder flits kan het natuurlijk ook de 5d kan best hoog in iso, hoewel ik toch nooit die 20000 van bandit zijn 1dx wou willen gebruiken.

      ik werk eigenlijk altijd manueel, persoonlijke voorkeur. ik probeer op het licht te letten en hierop te anticiperen. meestal zit er wel een patroon in.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

        Op dancefeesten is het licht sterk wisselend helaas. Dit in tegenstelling tot een concert bijvoorbeeld.
        Het soort foto´s wat ik wil maken is zeer divers. Dan varieert van closeups van dansende mensen tot overzichtsfoto´s. Ook DJ foto´s. Meestal is met flits niet echt wenselijk en het neemt sfeer weg uit de foto.
        Series van foto´s kort achter elkaar is inderdaad de beste oplossing denk ik. Hoger dan ISO 6400 ga ik niet i.v.m. te veel ruis.
        Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

          Party fotografie zonder flits? Daar heb ik persoonlijk mijn bedenkingen bij...
          Close-ups van mensen op een party neem je nu eenmaal gewoon met flits ;-)
          Is de sfeer weg? Dan gebruik je je flits op de verkeerde manier...
          Er bestaan geen standaard instellingen helaas. Ik fotografeer altijd manueel, en ga altijd een half uurtje voor ik begin ter plaatse. Wat test foto's nemen en je bent vertrokken voor de hele avond. Ondertussen vaste fotograaf in een discotheek en ben ik gelukkig af van het zoeken naar die instellingen
          StijnDeGrauwe.be

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

            Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
            Party fotografie zonder flits? Daar heb ik persoonlijk mijn bedenkingen bij...
            Close-ups van mensen op een party neem je nu eenmaal gewoon met flits ;-)
            Is de sfeer weg? Dan gebruik je je flits op de verkeerde manier...
            Er bestaan geen standaard instellingen helaas. Ik fotografeer altijd manueel, en ga altijd een half uurtje voor ik begin ter plaatse. Wat test foto's nemen en je bent vertrokken voor de hele avond. Ondertussen vaste fotograaf in een discotheek en ben ik gelukkig af van het zoeken naar die instellingen
            Party fotografie zonder flits is perfect mogelijk, gewoon niet de portretten... Als je op het podium staat met een lichtsterke lens kan je prachtige beelden krijgen van de mensen die vooraan staan zonder flits. Ook DJ foto's en zaalfoto's kan je zonder flits afhankelijk van de belichting.

            Is de sfeer weg? Ga hoger in ISO en trager in sluitertijd, zorg ervoor dat zowel je voorgrond en achtergrond goed belicht is (hint hint hint histogram), richt de flits eens naar een wit vlak. Eender wat, als 't maar reflecteerd! Denk aan muren, plafond, ... Ik heb ooit een meisje in een wit kleed als reflector gebruikt - vond ze niet zo leuk, maar de resultaten waren top!

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen Partyfotografie-Evenmenten

              Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
              .
              Vaak gaf dit het juiste resultaat maar ook vaak was de camera te langzaam om de belichting aan te passen.
              Dat kan ik me niet voorstellen. Ik denk dat je matrix meting(of hoe dat heet bij Canon) gebruikt hebt en dat er een felle lamp oid in beeld stond, die hele belchting om zeep hielp of dat je flits niet opgeladen was, maar je camera te langzaam??????? Je zal aan de hand van de foto's dit moeten oplossen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X