Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compositie foto maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compositie foto maan

    Iemand enige suggesties hoe ik deze 2 kan samenblenden dat het er een beetje realistisch uitziet? Ik heb het reeds geprobeerd met layer masks, maar krijg toch niet het gewenste resultaat. Zijn er nog andere technieken om dit te doen?




    Moderator Note: Omdat je foto's de 1024px langste zijde overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst.
    Last edited by LesC; 17 augustus 2014, 12:52.

  • #2
    Re: Compositie foto maan

    Misschien helpt dit: http://www.digital-photo-secrets.com...s-of-the-moon/

    Het "speciale" dat David Peterson doet is de donkerste maan (1ste foto) wat groter maken zodat het de lichte maan overlapt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Compositie foto maan

      Voor het beste resultaat vraagt iedere foto een aparte behandeling.

      1. Selecteer met toverstaf de zwarte achtergrond van uw te plaatsen maan.
      Zoals hierboven door LesC aangehaald, is het handig dat uw maan iets groter is, maar dat is zo in uw aangeleverde fotos.
      2. Invert uw selectie zodat de maan nu geselecteerd is.
      3. Sleep de maan naar uw andere foto (lucht met bomen) en plaats ze over de uitgebrande maan. Verlaag desnoods de dekking even zodat je ziet
      dat ze er volledig op staat.
      4. Je zal zien dat er een zwarte rand rond uw maan is (door onnauwkeurige selectie).
      Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel gom je die zwarte rand weg (hoeft niet nauwkeurig te zijn, maar hij moet er wel weg. En uw maan moet iets groter blijven dan de onderliggende)
      Andere mogelijkheid was uw selectie van in het begin iets kleiner maken zodat je geen zwarte rand had. Maar dan moet je nu herbeginnen. Dus zou ik gewoon die zwarte omlijning weggommen,
      (eventueel in laagmasker).
      5. Van zodra die zwarte rand is weggegomd, zet je uw dekking opnieuw op 100% en verander je de blendingmode van uw maan op 'darken'.
      6. Nu ga je naar 'helderheid-contrast) en verhoog je de helderheid van uw maan een heel stuk tot het gewenste resultaat.
      7. Klaar



      Het voordeel van zo te werken is dat de vorm van uw uitgebrande maan op originele foto volledig behouden blijft (overlapping valt weg doordat je de blending mode veranderd hebt). Enkel het wit van de uitgebrande maan wordt vervangen door de textuur van de 'nieuwe' maan. Ook de wolken blijven ervoor staan.

      Comment


      • #4
        Re: Compositie foto maan

        Mooi gedaan en duidelijk uitgelegd, waarvoor een dikke pluim!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Compositie foto maan

          Inderdaad een dikke pluim voor maniac, zeer helder uitgelegd. En een dikke merci, Ik post mijn resultaat hier straks ook eens.

          Comment


          • #6
            Re: Compositie foto maan

            Tadaa

            Comment


            • #7
              Re: Compositie foto maan

              Voilà! Lesje goed geleerd.
              (persoonlijk zou ik het vooraan iets meer oplichten)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X