Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

    Beste,

    Ik ben Nathan en ben 15 jaar. Ik zit al 4 jaar in de fotografie en ben nu al een jaar professioneel aan het werk bij een fotografe op jumpings bij paarden.
    De fotografe waarvoor ik werk heeft 2 camera's: Canon 5D Mark II en wilt een Canon 5D mark III aanschaffen. Ik was van plan om de body van de Mark II over
    te kopen voor 500euro. Maar het kan nog een maand of 2-3 duren tegen dat ik die body kan kopen. Nu volgens mij heeft die 5D mark II enorm veel clicks, want zelf heb ik al 4-5keer de 0000 tegengekomen. Hij is al 4 jaar oud denk ik en daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam bij de Canon EOS 70D, maar dan nieuw. Ik vraag mij nu af welke camera ik moet nemen. De 70D of de 5D? Ik zou een Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG IF HSM en een Canon 50mm f/1.8 erbij willen kopen. Ik fotografeer vooral sporten zoals jumpings, dressuur, bmx'en, skate, maar ook word ik af en toe gevraagd voor een fotoshoot van personen. Ook zou ik graag willen fotograferen op festivals en fuiven (met externe filter om 'drag the curtain' te gebruiken als techniek). Welke is beter qua ISO (minder ruis bij hogere ISO-waarden) en welke is beter in beeldkwaliteit? Ik zou ook graag een kortfilm maken en daar vind ik de ingeboude FollowFocus van de 70D wel een pluspunt. Is de 70D een goed fototoestel op vlak van professioneel gebruik?
    Welk toestel raden jullie mij aan?

    Met vriendelijke groeten

    Nathan Deplae

  • #2
    Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

    Hallo Nathan,

    Zo'n jaartje of 4 geleden ben ik overgestapt via een Canon 300D naar de 10D. Niet veel later kwam de 7D. De 7D is een prima toestel met vele features en ik beleefde hiermee veel plezier.
    Om eens te proeven aan de fullframe wereld heb ik een Canon 5D classic gekocht voor weinig geld. De eerste foto's maakte ik hartje zomer in de volle zon. Ik was meteen diep onder de indruk!
    Waar de APS-C voorlopers uitgebeten highlights gaven, gaf mij de 5D nog de mogelijkheid om detail te laten zien!
    De 5D classic is nu mijn meest gebruikte camera. De 7D ligt voornamelijk in de kast en als ik hem gebruik (voor telewerk) dan moet ik wennen aan het beperkt resultaat. Fullframe is zoveel mooier en de 5D heeft weinig pixels op een grote sensor.
    Dit verklaart de hoge dynamiek en tevens zijn de kleuren van de 5D uitermate goed.

    De 5D classic heeft ook enkele nadelen: veel ruis bij hoge iso (1600) maar ook de 7D heeft hiervan last. Ik denk dat de 70D niet spectaculair beter zal zijn.
    Je geeft aan dat je vooral buitenactiviteiten wilt fotograferen. Hiervoor heb je geen hoge iso nodig lijkt me. Zeker niet met een snel objectief zoals de F/2.8 en F/1.8
    Met de 24-70 op F/2.8 heb ik als sluitertijd in de zomer vrijwel altijd minder dan 1/1000 seconde.
    Dus mijn tip: ga voor full frame. Zeker voor zomer/buitenactiviteiten en mooie dof bij portretten.

    Groeten,

    Arno
    Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

      Beste Arno,

      Het probleem is dat er veel mensen vragen naar een fotoshoot en zonder camera kan ik uiteraard geen foto's maken. Als ik ze telkens moet afwijzen is dit slechte publicatie. Zijn die duizenden clicks bij die 5D dan geen negatief punt? Die sensor verslijt toch ook neem ik aan? Is die sensor zo'n groot verschil dan in de foto?
      Dus volgens jou moet ik wachten op de 5D?

      Met vriendelijke groet


      Nathan Deplae

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

        Het is vooral de sluiter + het mechanisme van de spiegel die het meest gevoelig zijn voor slijtage.
        Elk merk geeft voor elk type camera op hoeveel foto's die mechanische onderdelen normaalgezien aan zouden moeten kunnen.
        Met wat geluk gaan die onderdelen een stuk langer mee, als je pech hebt, dan zal de sluiter of het spiegelmechanisme eerder aan vervanging toe zijn.
        Net zoals bij een auto krijg je geen absolute garantie over de levensduur, het opgegeven getal is meer een richtgetal wat aangeeft dat camera's uit een bepaalde serie langer zouden moeten meegaan dan andere uit een goedkopere serie.

        Als je dus een tweedehands camera zou kopen met een "lage kilometerstand", dan kan die als je pech hebt eerder stuk gaan dan een die al veel meer foto's heeft gemaakt.
        Absolute zekerheid dat je camera blijft werken tijdens een fotoshoot heb je dus nooit (zelfs niet met een spiksplinternieuwe), als je meer zekerheid wil, dan moet je voor back-up zorgen.

        Canon geeft op dat de sluiter van een 5D MKII zo'n 150.000 foto's zou moeten kunnen meegaan, en die is wel te vervangen als dat nodig zou zijn.
        Voor een 70D is dat 100.000, voor de 1DX 400.000 (even ter vergelijking, maar de sluiter van de 1DX zal ook wel wat duurder zijn als je die moet laten vervangen ).

        Buiten bepaalde reeksen van vroegere compact camera's heb ik eigenlijk nog niet veel gelezen over slijtage van de sensor.
        Bij die compactjes was een Sony sensor gebruikt die na een tijd intern stuk ging, waardoor er strepen of kleurvlekken op de foto te zien waren (die sensors zijn in Canon en Nikon toestelletjes gebruikt).
        Het ging daarbij niet echt over slijtage, het was meer een vorm van oxidatie binnen in de sensor.
        Last edited by Black B@ndit; 16 augustus 2014, 07:17.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

          Als je nu al 4 jaar fotografeert en die dingen doet wat je zegt heb je nu toch ook al een camera ? Dan kan die paar maand tot je (eventueel) de 5DII zou kopen toch geen kwaad ?

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

            Ik had een camera, een hele oude Nikon D50. Maar deze heb ik 2maanden geleden verkocht, omdat ik normaal gezien de 5DII zou kunnen kopen begin augustus. Ik heb m'n vriend een plezier gedaan met de Nikon D50.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

              70d . Nieuwer betere focus en hogere fps. De 5 de is een goed toestel maar voor sport is hij niet ontworpen
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

                Beste
                Bedankt voor de reacties op dit bericht. Het wordt de Canon eos 70D. Ook omwille van het filmen en omdat hij nieuw is. De fotografe waarvoor ik werk heeft de komende paar maanden geen 2000-3000€ op overschot liggen, dus zal de 5DIII er nog niet onmiddelijk komen! Ik heb wel nog geluk dat de 70D een EF-vatting heeft, want zo kan ik de 70-200 f/2.8 L IS USM gebruiken van haar.
                Danku vriendelijk


                Nathan Deplae

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

                  succes ermee
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 70D vs. Canon EOS 5D mark II

                    Dankjewel, Unalom!
                    Groetjes Nathan

                    Comment

                    Working...
                    X