Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom

    Ik werk met het programma lightroom. Als ik raw bestanden bewerkt heb wil ik deze graag op de harde schijf opslaan. Ik exporteer ze dan naar een map "bewerkte foto's".
    Nu werk ik sinds heel kort met raw en zie dat ik de bestanden kan exporteren als jpeg, psd, dng, tiff en origineel bestand. De foto's worden trouwens als dng geïmporteerd vanaf de camera. Hoe exporteer ik de bewerkte foto's?

    Bedankt voor het lezen van mijn vraag.

  • #2
    Re: Lightroom

    (ik ben al driemaal aan deze tekst begonnen, want het is eenvoudiger om te laten zien, dan om te beschrijven )
    In een 'klassiek' raw-bestand (CR2, NEF...) zelf kun je geen wijzigingen opslaan. Die wijzigingen worden wel in Lightroom zelf bewaard, zonder dat je daarvoor een "Save"-commando moet uitvoeren.
    Het feit dat je DNG bestanden importeert, ligt aan een instelling van jou. Ik haal mijn foto's op een andere manier van de camera, zet ze waar ze thuishoren (JPG en RAW gaan naar verschillende plaatsen), en zal dan enkel aan Lightroom toevoegen:

    (bij jou staat dus "Copy as DNG" hier aangeduid.)

    Nu, hoe je wilt exporteren hangt af van wat je ermee gaat doen. Je zou als DNG kunnen exporteren (ik heb het daarnet geprobeerd) en dan zitten in dat DNG-bestand de wijzigingen opgeslagen die je vóór export hebt aangebracht, maar die zitten reeds in Lightroom zelf, dus dat lijkt me niet de beste optie.
    Ik ga van Lightroom naar Photoshop en stuur mijn bestanden als 16-bits PSD naar Photoshop; als TIFF zou dat ook gaan. Als je vanuit Lightroom als JPG (en al in de juiste maten) exporteert, kun je ze meteen gaan opladen om hier te tonen.
    Dus hoe je best exporteert, hangt af van wat je ermee wil gaan doen.
    Ik hou bij:
    1. het originele RAW-bestand (bij mij is dat een CR2-file)
    2. het door Lightroom voorbereide PSD-bestand, dat in Photoshop zelf verder is bewerkt (extra lagen, laagmaskers, enz.)
    3. uiteraard ook wat ik er in Lightroom mee gedaan heb, dat ik dan via de History van dat bestand kan terugvinden.

    (eventueel een vanuit Photoshop opgeslagen JPG -om op het web te tonen- en dat ik meestal ook opnieuw in Lighroom importeer en bij in de stack CR2+PSD plaats.)
    Last edited by LesC; 15 augustus 2014, 14:01.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom

      Dag Les,

      Heel erg bedankt voor de gedane moeite. Wat een verschillende manieren dus. Ik ga er induiken zoals jij het nu beschreven hebt. Klinkt "logisch".
      Nogmaals, dank je wel!!!

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom

        Ah, daar begint het al. Mag ik vragen hoe jij de foto's van de camera op de harde schijf zet?

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom

          Ik werk al jaar en dag met Photoshop (op Mac). Vroeger, toen ik nog enkel JPGs schoot was het gemakkelijk: iPhoto laadde de foto's wel in (ofwel rechtstreeks van de camera, ofwel via geheugenkaartje+kaartlezer), maar zeker sinds ik Photoshop meer gebruikte (lessen gevolgd), zal ik iPhoto enkel de JPGs laten ophalen, terwijl ik voor RAW (CR2) bestanden Adobe Bridge/Get photos from camera gebruik. Ik laat de zware RAW-bestanden onmiddellijk op een externe harde schijf zetten, van waaruit ik ze ga 'ophalen' met een RAW-converter naar keuze: ik gebruik namelijk naast Lightroom ook Aperture, DxO Optics Pro, OnOne Perfect Photo Suite.
          Lightroom ben ik vrij laat gaan gebruiken, en daarom heb ik een ander archiveringssysteem opgebouwd.
          Als je niet over wat anders beschikt dan Lightroom, of alles aan LR wil toevertrouwen (zoals de echte adepten hier op BD doen), dan zou ik de foto's ofwel rechtstreeks van de camera halen (via Copy -niet Move, pas nadien wissen van camera!, en in LR bepalen waar je ze wil hebben) met Lightroom (import), ofwel via kaart+kaarlezer. In het laatste geval kun je evengoed Lightroom gebruiken voor de import, maar beschik je ook over andere opties, omdat een geheugenkaart (op Mac toch; ik neem aan ook op PC/Windows) zich gedraagt als een externe schijf.

          (Ik heb het weer moeilijker uitgelegd dan het is... maar enfin. Mocht je vragen hebben, stel ze hier gerust)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom

            Dank je wel wederom voor je moeite. Dan lijkt het me het makkelijkst om de bestanden "binnen" te halen als raw, dus 'kopieren" kiezen in plaats van "kopieren als dng".

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom

              Ja; DNG heeft z'n voordelen, maar ook nadelen (bv DxO Optics Pro dat ik boven ook aanhaal, kan mijn oude, naar DNG geconverteerde bestanden, niet lezen). En Copy, niet Move. Als je Move zou kiezen en er zou iets misgaan, dan ben je alles kwijt. Pas nadat je je ervan hebt overtuigd dat de Copy geslaagd is, mag je eigenlijk je bestanden van je kaart verwijderen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom

                Dank je wel hoor!!

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom

                  Sorry, nog een keer (hoop ik). Als ik importeren aanklik in LR en ik kies "kopieren", en ik sluit LR af, dan kiest LR zelf meteen weer "verplaatsten" als ik LR weer open. Is dat ook standaard in te stellen als "kopieren"?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom

                    Vind ik vreemd, want omdat ik daarstraks (om voor jou iets te testen) mijn instellingen veranderd had in DNG, kreeg ik dat uiteraard bij mijn laatste opstart ook weer te zien. Heb dan veranderd in Add (zoals het voordien stond), en meteen eentje volgens de nieuwe methode (Add) gedaan, afgesloten, opnieuw LR opgestart en dan stond het toch op Add.
                    Heb jij misschien, met de nieuwe instellingen, nog niets geïmporteerd? Dat zou kunnen, want ik wijzig weer naar DNG, maar ga niet meteen wat doen, dus afsluiten en opnieuw opstarten en hopla: natuurlijk stond het nog op Add...
                    Ik ben in de Preferences (Voorkeuren) gaan kijken, maar vind niet meteen wat. LR onthoudt dus wat je instellingen waren bij de laatste import; maar dat betekent dat je wel degelijk iets 'volgens de nieuwe methode' (bij jou Copy) moet doen...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom

                      Yes, dat is het! Sorry!
                      Hartstikke bedankt, ben er nu echt uit!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom

                        een bijkomend vraagje; als ik een RAW bestand bewerk dat op mijn harde schijf staat nadat ik deze importeerde in lightroom , en ik sluit gewoon lightroom terug na deze bewerkingen , en nadien ga ik terug naar mijn harde schijf kijken naar dit bestand dan is dit opgeslagen met deze bewerkingen van lightroom ?? Ik dacht dat dit niet automatisch gebeurde ?

                        Ook als ik dan een tiff bestand heb gemaakt van deze foto en ik sluit nadien lightroom terug dan vind ik dit Tiff bestand ook terug naast mijn Raw file op mijn harde schijf en ik heb dus niets zelf geexporteerd vanuit lightroom ?
                        Last edited by tav; 15 augustus 2014, 19:42.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom

                          Nogmaals, zoals boven gezegd: het RAW-bestand zelf kun je niet wijzigen (of beter gezegd: de wijzigingen die je aan het RAW-bestand hebt willen aanbrengen worden elders bewaard). Je ziet wel, binnen in Lightroom tenminste, de veranderingen die je hebt aangebracht, maar die zitten in LR zelf (en eventueel ook in een xmp-file, z.g. "side-car"). Hoe je, naast je originele RAW het gewijzigde bestand opslaat bepaal je zelf. Zoals boven gezegd: bij mij is dat 16-bits PSD, maar dat is allemaal zelf in te stellen. Je hoeft dat (grote en zware) bestand niet eens te exporteren.
                          Mijn vraagje aan jou: hoe heb je dan "een tiff-bestand aangemaakt van deze foto"? (Ik zou denken door het naar een externe editor, zoals PS, te sturen; op dat moment wordt er een bestand in een bepaald formaat aangemaakt dat je zelf vooraf in je instellingen bepaald hebt)
                          Last edited by LesC; 15 augustus 2014, 22:37.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X