Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groot mysterie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groot mysterie

    Hi,

    Na 10 jaar op BD, plaats ik voor het eerst iets in chit-chat, omdat ik hier er zo direct geen verklaring kan voor vinden.

    Ik bezit enkele radiogestuurde kloken, alle van een verschillend merk.
    Die geven op de seconde af, dezelfde tijd.
    Ik vergelijk die ook met de world time server van het internet, en, op de seconde af dezelfde tijd.
    Geen probleem.

    Maar als ik 's avonds naar het VRT nieuws kijk, begint dat met een aftellende klok naar 19.00u.
    Elke avond, van zolang ik dit bekijk, begint dat nieuws om 7 seconden na 19.00 stipt. 7 seconden te laat.
    Als de VRT zegt dat het 19.00u is, is het 7 sec na 19.00u. Elke avond.

    Nu vind ik dat een nogal groot verschil.
    Wat zijn mogelijke verklaringen:
    - Mijn klokken lopen voor
    - VRT loopt achter :-)
    - of ...?

    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

  • #2
    Re: Groot mysterie

    Het digitale tijdperk zal 7 seconden kosten.
    Tijdens het WK was er vanalles te doen over het feit dat de radiocommentaar voorloopt op de tv-beelden. Mogelijk heeft een en ander met elkaar te maken.


    Er is blijkbaar ook iets van te vinden op wiki.
    Update: het wiki-artikel
    Last edited by gympie; 15 augustus 2014, 09:46. Reden: Link

    Comment


    • #3
      Re: Groot mysterie

      Al direct een interessante reactie ! Thanks gympie.
      Nu kan ik moeilijk aannemen dat dit een "profanity delay" zou zijn, want er gebeurt niets live op dat ogenblik.
      Of vertrouwt de VRT haar eigen journalisten niet, dat ze plots zouden beginnen schelden of zo ?

      Als dit de verklaring is, betekent dit dat je je horloge niet meer gelijk kan zetten op het nieuwsbegin van de VRT !?

      Heel vroeger kon je op het sein van Big-Ben, waar het nieuwsbericht van de BBC radio mee begon (of begint?),
      je klok gelijk zetten. Het was zelfs zo dat een luisteraar bvb. in Turkije, een exactere tijd had dan een Londenaar
      die zich op 1.000 meter van big ben bevond, omdat het geluid trager is dan de radiouitzending.

      Dus:
      - gebruikt de VRT een "profanity delay" ?
      - heeft Telenet (want dat is mijn provider) een profanity delay?
      ...???

      Goed begin, maar er blijven toch nog vragen :-)
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Groot mysterie

        Paul,
        Heb hier hetzelfde voor en nog erger.
        Situatie:
        TV via digicorder
        Laptop via yelotv
        PC via yelotv.

        ALs ze alledrie op staan is de TV veelal de eerste om de klok te tonen.
        En dan ....
        Hoe en waarvan afhankelijk weet ik niet maar 2 en 3 zijn steeds enkele seconden later waarbij tussen 2 en 3 er nog eens een delay is van enkele seconden.
        Maar die de tweede snelste is weet ik niet en ik vind geen afhankelijkheid ...
        Als ik de PC voor of na de laptop opzet maakt niets uit. At random (?) is de PC dan de tweede of echt de derde in het tonen van de klok.
        Leuk.
        Je hoor de nieuwstrailer op het snelste toestel (TV, Laptop, PC ?)
        Je hoort dan enkele seconden later opnieuw de trailer op TV, Laptop of PC ?
        Om vervolgens nog een seconden later de trailer nog eens te horen op TV, Laptop of PC ?

        Ik zit hier dus met een gratis (?) gemist ... herbekijk

        Trouwens dit is niet afhankelijk van post, programma, het komt op alle posten voor ... Zou het aan de decoder kunnen liggen ?
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Groot mysterie

          Ik kijk via DVB-t op een tweede tv en daar is het tijdssignaal, net als op de analoge kabel perfect op tijd. Het digitale signaal loopt gewoon achter op het signaal zoals dat vertrekt bij de VRT (of de anderen). Het verwerken van het signaal in de verschillende systemen (TN/BGC/TVV/ digi- en andere boxen) neemt tijd in.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Groot mysterie

            Ik heb hier 2 tv's naast mekaar staan in Spanje en ontvang met 2 identieke decoders via TV Vlaanderen (nu ook op de laptop via Bhaalu). Tijdens de wereldkampioenschappen voetbal in Brazilië keek ik tegelijk naar ZDF en naar de Belgische zender die de match doorgaf (ik denk Canvas). Op de Duitse zender liep de match 7 seconden voorop tegenover op de Belgische zender.

            Comment


            • #7
              Re: Groot mysterie

              Ethernet over Power is heel erg gevoelig voor overgangen van groep en lengte van de stroomkabels.
              soms zitten er gewoon storende elementen tussen.
              onderling wisselen van groep kan helpen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Groot mysterie

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                Ethernet over Power is heel erg gevoelig voor overgangen van groep en lengte van de stroomkabels.
                soms zitten er gewoon storende elementen tussen.
                onderling wisselen van groep kan helpen.
                Onzin. Tenzij je denkt dat signalen 7 seconden in de stekker blijven zitten vooraleer ze verder gaan
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Groot mysterie

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Ik kijk via DVB-t op een tweede tv en daar is het tijdssignaal, net als op de analoge kabel perfect op tijd. Het digitale signaal loopt gewoon achter op het signaal zoals dat vertrekt bij de VRT (of de anderen). Het verwerken van het signaal in de verschillende systemen (TN/BGC/TVV/ digi- en andere boxen) neemt tijd in.
                  Zou ik ook zeggen. Elke conversie en transmissie neemt tijd. Ethernet paketten moeten terug tot video frames samengesteld worden, geconverteerd, tussenliggende servers houden wat buffer bij om de kans te hebben een gemist pakket terug te vragen etc. Elke stap is niet veel op zich maar de som loopt op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groot mysterie

                    OK, decoders en dergelijke dus... Maar zeven seconden + is best veel.
                    Dan is Usain Bolt al bijna aangekomen, en je hebt hem nog niet zien vertrekken :-)
                    Als je de juiste tijd wil weten, is internet je beste vriend!
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groot mysterie

                      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      Als je de juiste tijd wil weten, is internet je beste vriend!
                      Een radiogestuurde klok is voldoende, de minieme fout door de tijd die het signaal van DCF77 moet afleggen tot hier neem ik er graag bij.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groot mysterie

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        ......................
                        Als je de juiste tijd wil weten, is internet je beste vriend!
                        Dat is niet helemaal juist.
                        Als je de juiste tijd wil weten luister je naar de atoomklok in Frankfurt (Mainflingen om juist te zijn).
                        Dan heb je een verwaarloosbare kleine fout.
                        Het spreekt vanzelf dat de nauwkeurigheid beïnvloed wordt door de afstand tot de zender. Is de zender 1000 km ver weg, dan zal de ontvanger ruim 3 milliseconden achter staan. Die geringe afwijking zal zelden van belang zijn, en desgewenst kan men ervoor corrigeren, aangezien de afstand tot de zender bekend is.
                        Uiteindelijk is het dat wat je radiobestuurde klok/horloge doet.


                        Ook heel nauwkeurig is de tijdsaanduiding die je krijgt van een GPS-signaal.
                        Vergelijk dat maar eens met je radiobestuurde klok.

                        Alles wat via de kabel komt heeft vertraging opgelopen in servers/converters/buffergeheugens enz. En is dus per definitie onnauwkeurig voor tijdsmeting.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groot mysterie

                          De analoge signalen werden vroeger zo goed als zonder vertraging doorgegeven (bijna dezelfde snelheid als het licht), tegenwoordig moet alles eerst "gedigitaliseerd" worden voor het doorgestuurd wordt, en daar is ook tijd voor nodig.
                          In de ontvanger moet dat digitale signaal ook weer geconverteerd worden in een bruikbaar signaal voor het apparaat waarop je de informatie bekijkt en/of beluistert.
                          Digitaal is dus niet altijd beter.

                          Ik heb hier ook een radiogestuurde klok, als ik bijvoorbeeld de tijd van 2 camera's camera's wil synchroniseren (soms gebruik ik 2 camera's tegelijk), dan gebruik ik daarvoor die klok.
                          Of die dan een paar seconden afwijking heeft tegenover de "wereldtijd", dat maakt voor mij niets uit, zolang de camera's maar allebei op dezelfde tijd staan zodat het gemakkelijker is om de foto's achteraf correct te kunnen sorteren.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groot mysterie

                            De TV uitzendingen lopen te gladjes om nog te denken dat er maar één echte live-uitzending bestaat, zelfs die zogenaamde live-beelden in het journaal ( op straat) lopen met een fikse vertraging.
                            Ook de borreltafel zever van: P&W; Knevel en van de Brink en DWDD zijn eerder opgenomen ook al beweren ze dat het rechtstreekse uitzendingen zijn. Dat verschrikkelijke zomerzever programma aan de Belgische kust op Canvas met dat achterlijke wuivende publiek wanneer ze in beeld komen is niet rechtstreeks.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groot mysterie

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              Ethernet over Power is heel erg gevoelig voor overgangen van groep en lengte van de stroomkabels.
                              grt,bouk.
                              En speciaal ter info voor bouk : niet alleen de lengte is belangrijk ! Ook de dikte speelt een grote rol.
                              (Hoe dikker de kabel, hoe meer data er tegelijkertijd door kunnen stromen)
                              Last edited by notex; 15 augustus 2014, 12:24.

                              Comment

                              Working...
                              X