Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste PC voor fotobewerking....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste PC voor fotobewerking....

    Hallo,

    Ik volg fotografie te Gent, en ik moet een nieuwe computer aanschaffen.
    Welke PC is het beste, gebruiksvriendelijkste,... voor fotobewerking
    Aan de Apple zijde? Of aan de Windows zijde?


    Voorbaat dank

  • #2
    Re: Beste PC voor fotobewerking....

    Apple is te duur voor wat je krijgt.



    Jan

    Comment


    • #3
      Re: Beste PC voor fotobewerking....

      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Dat is wel heel erg kort door de bocht. Misschien je mening een beetje onderbouwen?

      Comment


      • #4
        Re: Beste PC voor fotobewerking....

        Oorspronkelijk geplaatst door Bangalore Bekijk bericht
        Dat is wel heel erg kort door de bocht. Misschien je mening een beetje onderbouwen?
        Het is algemeen bekend dat de prijs/prestatie verhouding van Apple producten slechter is dan die van hun concurrenten.

        Doe mij een Apple voor 1399 euro met dezelfde specs en ik neem mijn woorden terug.

        Jan

        Comment


        • #5
          Re: Beste PC voor fotobewerking....

          Deze is nog wat goedkoper dan de computer die door Schollaert werd voorgesteld http://www.medion.com/be/nl/shop/gam...510019245.html .

          Maar ook met een goedkopere pc kan je foto's bewerken, als het er op aan komt om "waar voor je geld" te krijgen, dan is Medion volgens mij zeker geen verkeerde keuze.
          Ik heb een paar weken geleden de Akoya P5322G gekocht, maar het lijkt er op dat die vervangen is door de X5335 E (ik zie dat die achteraan ook USB3 aansluitingen heeft, bij de P5322 G zitten er 2 vooraan, achteraan zijn er alleen maar USB2 aansluitingen).

          Voor fotobewerking is deze eigenlijk ook een goede keuze http://www.medion.com/be/nl/shop/per..._cc3=510019245 .
          Er zit wel maar een 128GB SSD schijf in zolang je niet overdreven veel software gebruikt is dat eigenlijk ook wel voldoende, op de 2TB harde schijf kan je ook nog een heleboel foto's oplaan
          Vooraan heeft die ook niet het handige slot voor een harde schijf, dat was voor mij ook een van de redenen om voor de 5322 G te kiezen, ik heb er gewoon de "fotoschijf" van de oude pc in gestoken, dan kon ik meteen verder werken.

          Maar je moet dus zeker geen 1000 euro uitgeven als je dat niet wil.
          Last edited by Black B@ndit; 13 augustus 2014, 18:35.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Beste PC voor fotobewerking....

            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
            Het is algemeen bekend dat de prijs/prestatie verhouding van Apple producten slechter is dan die van hun concurrenten.

            Doe mij een Apple voor 1399 euro met dezelfde specs en ik neem mijn woorden terug.

            Jan
            Graag een uitgebreide versie die wetenschappelijk onderbouwd is, linkje is goed zou graag deze bevindingen willen lezen?

            Comment


            • #7
              Re: Beste PC voor fotobewerking....

              Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
              Graag een uitgebreide versie die wetenschappelijk onderbouwd is, linkje is goed zou graag deze bevindingen willen lezen?
              Geeft u dan een uitgebreide versie die wetenschappelijk onderbouwd is die het tegendeel bewijst.

              Comment


              • #8
                Re: Beste PC voor fotobewerking....

                Waarom? Schollaert is met die onzin komen aanzetten, dus hij moet maar over de brug komen.

                Comment


                • #9
                  Re: Beste PC voor fotobewerking....

                  Kom jongens, dit werd al ad nauseum besproken. Geen oorlog please maar een beetje feiten en ervaringen.

                  Aan de TS, Apple is gebruiksvriendelijk en heeft geen last van virussen, malware etc. Mijn MBPr van twee jaar geleden loopt nog altijd even snel.
                  Tegenwoordig krijg je de laatste versie van OSX gratis, en dat is mooi meegenomen, net zoals een aantal basis programma's, je kan maw zonder extra kosten meteen aan de slag.
                  Een Apple koop je dan ook om te gebruiken, al is het een 'gesloten' systeem, het voordeel is vooral dat je minder bekommernissen hebt. Ze hebben een goed iCloud systeem (gratis tenzij je veel ruimte nodig hebt).
                  Apple gebruikers zijn raar maar waar dikwijls mensen die (foto)grafisch bezig zijn.
                  Ter info: heb niks tegen PC of Windows, die richten zich echter hoofdzakelijk op kantoren, maar Microsoft (mijn persoonlijke opinie) is aan het zwalpen, Win 8 werd te snel uitgebracht en Win 8.1 vraagt veel van een machine, dat terwijl OSX nog steeds naar energiezuiniger en minder resources evolueert.

                  Wat wetenschappelijk onderbouwd betreft, gebruikerservaring is zoveel belangrijker.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste PC voor fotobewerking....

                    Gebruikerservaring: ik werk professioneel zowel op PC als Apple met Photoshop e.d. en merk in de praktijk niet zoveel verschil. Als ik zou moeten kiezen zou ik toch voor een PC kiezen en het financiële verschil lekker in mijn zak steken. De Appeltjes zien er natuurlijk wel mooier uit ....
                    Last edited by olivetti; 14 augustus 2014, 15:43.
                    http://www.smuttynose.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste PC voor fotobewerking....

                      Oorspronkelijk geplaatst door tybo Bekijk bericht
                      Hallo,

                      Ik volg fotografie te Gent, en ik moet een nieuwe computer aanschaffen.
                      wat heeft U te besteden..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste PC voor fotobewerking....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Kom jongens, dit werd al ad nauseum besproken. Geen oorlog please maar een beetje feiten en ervaringen.

                        Aan de TS, Apple is gebruiksvriendelijk en heeft geen last van virussen, malware etc. Mijn MBPr van twee jaar geleden loopt nog altijd even snel.
                        Tegenwoordig krijg je de laatste versie van OSX gratis, en dat is mooi meegenomen, net zoals een aantal basis programma's, je kan maw zonder extra kosten meteen aan de slag.
                        Een Apple koop je dan ook om te gebruiken, al is het een 'gesloten' systeem, het voordeel is vooral dat je minder bekommernissen hebt. Ze hebben een goed iCloud systeem (gratis tenzij je veel ruimte nodig hebt).
                        Apple gebruikers zijn raar maar waar dikwijls mensen die (foto)grafisch bezig zijn.
                        Ter info: heb niks tegen PC of Windows, die richten zich echter hoofdzakelijk op kantoren, maar Microsoft (mijn persoonlijke opinie) is aan het zwalpen, Win 8 werd te snel uitgebracht en Win 8.1 vraagt veel van een machine, dat terwijl OSX nog steeds naar energiezuiniger en minder resources evolueert.

                        Wat wetenschappelijk onderbouwd betreft, gebruikerservaring is zoveel belangrijker.
                        Sorry hoor, maar hier wordt zoveel onzin verkocht dat ik niet de moeite ga nemen om er op te antwoorden.

                        Jan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste PC voor fotobewerking....

                          Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                          Gebruikerservaring: ik werk professioneel zowel op PC als Apple met Photoshop e.d. en merk in de praktijk niet zoveel verschil. Als ik zou moeten kiezen zou ik toch voor een PC kiezen en het financiële verschil lekker in mijn zak steken. De Appeltjes zien er natuurlijk wel mooier uit ....
                          I rest my case.

                          Jan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste PC voor fotobewerking....

                            Bouk, rond de 1400 euro...

                            Tybo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste PC voor fotobewerking....

                              Oorspronkelijk geplaatst door tybo Bekijk bericht
                              Bouk, rond de 1400 euro...

                              Tybo
                              Over Apple ga ik niet veel zeggen : dingen zijn heel degelijk, maar jammer genoeg veel te duur. Wil je dat besteden : doen, anders neem je beter iets "beters" ...

                              Is die 1400€ met of zonder scherm ? Want het 1e wat je nodig hebt voor fotobewerking is een degelijk scherm en bij voorkeur een ding om het te calibreren. Dus zeker een IPS scherm nemen (de prijzen van die dingen variëren van een 200€ tot vlotjes boven de 5000€, maar voor rond de 3-400€ vind je behoorlijk degelijke dingen).

                              Voor de rest : ga naar een degelijke computerwinkel, en laat je een ding samenstellen. Als je wil dat het ding en software snel opstart, laat er dan zeker een SSD insteken (van een 256 GB), processor (minstens een i5, maar een i7 is sneller voor eigenlijk niet super veel meer geld). Ram geheugen kost de laatste tijd jammer genoeg weer iets meer : maar zorg voor minstens 8 GB, liefst 16. De grafische kaart mag behoorlijk basic zijn : photoshop is geen 3D programma, en ondersteunt nog altijd bitter weinig de rekenkracht van de grafische kaart (CUDA werkt op Premiere pro, nog altijd niet op Photoshop). Dus de duurste spelletjes grafische kaart heb je zeker niet nodig.
                              Daarnaast : gewoonlijk wil je een stille PC, en daar kan een degelijke kast, koeler en voeding voor zorgen.

                              Voor 1400€ moet je zeker iets kunnen vinden (zelfs als dat inclusief scherm is)...

                              Nog 1 kleinigheidje : dat er geen virussen bestaan voor Apple is dikke zever. Ze bestaan ook voor Linux, en er zitten jammer genoeg erge tussen : iemand die een Synology NAS heeft met de oude software en die Synolocker heeft zien passeren zal daar niet mee kunnen lachen hebben. Zorg er dus altijd voor dat je software up to date is, en je voorkomt al behoorlijk wat problemen...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X