Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accu handboormachine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accu handboormachine

    Mijn vorige heeft de geest gegeven, het is te zeggen de twee batterijen, en nu zou ik iets beters willen kopen.

    Mijn voorkeur gaat uit naar een koolborstelloze motor - Hitachi was de eerste maar De Walt en Makita hebben er nu ook met een klopboorfunctie, wat soms toch wel handig kan zijn.
    Iemand al ervaring met één van deze machines ?

    Ik vond ze beiden op Coolblue - hopelijk werkt de link

    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Accu handboormachine

    De link werkt.
    Maar ik heb geen verstand van die dingen
    Vincent, Paul of Bart wel, plus nog een paar collega's hier op BD.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Accu handboormachine

      Mijn ervaring is dat de accu's het veel eerder opgeven dan de koolborsteltjes van de motor.
      Tenzij je er echt héél veel mee werkt zou ik daarom niet het extra geld uitgeven aan een boormachine met een motortje zonder koolborstels.

      Zelfs de bij oude Makita slagschroefmachines op het werk (die zijn meer dan 10 jaar oud) zijn de koolborsteltjes nog nooit vervangen, de accu's (nimh) gaan gemiddeld maar 2-3 jaar mee.

      Lithium-ion accu's hebben het grote voordeel dat ze niet zo snel vanzelf leeglopen door zelfontlading, daardoor is de machine altijd bruikbaar als je die nodig hebt.
      Bij de betere accumachines zijn die tegenwoordig standaard.
      Let niet alleen op de spanning van de accu (minimum 14V, 18V is beter, een hogere spanning betekent dat de machine te zwaar wordt), goedkope lithium-ion accu's hebben soms maar een capaciteit van 1,2Ah , daar kan je niet veel mee doen.
      Met een grotere capaciteit kan je meer boren of meer schroeven indraaien voor je de accu terug moet laden.

      Vorig jaar heb ik een Bosch PSR 18 gekocht, die is compact, licht en erg sterk.
      Het was een set met een extra accu, in een koffer met een heleboel bits en boortjes, voor 199 euro (besteld bij Coolblue, daar was die toen een stuk goedkoper dan bij Hubo).
      Ik ben er nog steeds heel tevreden over.

      Hitachi accuboormachines kan ik niet aanraden, op het werk heb ik er zo eentje gebruikt, na een jaar ging de versnellingsbak stuk (de accu's waren nog wel goed, dat is een uitzondering, meestal zijn die eerst versleten).
      Nu hebben ze een andere gekocht, en de boorkop daarvan is niet goed.
      Het gaat over dit model, waarvan de boorkop moeite heeft om de boor vast genoeg te houden: http://www.toolstation.nl/shop/p45260
      Vroeger was Hitachi veel degelijker...
      Last edited by Black B@ndit; 11 augustus 2014, 18:32.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Accu handboormachine

        Als je dat ding veel gebruikt, en je bv. Bosch wil nemen, dan moet je wel de Blauwe (pro)- lijn kiezen. De groene is voor de "gewone" consument en op alle vlakken minder goed.
        Voor de consument die maar om de 5 maanden iets met dat ding doet, speelt dat uiteraard geen rol. Maar als het een dagelijks gebruiksgoed is : niet twijfelen...
        Je merkt het uiteraard ook aan de prijs .
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Accu handboormachine

          Ik ben zeer tevreden over mijn draadloze Festool boormachine.
          De prijs is wel iets duurder maar bij veel gebruik onmisbaar.

          Comment


          • #6
            Re: Accu handboormachine

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Als je dat ding veel gebruikt, en je bv. Bosch wil nemen, dan moet je wel de Blauwe (pro)- lijn kiezen. De groene is voor de "gewone" consument en op alle vlakken minder goed.
            Voor de consument die maar om de 5 maanden iets met dat ding doet, speelt dat uiteraard geen rol. Maar als het een dagelijks gebruiksgoed is : niet twijfelen...
            Je merkt het uiteraard ook aan de prijs .
            Als de accu's defect zijn, en de boormachine zelf niet (zie openingspost), dan vermoed ik dat het niet de bedoeling is om die machine dagelijks professioneel te gebruiken (dan zou er wel iets anders stuk zijn).
            Volgens mij is het dan ook niet nodig om voor de veel duurdere blauwe Bosch te kiezen.
            Hier thuis zijn de accuboormachines ook altijd vervangen omdat de accu's het hadden opgegeven, 2 nieuwe accu's kosten bijna even veel als een boormachine met 2 accu's.
            Je krijgt dus een nieuwe boormachine bij de 2 accu's (zoals altijd wordt er veel teveel geld gevraagd voor accu's, dat is het geval bij elk apparaat dat op een accu werkt, daar worden de grootste winstmarges op gepakt).
            Nimh accu's waren wat dat betreft echt een ramp, nikkel-cadmium accu's gingen veel langer mee.
            Dat zou nu terug beter moeten zijn met lithium-ion accu's, toch als de fabrikant degelijke cellen gebruikt.
            Op het werk gebruik ik een kleine schroefmachine van Bosch (een blauwe) met een lithium-ion accu, en die werkt nog steeds prima na meer dan 6 jaar (de 2 originele accu's zijn nog heel goed).
            Dit is het nieuwe model van die schroefmachine http://www.kruis.nl/artikelen/202481...-6v-1-3ah.html , we hebben er zo drie in gebruik (verschillende bouwjaren, ondertussen zijn die wel vernieuwd, ik gebruik zelf de oudste).
            Die worden gebruikt voor het lichte schroefwerk (in plaats van een schroevendraaier), de Makita's zijn zwaarder en zijn veel krachtiger (worden gebruikt voor bouten tot M10). Die kleine Bosch schroefmachines zijn veel handiger dan een accuboormachine, zeker als je de hele dag schroefjes moet indraaien zijn die veel minder belastend voor je polsen.

            De twee boormachines die hij zelf al heeft uitgekozen zullen ruimschoots voldoen, maar als die niet veel worden gebruikt, dan heb je voor minder geld ook wel boormachines die vele jaren meegaan en waarmee je hetzelfde kan doen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Accu handboormachine

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Mijn ervaring is dat de accu's het veel eerder opgeven dan de koolborsteltjes van de motor.
              Tenzij je er echt héél veel mee werkt zou ik daarom niet het extra geld uitgeven aan een boormachine met een motortje ..
              Dat is dan natuurlijk ook weer waar. Anderzijds heb ik hier een niet al te dure haagschaar van B&D die op Li Ion werkt, en die batterijen zijn na 3 jaar nog ls nieuw. En zo'n haagschaar gebruik je toch niet een heel jaar door.
              Ik moet wel zeggen dat ik al mijn batterijen perfect tracht te onderhouden.

              Zoals in mijn openingspost aangegeven zou ik een klopboorfunctie wel handig vinden.

              Kan je met die Bosch in ( af en toe ) baksteen boren, of is dit totaal niet aan te raden ?
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Accu handboormachine

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Dat is dan natuurlijk ook weer waar. Anderzijds heb ik hier een niet al te dure haagschaar van B&D die op Li Ion werkt, en die batterijen zijn na 3 jaar nog ls nieuw. En zo'n haagschaar gebruik je toch niet een heel jaar door.
                Ik moet wel zeggen dat ik al mijn batterijen perfect tracht te onderhouden.

                Zoals in mijn openingspost aangegeven zou ik een klopboorfunctie wel handig vinden.

                Kan je met die Bosch in ( af en toe ) baksteen boren, of is dit totaal niet aan te raden ?
                Gedurende de 10 laatste jaren van mijn loopbaan, tientallen accu handboormachines aangekocht en zoals Black B@ndit schrijft, ik kocht ook nooit nieuwe batterijen, altijd een nieuw koffertje, met machine, lader en twee batterijen, dat nauwelijks wat meer kostte dan twee nieuwe batterijen.
                Ook nooit accu machines gekocht met klopboorfunctie, omdat die gewoon niet voldeden bij diverse testen in harde materie die wij de vertegenwoordiger(s) lieten uitvoeren
                Ik heb er zelf eentje gekocht een tiental jaar terug van Dewalt. Die wordt natuurlijk slechts op hobbybasis gebruikt, maar ik heb nog altijd dezelfde accu's.
                Maar ik spreek van 6 jaar geleden, misschien zijn er nu wel superaccu's en/of machines die een vermogen leveren waardoor klopboren in harde materie wel mogelijk is ?

                Comment


                • #9
                  Re: Accu handboormachine

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Mijn vorige heeft de geest gegeven, het is te zeggen de twee batterijen, en nu zou ik iets beters willen kopen.

                  Mijn voorkeur gaat uit naar een koolborstelloze motor - Hitachi was de eerste maar De Walt en Makita hebben er nu ook met een klopboorfunctie, wat soms toch wel handig kan zijn.
                  Iemand al ervaring met één van deze machines ?

                  Ik vond ze beiden op Coolblue - hopelijk werkt de link

                  http://www.boormachinestore.be/verge...385702/416617/
                  De "DEWALT DCD795D2 + 2E ACCU" kan ik je aanbevelen. Die heb ik onlangs ook gekocht.
                  Oersterk (60Nm) en dat voel je, ook bij lage toeren.
                  Max 2000 tr/min wat je ook niet snel vind.

                  Maar koop hem hier, want de prijzen van CB zijn soms abnormaal hoog.

                  Via internet kan je registreren en dan heb je 3 jaar garantie.
                  Voor het prijsverschil kan je nog 'n extra bitset kopen, welke ook stukken goedkoper zijn als bij CB.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Accu handboormachine

                    Dat is correct, Edmond, ik heb inderdaad gezien dat CB hier niet de gooedkoopste is.

                    Even een vergelijking:


                    DW= 60Nm / 2000 mAh / oplaadtijd 60 min / 290 euro CB - 258 GS = 32 euro verschil

                    M = 54Nm / 4000 mAh / oplaadtijd 36 min / 400 euro CB - 378 GS = 22 euro verschil


                    Maar is het niet zo dat de batterijen van de Makita langer zullen meegaan ? ( 4000 mAh ) en ook veel sneller opgeladen zijn ? Maar misschien zijn ze ook zwaarder in gewicht ?

                    Enfin, kan je me een idee geven hoe lang je ongeveer werkt met die DW ? En is ie bruikbaar om in een gewone bakstenen muur te boren ?


                    Nu, van Makita heb ik een bandschuurmachine en ik moet zeggen dat dit echt degelijk gerief is.
                    Met DW heb ik geen ervaring, maar de enkele keren dat hier een "stielman" binnenkomt, zie ik toch ook vaak DW...
                    Last edited by Alfa Centauri; 12 augustus 2014, 10:20.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Accu handboormachine

                      Persoonlijk gebruik ik heel weinig mijn boormachine : ik heb dan ook een versie met snoer gekocht. Dan heb je helemaal geen mizerie met batterijen en ondanks het feit dat het een rommelding is (basisversie van Black & Decker van nog geen 90 €) werkt het ding nu nog altijd en heeft me nog nooit in de steek gelaten.
                      Nu : met het aantal gaten dat ik per jaar boor, zou het een schande zijn moest het nu al de geest gegeven hebben . En yep : het ding heeft een klopboorfunctie en dat werkt 100% (als je tenminste een beetje deftige boren gebruikt).
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Accu handboormachine

                        In principe zou je per lading dubbel zoveel gaten moeten kunnen boren met een accu van 4000mAh ten opzichte van eentje van 2000mAh.
                        Maar de ene machine heeft misschien een hoger rendement dan de andere?
                        Een accu met de dubbele capaciteit zal meer wegen, maar lithium-ion accu's zijn in verhouding tot nimh of nikkel-cadmium een heel stuk lichter voor hetzelfde vermogen.

                        Ik heb met die Bosch nog geen gaten in steen geboord, daarvoor voor gebruik ik liever de elektro pneumatische boormachine met een draad (Hitachi).
                        Er bestaan daarvan ook versies die op een accu werken, als je die geregeld nodig hebt, dan kan dat wel een goede investering zijn, maar die zijn wel minder geschikt voor schroefwerk, en als je in hout of metaal wil boren, dan heb je gewoonlijk een boorkop + adapter nodig.
                        Een gewone klopboormachine heb ook nog, en een zwaardere boorhamer voor het betere "breekwerk" (allemaal Hitachi, de zware boorhamer zal nu zo'n 30 jaar oud zijn, maar die wordt de laatste jaren niet meer zoveel gebruikt, een paar van mijn broers hebben die nog gebruikt tijdens verbouwingen, die heeft dus wel heel wat uren gedraaid, ik heb ooit een lager en de koolborsteltjes moeten vervangen van die machine).

                        Dewalt wordt tegenwoordig heel veel op "den bouw" gebruikt, als die niet degelijk zouden zijn, dan zou je daar wel meer machines van andere merken zien.
                        Een van mijn buren werkt op den bouw (zelfstandig, hij moet de boormachines dus zelf betalen), en hij is in ieder geval heel tevreden over zijn Dewalt accuboormachine.
                        Ik heb ook al gezien dat hij die boormachine gebruikt om in steen te boren, het zal dus geen probleem zijn.

                        Lithium-ion accu's kunnen zonder al teveel problemen snel worden geladen, maar als je ze op 36 minuten wil laden, dan zullen ze toch wel opwarmen, en dat is niet goed voor de levensduur.
                        Als je wil dat de accu's zo lang mogelijk meegaan, dan is 1 uur dus een stuk beter dan 36 minuten (1 uur wordt overal aangegeven als de uiterste limiet om het laadproces veilig te laten verlopen bij lithium-ion accu's).
                        Het probleem is dat heel wat mensen die ultra snelle laadtijd als een pluspunt zien, voor mij lijkt dat net een nadeel.
                        Ze zouden die laders moeten maken met een keuzeschakelaar, waarbij je de snellaadstand alleen maar gebruikt in geval van nood (als de tweede accu ook leeg is), en ze zouden dan ook duidelijk in de gebruiksaanwijzing moeten uitleggen wat het nadeel is van snelladen. Maar ik heb de indruk dat ze liever zoveel mogelijk accu's verkopen, ze hebben er dus voordeel bij dat ze minder lang meegaan.

                        Als je een tweede accu hebt, dan kan je normaalgezien blijven doorwerken als je de lege accu meteen terug in de lader steekt.
                        Bij de meeste klussen zal je geen acculading opgebruiken binnen het uur, tenzij je de boormachine bijvoorbeeld gebruikt om een pompje aan te drijven, maar daarvoor is zo'n boormachine niet gebouwd (dan krijg je problemen met de koeling, de accu wordt dan ook te warm).
                        Als de motor constant moet blijven werken, dan is een machine met een draad een betere keuze.
                        Last edited by Black B@ndit; 12 augustus 2014, 16:13.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Accu handboormachine

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          In principe zou je per lading dubbel zoveel gaten moeten kunnen boren met een accu van 4000mAh ten opzichte van eentje van 2000mAh.
                          Maar de ene machine heeft misschien een hoger rendement dan de andere?
                          Een accu met de dubbele capaciteit zal meer wegen, maar lithium-ion accu's zijn in verhouding tot nimh of nikkel-cadmium een heel stuk lichter voor hetzelfde vermogen.

                          Ik heb met die Bosch nog geen gaten in steen geboord, daarvoor voor gebruik ik liever de elektro pneumatische boormachine met een draad (Hitachi).
                          Er bestaan daarvan ook versies die op een accu werken, als je die geregeld nodig hebt, dan kan dat wel een goede investering zijn, maar die zijn wel minder geschikt voor schroefwerk, en als je in hout of metaal wil boren, dan heb je gewoonlijk een boorkop + adapter nodig.
                          Een gewone klopboormachine heb ook nog, en een zwaardere boorhamer voor het betere "breekwerk" (allemaal Hitachi, de zware boorhamer zal nu zo'n 30 jaar oud zijn, maar die wordt de laatste jaren niet meer zoveel gebruikt, een paar van mijn broers hebben die nog gebruikt tijdens verbouwingen, die heeft dus wel heel wat uren gedraaid, ik heb ooit een lager en de koolborsteltjes moeten vervangen van die machine).

                          Dewalt wordt tegenwoordig heel veel op "den bouw" gebruikt, als die niet degelijk zouden zijn, dan zou je daar wel meer machines van andere merken zien.
                          Een van mijn buren werkt op den bouw (zelfstandig, hij moet de boormachines dus zelf betalen), en hij is in ieder geval heel tevreden over zijn Dewalt accuboormachine.
                          Ik heb ook al gezien dat hij die boormachine gebruikt om in steen te boren, het zal dus geen probleem zijn.

                          Lithium-ion accu's kunnen zonder al teveel problemen snel worden geladen, maar als je ze op 36 minuten wil laden, dan zullen ze toch wel opwarmen, en dat is niet goed voor de levensduur.
                          Als je wil dat de accu's zo lang mogelijk meegaan, dan is 1 uur dus een stuk beter dan 36 minuten (1 uur wordt overal aangegeven als de uiterste limiet om het laadproces veilig te laten verlopen bij lithium-ion accu's).
                          Het probleem is dat heel wat mensen die ultra snelle laadtijd als een pluspunt zien, voor mij lijkt dat net een nadeel.
                          Ze zouden die laders moeten maken met een keuzeschakelaar, waarbij je de snellaadstand alleen maar gebruikt in geval van nood (als de tweede accu ook leeg is), en ze zouden dan ook duidelijk in de gebruiksaanwijzing moeten uitleggen wat het nadeel is van snelladen. Maar ik heb de indruk dat ze liever zoveel mogelijk accu's verkopen, ze hebben er dus voordeel bij dat ze minder lang meegaan.

                          Als je een tweede accu hebt, dan kan je normaalgezien blijven doorwerken als je de lege accu meteen terug in de lader steekt.
                          Bij de meeste klussen zal je geen acculading opgebruiken binnen het uur, tenzij je de boormachine bijvoorbeeld gebruikt om een pompje aan te drijven, maar daarvoor is zo'n boormachine niet gebouwd (dan krijg je problemen met de koeling, de accu wordt dan ook te warm).
                          Als de motor constant moet blijven werken, dan is een machine met een draad een betere keuze.
                          Ok, bedankt, het zal de De Walt worden denk ik.
                          60 minuten oplaaddtijd is in feite nog redelijk snel hé.
                          Die 36 minuten van de Makita zijn inderdaad misschiet iet té snel om goed te zijn.
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Accu handboormachine

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Mijn ervaring is dat de accu's het veel eerder opgeven dan de koolborsteltjes van de motor.
                            Tenzij je er echt héél veel mee werkt zou ik daarom niet het extra geld uitgeven aan een boormachine met een motortje zonder koolborstels.
                            (Snipped...)
                            De koolborstelloze motor heeft nog meer voordelen dan de sleet van koolborstel. Denk hierbij vooral aan de betere efficiëntie (belangrijk bij batterijtoestellen) en het grotere draaimoment, vooral op hogere toerentallen.

                            FWIW: http://www.makitatools.com/en-us/Mod...s/runtime.aspx

                            Willy
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Accu handboormachine

                              vandaag op Ibood:
                              blauwe reeks van bosch

                              Comment

                              Working...
                              X