Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accu handboormachine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accu handboormachine

    Mijn vorige heeft de geest gegeven, het is te zeggen de twee batterijen, en nu zou ik iets beters willen kopen.

    Mijn voorkeur gaat uit naar een koolborstelloze motor - Hitachi was de eerste maar De Walt en Makita hebben er nu ook met een klopboorfunctie, wat soms toch wel handig kan zijn.
    Iemand al ervaring met één van deze machines ?

    Ik vond ze beiden op Coolblue - hopelijk werkt de link

    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Accu handboormachine

    De link werkt.
    Maar ik heb geen verstand van die dingen
    Vincent, Paul of Bart wel, plus nog een paar collega's hier op BD.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Accu handboormachine

      Mijn ervaring is dat de accu's het veel eerder opgeven dan de koolborsteltjes van de motor.
      Tenzij je er echt héél veel mee werkt zou ik daarom niet het extra geld uitgeven aan een boormachine met een motortje zonder koolborstels.

      Zelfs de bij oude Makita slagschroefmachines op het werk (die zijn meer dan 10 jaar oud) zijn de koolborsteltjes nog nooit vervangen, de accu's (nimh) gaan gemiddeld maar 2-3 jaar mee.

      Lithium-ion accu's hebben het grote voordeel dat ze niet zo snel vanzelf leeglopen door zelfontlading, daardoor is de machine altijd bruikbaar als je die nodig hebt.
      Bij de betere accumachines zijn die tegenwoordig standaard.
      Let niet alleen op de spanning van de accu (minimum 14V, 18V is beter, een hogere spanning betekent dat de machine te zwaar wordt), goedkope lithium-ion accu's hebben soms maar een capaciteit van 1,2Ah , daar kan je niet veel mee doen.
      Met een grotere capaciteit kan je meer boren of meer schroeven indraaien voor je de accu terug moet laden.