Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panoramische opname met nikon d3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • panoramische opname met nikon d3200

    vroeger had ik een eenvoudig fototoestel en daarop was een stand 'panoramische opname', waarbij men telkens een aantal graden moest draaien (dat stond mooi aangeduid) en op die manier had je een echt mooie panoramische foto (zie bijlage, of kan ik dat hier niet?).
    Ik kocht onlangs een Nikon d3200 met bijhorende Nikkor zoomlens. Ik vraag mij af op het met dat toestel ook mogelijk is een panoramische opname te maken.
    Graag reply.

  • #2
    Re: panoramische opname met nikon d3200

    ja dat is mogelijk maar je zal deze waarschijnlijk moeten samenstellen op je pc.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: panoramische opname met nikon d3200

      dus eigenlijk zelf, op statief, en het toestel telkens een aantal graden ronddraaien, bedoel je het zo?
      (hoe kan ik hier een voorbeeldfoto plaatsen?)

      Comment


      • #4
        Re: panoramische opname met nikon d3200

        Met een Sony is dit geen enkel probleem.Gewoon op stand panorama en bewegen.Je kan kiezen,boven,onder,links of rechts.

        Comment


        • #5
          Re: panoramische opname met nikon d3200

          klopt, m'n vorig toestel was een Sony, maar die heb ik niet meer, vandaar m'n vraag of het kan met de Nikon d3200.

          Comment


          • #6
            Re: panoramische opname met nikon d3200

            Neen, kan niet met de D3200. Wel met de D3300, maar daarop werkt het amper...

            Het zal dus zelf knutselen worden op de pc...
            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

            Comment


            • #7
              Re: panoramische opname met nikon d3200

              Jammer, niets aan te doen, knutselen maar.... Bedankt voor je antwoord!

              Comment


              • #8
                Re: panoramische opname met nikon d3200

                Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                Met een Sony is dit geen enkel probleem.Gewoon op stand panorama en bewegen.Je kan kiezen,boven,onder,links of rechts.
                Top antwoord betreffend vraag nikon toestel

                Comment


                • #9
                  Re: panoramische opname met nikon d3200

                  Geen idee hoe goed het moet zijn, maar op een Windows pc kun je Microsoft ICE installeren (freeware), waarmee dit heel eenvoudig en behoorlijk goed kan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: panoramische opname met nikon d3200

                    Goed idee, vriendelijk dank! Ik heb een iMac, maar waarschijnlijk zal er ook wel zoiets bestaan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: panoramische opname met nikon d3200

                      Met je Nikon gaat t niet. Ik heb bij een vriend die op een Canon die optie had eens een demonstratie gehad... om aan te tonen dat wat het toestel deed niet veel resultaat gaf.
                      Dus zelfs al kan je toestel het, toch beter met de computer aaneen zetten.

                      PS: statief hoeft niet, op reis in Bretagne nam ik er veel door gewoon de hulplijnen op de camera te gebruiken als leidraad om zo recht mogelijk te blijven trekken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: panoramische opname met nikon d3200

                        Oorspronkelijk geplaatst door iMac1943 Bekijk bericht
                        Goed idee, vriendelijk dank! Ik heb een iMac, maar waarschijnlijk zal er ook wel zoiets bestaan.
                        Op mijn D90 (wel al een ouder toestel ondertussen) is er zo alleszins geen functie. Gewoon verschillende foto's nemen (idd., hulplijnen op de horizon houden helpt wel) en vervolgens voeg ik ze samen met photoshop.
                        En dat gaat eigenlijk vrij eenvoudig: file -> automate -> photomerge.

                        Statief is geen noodzaak, uiteraard wel je toestel op manueel zetten zodat alle foto's identiek belicht zijn, en idem voor de focus.

                        Comment


                        • #13
                          Re: panoramische opname met nikon d3200

                          bedankt R&B. Je schrijft :file -> automate -> photomerge. Dat doe je dus met PhotoShop. Klik je dan op de verschillende foto's die je wil samenvoegen tot 1 foto?

                          Comment


                          • #14
                            Re: panoramische opname met nikon d3200

                            Inderdaad, in het venster van Photomerge klik je dan alle foto's aan die je samen wilt voegen. Super eenvoudig en als je voor voldoende overlap hebt gezorgd, is het resultaat altijd top.

                            Ik voorize telkens 30-40% overlap bij elke foto. Een goede tip is ook om met je centrale foto te beginnen en dan links en rechts te gaan (of beginnen met het subject van jouw foto). Zo ben je zeker dat je die 100% goed in beeld hebt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: panoramische opname met nikon d3200

                              zeer goeie raad, hartelijk dank. Even een beeld toevoegen die ik maakte met m'n Sony (die ik vervangen heb voor een Nikon d3200) maar door de goeie raad van jullie zal ik dat in de toekomst toch ook kunnen doen meta'n Nikon.[IMG]/Users/luchuyse/Pictures/iPhoto Library/Masters/2014/05/26/20140526-182331/DSCF4709.JPG[/IMG]

                              Comment

                              Working...
                              X