Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

    Hey hey,

    Ik ben meer en meer met PS aan het leren werken.
    Nu heb ik eigenlijk een hele domme vraag.

    Doe ik het ontwikkelen best voor zware bewerkingen of net omgekeerd?

    Een voorbeeld:

    Stel, ik neem twee foto's. En van één wil ik enkel een stukje doordrukken op de andere foto.
    Doe ik dan alles wat betreft kleur, contrast, helderheid, voor ik die bewerking uitvoer of erna als ik één foto heb?

    Of... Stel ik doe retouche van de huid... Dan vermoed ik dat ik best eerst retouche doe en dan pas alles wat met het ontwikkelen te maken heeft?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

  • #2
    Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

    Moeilijk op te antwoorden...
    Bij mij gebeurt het 'ontwikkelen' op het RAW-bestand, in een RAW-converter (Adobe Camera RAW, Lightroom, Aperture, DxO). Als de foto's van een bepaalde serie zijn, kan het zijn dat vele aanpassingen op één foto ook op de andere (van dezelfde reeks) van toepassing zijn. Die correcties kun je dan overdragen.
    Als ik klaar ben met het RAW-bestand/de RAW-bestanden (doorgaans baseer ik mij op het '7-stappenplan van Scott Kelby'), stuur ik het/ze als een 16-bits PSD naar Photoshop, waar dan de rest gebeurt. Je kunt meerdere bestanden tegelijk naar Photoshop sturen.
    Dit is hoe je dat vanuit Bridge doet:


    En dan ga je uiteraard met die lagen aan de slag (eventueel laagmaskers aanbrengen, ten opzichte van elkaar positioneren, enz.).
    Uiteindelijk, na het bijeenbrengen van die lagen (ik zal een 'stamped layer' bovenop al die individuele lagen/laagmaskers/aanpassingslagen... leggen), kun je met die gecombineerde laag verder aan de slag (bv verkleinen, verscherpen...)
    Last edited by LesC; 11 augustus 2014, 09:07.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

      Domme vragen bestaan niet als je iets niet weet.
      Je doet eerst het ontwikkelen (RAW) daarna ga je indien nodig de bestanden verder bewerken met bijvoorbeeld PS in Tiff of PSD.
      Met de programma's LR of capture NX2 (Nikon) kan je al de belangrijkste bewerkingen toepassen dan louter alleen ontwikkelen. Voor met lagen werken en paden maken enz. heb je PS nodig.
      Je kunt elke laag in PS afzonderlijk aanpassen wat kleur scherpte, helderheid en contrast betreft.
      Last edited by Eenbes; 11 augustus 2014, 12:32.

      Comment


      • #4
        Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

        Een RAW is geen foto : dat ding krijg je in photoshop zelfs niets open... Je moet het eerst door ACR halen voor Photoshop er iets kan mee doen...

        Persoonlijk vind ik het logisch dat je eerst zorgt dat je 2 foto's elk apart in orde zijn, en dat je ze dan pas samenvoegt. Normaal moet de ene foto anders bewerkt worden dan de andere, en dan lijkt het me makkelijker als ze nog apart zijn...
        En als het maar over 1 foto gaat : eerst de algemene zaken doen (die dus zowat met de hele foto te maken hebben) en dan pas de details. Lijkt me de meest logische methode.
        Een garagist vervangt ook niet de koplamp, als de hele neus van de auto nog aan diggelen ligt .

        Nu : op algemene regels zijn altijd uitzonderingen...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

          Polleke _cgc,

          Ik heb hier totaal geen probleem om met photoshop raw bestanden in te lezen en te openen.
          Misschien is er een update die u nog moet binnen halen of downloaden die het probleem voor u oplost

          Comment


          • #6
            Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

            Ik vind deze discussie een beetje naast de kwestie, al heeft polleke strict genomen gelijk wat het openen van een RAW-bestand betreft (let op dat ik -tenzij per ongeluk- nooit spreek over een RAW-foto); het is de plugin ACR die ervoor zorgt dat een RAW-bestand geconverteerd wordt en door Photoshop (onder een andere vorm weliswaar) kan gelezen worden.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

              Klopt en soms is er een update beschikbaar die problemen met de oude ACR oplost en dus nu wel de bestanden kan worden ingelezen.

              Vriendelijke groet, jessey

              Comment


              • #8
                Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

                Nu ik toch net aan het zoeken was hoe je een serie RAW-bestanden vanuit Lightroom direct kan laten inladen in PS6... misschien deze vraag hier dan maar direct eens posten?
                Als je een bestand in Lightroom rechts aanklikt en je kiest voor bewerken in PS6, dan maakt hij daar steeds een bestand van in Tiff formaat om dit vervolgens te openen in PS6.
                Nu als je dat voor 30 foto's doet, dan maakt hij voor die 30 foto's een Tiff bestand aan in Lightroom zelf, en opent ze dan allemaal na elkaar in PS6. Kan dit niet op een andere manier?
                https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                Comment


                • #9
                  Re: Volgorde (zeer domme vraag waarschijnlijk)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tavi Bekijk bericht
                  Nu ik toch net aan het zoeken was hoe je een serie RAW-bestanden vanuit Lightroom direct kan laten inladen in PS6... misschien deze vraag hier dan maar direct eens posten?
                  Als je een bestand in Lightroom rechts aanklikt en je kiest voor bewerken in PS6, dan maakt hij daar steeds een bestand van in Tiff formaat om dit vervolgens te openen in PS6.
                  Nu als je dat voor 30 foto's doet, dan maakt hij voor die 30 foto's een Tiff bestand aan in Lightroom zelf, en opent ze dan allemaal na elkaar in PS6. Kan dit niet op een andere manier?
                  Tavi Je kunt fotoshop ook eerst openen daarna ctrl + K - bestandsbeheer hier kun je in het 2e gedeelte dingen aanpassen

                  Comment

                  Working...
                  X