Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter voor 18-70 kit lens D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter voor 18-70 kit lens D70

    Heeft er iemand ervaring/advies voor een circulaire polarisatiefilter op af-s dx 18-70mm f/3.5-4.5 G IF
    Moet ik nu een "slim type" nemen of niet?
    Heb een voorkeur voor niet "slim" omdat ik mijn lensdop kan bijven gebruiken. En een normale cir pol blijft te gebruiken met een zonnekap.
    De UV-filter op die lens is ook geen "slim" een geeft geen problemen.


    groeten
    Nikon

  • #2
    hmmm, normaal gezien heb je wel een 'slim' nodig. Mijn B+W UV-filter geeft soms wel wat vignetering op de 18-70 kitlens. Aangezien het een DX lens is maak je gebruik van het hele lensoppervlak.

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      Originally posted by silver shadow
      Heeft er iemand ervaring/advies voor een circulaire polarisatiefilter op af-s dx 18-70mm f/3.5-4.5 G IF
      Moet ik nu een "slim type" nemen of niet?
      Heb een voorkeur voor niet "slim" omdat ik mijn lensdop kan bijven gebruiken. En een normale cir pol blijft te gebruiken met een zonnekap.
      De UV-filter op die lens is ook geen "slim" een geeft geen problemen.


      groeten
      Ben gisteren nog een UV-filterken gaan halen voor mijn 18-70 enne ... filter is geen probleem ...

      Maar voor pola moet je echt wel slim kopen anders vignettering.. maar als je 1 koopt van B+W dan krijg je er een dop bij die je normale lensdop vervangt
      [Nikon D5100 & Nikon D70]
      [Yves en Liesbeths blog Resort]

      Comment


      • #4
        Ik heb de B+W MRC op mijn 18-70mm en geen vignettering.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Originally posted by Pol Callens
          Ik heb de B+W MRC op mijn 18-70mm en geen vignettering.

          Groetjes,
          Pol.
          Heb deze week Cokin polarisatie filter aangeschaft voor mijn Nikon D 70.Nooit gedacht aan vigneterin.Wat is dat precies? Heb ik dan verkeerd gekocht? Kan filter gemakkelijk op lens draaien of eventueel op UV filter en lensdop blijven gebruiken.. Daarom volgende vraag : Mag ik beide filters zowel UV als POL samen gebruiken of niet?????Moet ik dan ook belichting aanpassen met pol filter? Graag jullie advies..THX..a newbie in de digitale wereld..refibe..toffe bende..
          [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

          Comment


          • #6
            vignettering : dan zie je in de hoeken van de foto een verdonkering !!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Fabbe
              vignettering : dan zie je in de hoeken van de foto een verdonkering !!

              Thanks en wat met die andere vraag?
              [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

              Comment


              • #8
                Je mag beide filters samen gebruiken, maar waarom zou je dat doen. De meeste polarizers houden ook UV tegen...
                Als je het doet, zet dan eerst de UV op je lens en daarop de CirPol. Altijd zo weinig mogelijk gewicht op een CirPol zetten want je kunt die anders wel eens kapot krijgen (voorste lens kan eruit vallen ), je weet maar nooit.
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  alvast bedankt voor de reacties . Maar de meningen zijn nogal verdeeld .

                  Ik heb de B+W MRC op mijn 18-70mm en geen vignettering.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Aan Pol Callens,

                  kan ik hieruit begrijpen dat een niet "slim" helemaal geen probleem is
                  En zou de MRC coating er iets toe doen of niet

                  groeten
                  Nikon

                  Comment


                  • #10
                    Daar heeft de coating niets mee te zien. Die vignettering kun je krijgen als de opstaande randen van de filter ervoor zorgen dat er aan de buitenste rand van de lens minder licht binnen kan. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat de hoekpunten (in grotere of kleinere mate) donkerder zullen zijn dan de rest van de foto...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by CooMa
                      Daar heeft de coating niets mee te zien. Die vignettering kun je krijgen als de opstaande randen van de filter ervoor zorgen dat er aan de buitenste rand van de lens minder licht binnen kan. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat de hoekpunten (in grotere of kleinere mate) donkerder zullen zijn dan de rest van de foto...
                      Hallo CooMa,
                      Kan het dan zijn dat je vlugger vignettering zal hebben bij volledig inzoomen ?

                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by silver shadow
                        alvast bedankt voor de reacties . Maar de meningen zijn nogal verdeeld .

                        Ik heb de B+W MRC op mijn 18-70mm en geen vignettering.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Aan Pol Callens,

                        kan ik hieruit begrijpen dat een niet "slim" helemaal geen probleem is
                        En zou de MRC coating er iets toe doen of niet

                        groeten

                        Hallo silver shadow,

                        Zoals ik al zei, met de B+W UV MRC heb ik nog geen problemen gehad.
                        Zou mij ook een polarisatiefilter willen aanschaffen en mijn vraag ik ook of het hier wel noodzakelijk is een SLIM-filter te nemen.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          of je een slim nodig hebt, kan ik niet zeggen. Dat is modelafhankelijk.
                          Meestal geldt: hoe meer je inzoomt, hoe minder vignettering (want je gebruikt minder oppervlakte van het glas), maar ook dat is weer afhankelijk van de bouw van de lens...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by CooMa
                            of je een slim nodig hebt, kan ik niet zeggen. Dat is modelafhankelijk.
                            Meestal geldt: hoe meer je inzoomt, hoe minder vignettering (want je gebruikt minder oppervlakte van het glas), maar ook dat is weer afhankelijk van de bouw van de lens...
                            Heb ondertussen de vraag gesteld ivm al dan niet SLIM op het European Support Center van Nikon. Houd jullie op de hoogte van een eventueel antwoord.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Pol,

                              Ik kijk met interesse uit naar het antwoord van Nikon, want zelf ben ik ook aan het zoeken naar een goeie polafilter voor m'n kitlens.

                              Bedankt om ons op de hoogte te houden
                              D7000 en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X