Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exif informatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exif informatie

    Na ruim negen maanden is natuurfotoalbum.be weer gestart nadat hun vorige website waarop honderdduizenden natuurfoto's van hun leden stonden ineen storten; helaas waren ook alle foto's verdwenen.
    Dus nu moet een van de beste natuur websites die ik ken weer van nul af aan beginnen.
    Een grote verbetering is op de nieuwe site dat je meteen de exif informatie van elke foto kan raadplegen wat vooral bij natuurfoto's belangrijk kan zijn.


    Ik mis op dit forum meestal de Exif, ook omdat deze vaak verwijderd is. Bij duidelijke en met lagen bewerkte foto's vind ik dat niet erg: zo gouw je met lagen gewerkt heb verdwijnt de exif ook omdat die dan niet van belang meer is.
    Aanleiding tot dit topic is eigenlijk de parelmoervlinder http://forum.belgiumdigital.com/f43/...er-494323.html omdat de gegevens (vooral de lange sluitertijd) die onder de foto gevoegd waren eigenlijk niet kan, maar ik die niet kon controleren omdat de Exif ontbrak.
    Last edited by Eenbes; 10 augustus 2014, 11:39.

  • #2
    Re: Exif informatie

    exif zit toch gewoon in de foto hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Exif informatie

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      exif zit toch gewoon in de foto hoor.
      grt,bouk.
      Dan zal ik eens op zoek moeten naar een goede Exif viewer.
      Maar wat ik eigenlijk bedoelde dat je die bij de site van Natuurfotoalbum niet nodig hebt: daar zit die viewer ingebouwd, met een klik op een knop krijg je alle gegevens.
      Dat is beter dan dat je het een of ander progje van internet moet pikken die niet altijd goed met alle browsers werken.
      Last edited by Eenbes; 10 augustus 2014, 15:03.

      Comment


      • #4
        Re: Exif informatie

        @Bouk, dat is wat we willen geloven... want bv. volgende foto ga ik in 2016 nemen, met een diafragma van f64 en met nen tijd van 22 seconden, en ....



        ik hecht geen belang aan den exif, van iemands foto, want

        1: is hij juist ??
        2: wordt ik er beter van als ik ne foto zie met f16 ofzo?
        3: als de foto goed is, dan moet ik niet weten hoe hij genomen is. Goed is goed, of dat nu op 1 sec. is of op een 1000ste.
        Last edited by Guest13; 12 augustus 2014, 21:12.

        Comment


        • #5
          Re: Exif informatie

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Ik mis op dit forum meestal de Exif, ook omdat deze vaak verwijderd is. Bij duidelijke en met lagen bewerkte foto's vind ik dat niet erg: zo gouw je met lagen gewerkt heb verdwijnt de exif ook omdat die dan niet van belang meer is.
          Aanleiding tot dit topic is eigenlijk de parelmoervlinder http://forum.belgiumdigital.com/f43/...er-494323.html omdat de gegevens (vooral de lange sluitertijd) die onder de foto gevoegd waren eigenlijk niet kan, maar ik die niet kon controleren omdat de Exif ontbrak.
          Nooit begrepen waar die EXIF voor dient. Het gaat hem om de inhoud niet om de technische aspecten. De exif claimt de ideale foto maar is het NOOIT.
          Als ik f22 met 300mm lens op 1/8s gebruik wat weet je dan meer ? *


          YMMV

          NB Scherpie was me voor :-)




          *een typische instelling op mijn 8x10 camera en statief.
          Last edited by Nerdifant; 10 augustus 2014, 12:08.
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Exif informatie

            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
            Aanleiding tot dit topic is eigenlijk de parelmoervlinder http://forum.belgiumdigital.com/f43/...er-494323.html omdat de gegevens (vooral de lange sluitertijd) die onder de foto gevoegd waren eigenlijk niet kan, maar ik die niet kon controleren omdat de Exif ontbrak.
            Daarom vind ik een Exif toch nuttig.
            Ook als je foto's ziet van vliegtuigen/helicopters met bewegende schroeven is het leuk om de sluitersnelheid te kennen. Als leidraad om je te verbeteren.
            Sommigen leren er veel uit.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Exif informatie

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Nooit begrepen waar die EXIF voor dient. Het gaat hem om de inhoud niet om de technische aspecten. De exif claimt de ideale foto maar is het NOOIT.
              Als ik f22 met 300mm lens op 1/8s gebruik wat weet je dan meer ? *


              YMMV

              NB Scherpie was me voor :-)




              *een typische instelling op mijn 8x10 camera en statief.
              Dat zal ik u vertellen waar het o.a om gaat: exif kan je leiden naar de gene die het copyright bezit; of er al dan niet gesjoemeld is met de foto waar dat niet toegestaan is voor b.v. nieuwsfotografie of foto-wedstrijden zoals hier 'Challenge-of-the-Month'.
              Maar ook voor jezelf is die info belangrijk: net zoals je in de analoge tijd registreerde hoe je een bepaalde foto had ontwikkeld en belichtte bij het afdrukken, samen met opname gegevens van je camera. Ook toen werden in fototijdschriften al die technische gegevens vermeld.
              Bij die parelmoervlinder wou ik via de exif weten of de maker zich niet vergiste met de onwaarschijnlijk lange sluitertijd die hij onder zijn foto vermelde.
              Maar wanneer je niet geïnteresseerd bent in hoe een foto tot stand gekomen is neem dan een abonnement op de Donald Duck, we zitten hier wel op een foto-discussie forum waar vele hun vaardigheden door kunnen verbeteren.

              Comment


              • #8
                Re: Exif informatie

                Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                .....
                Maar wanneer je niet geïnteresseerd bent in hoe een foto tot stand gekomen is neem dan een abonnement op de Donald Duck, we zitten hier wel op een foto-discussie forum waar vele hun vaardigheden door kunnen verbeteren.
                helemaal mee eens.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Exif informatie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  .
                  Maar wanneer je niet geïnteresseerd bent in hoe een foto tot stand gekomen is neem dan een abonnement op de Donald Duck, we zitten hier wel op een foto-discussie forum waar vele hun vaardigheden door kunnen verbeteren.
                  Ik heb een abonnement op de p magazine, ook goed? want hoe jij of een ander fotografeerd, interesseert me niks. ik zal daar nooit naar zien, want als ge niet weet hoe ge ne foto moet nemen van nen helicopter, dan neemt ge ene op 1/15de 1/30ste 1/60ste 1/125ste en je weet het zelf, wat JIJ aankan van stilhouden en bewegingsonscherpte.. en scherpte diepte enzo, als je dat nog niet kent, dan heb jij een abonnement op....
                  Je fotografeert fotos en je kent je toestel ( wat velen niet kunnen : zie ik genoeg in de club ) , of je kiekt belekes en dan ben je blij dat vava en moemoe er op staan..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exif informatie

                    Eenbes, ik ken jouw leeftijd niet (doet er niet toe hoor) maar hoe maakten wij vroeger foto's, dus nog voor het digitale tijdperk.
                    Er was zelfs geen internet.
                    De basis vind ik nog altijd de (goede) kennis of het samenspel van ISO, sluitertijd en diafragma
                    Wij hadden geen EXIF en er was weinig sprake ook van witbalans.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Exif informatie

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Eenbes, ik ken jouw leeftijd niet ....
                      63..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Exif informatie

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Eenbes, ik ken jouw leeftijd niet (doet er niet toe hoor) maar hoe maakten wij vroeger foto's, dus nog voor het digitale tijdperk.
                        Er was zelfs geen internet.
                        De basis vind ik nog altijd de (goede) kennis of het samenspel van ISO, sluitertijd en diafragma
                        Wij hadden geen EXIF en er was weinig sprake ook van witbalans.
                        Dat is het verschil tussen ons, "ouwe gasten" die een rolleke dia van 36 beelden staken, en moesten zien wat ze deden of dat rolleke was op, en de nu digitale mannekes, die op het knoppeke drukken, en rrrrrrrrr er 30 maken, en dan weten dat die goede er tussen moet zitten, ( ik ken iemand die nen dag ging fotograferen, en over de 4000 fotos bij had. ( en in jpg dus nen echte fotograaf ) en die er nog geen 100 overhield en waarvan ik eerlijk der genen enkele van moet hebben, zelfs al ken ik zijnen exif. Want daar willen ze hem voor hebben, zien hoe een ander het doet en hem ( die het met vallen en opstaan heeft geleerd ) dan nadoen. ( ken zo ook ene nog erger zijn die gasten ( wel of topic) die als ze zien dat nen andere dieje lens heeft, dan de zijne verkoopt en zo ene gaat kopen ( ken zo ook ene ) zelf iets leren, en zelf iets doen, dat zit er niet veel meer in. Na apen, en afzien, dat is de internet fotografie tegenwoordig

                        Comment


                        • #13
                          Re: Exif informatie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Dat zal ik u vertellen waar het o.a om gaat: exif kan je leiden naar de gene die het copyright bezit; of er al dan niet gesjoemeld is met de foto waar dat niet toegestaan is voor b.v. nieuwsfotografie of foto-wedstrijden zoals hier 'Challenge-of-the-Month'.
                          Maar ook voor jezelf is die info belangrijk: net zoals je in de analoge tijd registreerde hoe je een bepaalde foto had ontwikkeld en belichtte bij het afdrukken, samen met opname gegevens van je camera. Ook toen werden in fototijdschriften al die technische gegevens vermeld.
                          Bij die parelmoervlinder wou ik via de exif weten of de maker zich niet vergiste met de onwaarschijnlijk lange sluitertijd die hij onder zijn foto vermelde.
                          Maar wanneer je niet geïnteresseerd bent in hoe een foto tot stand gekomen is neem dan een abonnement op de Donald Duck, we zitten hier wel op een foto-discussie forum waar vele hun vaardigheden door kunnen verbeteren.
                          Is Mickey Mouse ook goed ? Zoals U al zelf zegt, dit is een FOTO DISCUSSIE forum, en geen onderwijssite met wat digital-imaging als onderwerp. IK bekijk foto's zoals ze komen, of dat nu met een 4Ds of smartphone genomen, i don't care. en exif nog minder.
                          YMMV
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Exif informatie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                            Dat is het verschil tussen ons, "ouwe gasten" die een rolleke dia van 36 beelden staken, en moesten zien wat ze deden of dat rolleke was op, en de nu digitale mannekes, die op het knoppeke drukken, en rrrrrrrrr er 30 maken, en dan weten dat die goede er tussen moet zitten, ( ik ken iemand die nen dag ging fotograferen, en over de 4000 fotos bij had. ( en in jpg dus nen echte fotograaf ) en die er nog geen 100 overhield en waarvan ik eerlijk der genen enkele van moet hebben, zelfs al ken ik zijnen exif. Want daar willen ze hem voor hebben, zien hoe een ander het doet en hem ( die het met vallen en opstaan heeft geleerd ) dan nadoen. ( ken zo ook ene nog erger zijn die gasten ( wel of topic) die als ze zien dat nen andere dieje lens heeft, dan de zijne verkoopt en zo ene gaat kopen ( ken zo ook ene ) zelf iets leren, en zelf iets doen, dat zit er niet veel meer in. Na apen, en afzien, dat is de internet fotografie tegenwoordig
                            Euh, ik deed het met rollekes van 24. Toen ik nog nijg, nijg klein was, kreeg ik van ons mama slecht een rolleke van 24 en dat voor drie weken.
                            't Waren Oost-Duitse ORWO's en buiten ISO (ASA) en het diafragma en de snelheid van 't gordijn geen informatie en dan nog moest je dit optekenen. Alleen op het diapositief of op het negatief kon je en het merk en de ISO-waarde vinden.
                            Hoe groter de ASA, ISO, hoe groter de zandkorrel, maar dat noemde men dan geen ruis.
                            Nu, on topic, ik verwjder steeds de exifs van de foto's. Wie ze wil, vraagt er naar. Zoals herhaaldelijk gemeld, het is niet de exif die bepaalt of een foto goed of slecht is, maar de persoon die de foto maakt.
                            Laat zij die zweren bij een exif, door gebruik te maken van dat ding even goede, even slechte foto's te maken als de auteur van de foto. Compositie zit nergens vervat in exifs.
                            Trouwens, exifs kan je zo aanpassen aan je eigen zin, meer nog, je kan exifs plakken aan foto's waar deze ooit verwijderd werden. Valse exifs, maar dat wordt je er dan niet bij verteld.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Exif informatie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Trouwens, exifs kan je zo aanpassen aan je eigen zin, meer nog, je kan exifs plakken aan foto's waar deze ooit verwijderd werden. Valse exifs, maar dat wordt je er dan niet bij verteld.
                              vraag den exif van mijn fotoke hierboven, die ga ik nemen in 2015 en met nen 25000mm lens ( ofzoiets ) en .....
                              met exif doe je wat je wilt, dus zal ik nooit naar nen andere zijnen exif kijken..

                              Comment

                              Working...
                              X