Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

    Hallo iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum en zoek wat hulp om mijn eerste DSLR te kiezen.
    Deze toestellen heb ik uitgezocht: Canon eos 700d, Canon eos 1200d, Nikon D3300 en Nikon D5200.
    De canon eos 1200d is het minste van de vier, maar voor de prijs van 549 euro heb je hem wel met twee lenzen, dus hij is nog steeds een optie voor me maar ik twijfel of de foto kwaliteit zo veel beter is dan mijn Iphone 5s.
    Foto's nemen is de prioriteit maar af en toe video's opnemen zal ook gebeuren en dan is de 60fps wel leuk bij de Nikon Camera's. Ook een beweegbaar scherm is een pluspunt voor me, maar is geen prioriteit.
    Ook heb ik nog een vraag over het menu systeem bij Nikon, in filmpjes en foto's zie ik dat het standaard scherm drie cirkels weergeeft voor de verschillende instellingen van ISO enz. maar kan je deze instellingen ook veranderen wanneer je in live view mode bent? Want ik maakt graag gebruik van de live view mode. 600 euro is het maximum.
    Alle advies en tips zijn welkom.

  • #2
    Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

    Vergeet DSLR, die oude technologie heeft afgedaan. Systeem camera's nemen gewoon over. Kijk eens naar Sony, Fuji, Olympus, en er zijn er nog.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

      Driessch,

      Welkom op dit forum.
      Als je op zoek bent naar een camera, dan kan dit forum een hulp zijn.
      Je hebt je keuze al redelijk beperkt.
      Bedenk wel dat als je voor een DSLR gaat de camerabody eigenlijk op termijn de geringste rol speelt.
      (Goede) lenzen blijven een vaste waarde en verdienen daarom misschien iets meer aandacht bij je investering.

      Aan de andere kant - zoal Lieven aanhaalt - heb je nu ook de systeemcamera's die toch wel een aantal voordelen hebben tegenover DSLR.
      Nu, je zal en mag hier wel genoeg meningen te horen krijgen ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

        Mogelijke keuzes van goede systeem camera's binnen uw budget zijn de
        Fujifilm X-A1 en de Sony A5000. Beiden hebben een gelijkaardige sensor (APS-C)
        als de DSLR's die jij heb opgenoemd, maar zijn veel kleiner en lichter.
        Rudi

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

          Al bedankt voor deze reacties. Ik was mijn zoektocht gestart maar heb me nooit echt verdiept in de verschillen met een DSLR, ik ging er vanuit dat een DSLR beter was. Ondertussen heb ik me een beetje ingelezen en te weten gekomen dat systeemcamera's niet moeten onderdoen, vooral op fotokwaliteit. Over videokwaliteit ben ik nog niet veel te weten gekomen.
          Ik weet dat ik niet met de kitlens moet blijven zitten als ik een dslr koop. Daarom is de canon eos 1200d kit ook nog steeds een optie, deze body in de combinatie met de 75-300mm lens, kan dit ook mooie beelden opleveren? Ik ga nog wat reacties afwachten voor ik een beslissing maak, heb ook nog wel even tijd.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door Driessch Bekijk bericht
            Al bedankt voor deze reacties. Ik was mijn zoektocht gestart maar heb me nooit echt verdiept in de verschillen met een DSLR, ik ging er vanuit dat een DSLR beter was. Ondertussen heb ik me een beetje ingelezen en te weten gekomen dat systeemcamera's niet moeten onderdoen, vooral op fotokwaliteit. Over videokwaliteit ben ik nog niet veel te weten gekomen.
            Ik weet dat ik niet met de kitlens moet blijven zitten als ik een dslr koop. Daarom is de canon eos 1200d kit ook nog steeds een optie, deze body in de combinatie met de 75-300mm lens, kan dit ook mooie beelden opleveren? Ik ga nog wat reacties afwachten voor ik een beslissing maak, heb ook nog wel even tijd.
            De goedkoopste DSLR (bij Canon isn het: hoe meer cijfers hoe goedkoper, dus een XXXX is wat minder dan een XXX, en een XX is weer nog wat beter, maar algemeen worden ze ook zwaarder naarmate je minder X hebt, moeilijk concept, maar ik kan het even niet duidelijker schrijven).
            Video is nog een andere discussie, maar wie EN foto EN video wil zal toch een andere weg op gaan (tenzij budget geen probleem is, maar die mensen lopen niet zo dik gezaaid).
            Ook met een systeemcamera is de kitlens niet het eindpunt, verre van, een 18-55 van Fuji presteert trouwens meer dan gemiddeld, veel meer dan trouwens.
            Fijn dat je en max budget van 600€ mee geeft, maar we hebben geen idee van wat je wil doen of bereiken. (yep, ik wil lang blond haar voor 600€ maar dat gaat in mijn geval niet pakken, bij jaja ook niet trouwens.)
            Het gaat met andere woorden op keuze's gaan.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

              Oke, hierbij wat meer informatie over mijn doelen met de camera. Het zou vooral gebruikt worden voor straatfotografie en landschappen, dus geen portretten. Ook actiefoto's van sporters en af en toe wat filmen, dus zeker full hd maar dat is zo goed als standaard dezer dagen. De systeemcamera van Fuji spreken me zeker aan (x-a1 en x-m1) alleen vind ik het ontbreken van een viewfinder jammer. Nu wil ik mijn keuze verkleinen naar 1 of 2 systeemcamera's en 1 of 2 dslr's. Voor de systeemcamera's zou het dan tussen de Fuji's gaan. Maar wie advies heeft over de dslr's uit mijn originele post, mag deze steeds delen

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door Driessch Bekijk bericht
                Oke, hierbij wat meer informatie over mijn doelen met de camera. Het zou vooral gebruikt worden voor straatfotografie en landschappen, dus geen portretten. Ook actiefoto's van sporters en af en toe wat filmen, dus zeker full hd maar dat is zo goed als standaard dezer dagen. De systeemcamera van Fuji spreken me zeker aan (x-a1 en x-m1) alleen vind ik het ontbreken van een viewfinder jammer. Nu wil ik mijn keuze verkleinen naar 1 of 2 systeemcamera's en 1 of 2 dslr's. Voor de systeemcamera's zou het dan tussen de Fuji's gaan. Maar wie advies heeft over de dslr's uit mijn originele post, mag deze steeds delen
                Als je een goede systeem camera met viewfinder zoekt, kijk dan eens naar de Sony A6000, werkt zeer snel en heeft goede fotokwaliteit, ook bij weinig licht.
                Rudi

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                  Als je een goede systeem camera met viewfinder zoekt, kijk dan eens naar de Sony A6000, werkt zeer snel en heeft goede fotokwaliteit, ook bij weinig licht.
                  Rudi
                  Zelfs een viewfinder is de dag van vandaag achterhaald. Veel systeemcamaera's hebben een meer dan goeie EVF (Electronic View Finder). Ogen open houden is de boodschap, en vooral proberen.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                    Voor goede live view en video in een dslr moet je bij Sony zijn. Je krijgt degelijke autofocus tijdens video wat bij de meeste dlsr's niet het geval is, je zal daar manueel moeten focussen. Idem voor de live view. De A58 of de A77II is een optie.

                    De enige andere dslr die in de buurt komt is de Canon 70D. Vanwege de dual pixel sensor heeft deze ook autofocus tijdens video.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                      Als je voor een dslr gaat, ga dan voor de 700d of de 5200...

                      Gezien straatfotografie een van je bezigheden zal worden, moet je inderdaad ook rekening houden met een systeemcamera...
                      Ben hierin echter niet thuis...
                      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                        Ik denk dat ik ga kiezen tussen de fujifilm x-a1, zag een kit met twee lenzen voor 499 euro, en de nikon d5200 maar hiervoor zal ik even in de winkel moeten langs gaan om te zien hoe het menu en de instellingen werken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          Vergeet DSLR, die oude technologie heeft afgedaan. Systeem camera's nemen gewoon over. Kijk eens naar Sony, Fuji, Olympus, en er zijn er nog.

                          Zelf ben ik voorstander van camera's zonder spiegel.
                          Niettegenstaande hebben DSLR's soms nog voordelen.
                          Of de DSLR gaat verdwijnen weet ik zo niet... ik denk wel aan DSLR's in de toekomst met OVF/EVF.

                          Zelf ben ik voorstander van een systeemcamera door het gewicht en de compactheid.
                          Maar niet iedereen is hiermee gediend.
                          Sommigen hebben liever een grotere body die een betere grip bied en royale toetsen en wieltjes heeft.
                          Ieder moet voor zich maar uitmaken wat hij het beste vind op dat vlak.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            Zelfs een viewfinder is de dag van vandaag achterhaald. Veel systeemcamaera's hebben een meer dan goeie EVF (Electronic View Finder). Ogen open houden is de boodschap, en vooral proberen.
                            Een of andere , liefst EVF , viewfinder is heel nuttig als je de camera gebruik voor video.
                            Als er dan geen statief gebruikt wordt heb je toch nog drie steunpunten: linkerhand, rechterhand en je voorhoofd. Dat is veel stabieler bij video.

                            En zoals al vermeld : die spiegel (DSLR) gaat er met de tijd uit.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

                              Driessch,

                              Ik heb de Fuji X-A1 ook (naast de Fuji X-T1). Hier is een albumpje met wat foto's ...
                              https://www.flickr.com/photos/jajabd...7644830505550/
                              Ik ben er zeer over te spreken, zeker de prijs/kwaliteitsverhouding.

                              Succes met je keuze ...

                              Jaja


                              Oorspronkelijk geplaatst door Driessch Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik ga kiezen tussen de fujifilm x-a1, zag een kit met twee lenzen voor 499 euro, en de nikon d5200 maar hiervoor zal ik even in de winkel moeten langs gaan om te zien hoe het menu en de instellingen werken.
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X