Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke opslag NAS of Harde schijf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke opslag NAS of Harde schijf

    Welke NAS of harde schijf bevelen jullie aan.
    Ik zou alles centraal (netwerk) zetten familie foto's muziek vakantie films enz.
    Graag zou ik dit benaderen via mijn smart tv, zodat we makkelijker onze familie kiekjes kunnen bekijken.
    Synology lijkt mij een ideale oplossing te zijn vele uitbouw mogelijkheden en groei naargelang mijn behoefte.
    Iemand voorstellen en of wat gebruiken jullie.
    Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
    www.dewolfmarc.be

  • #2
    Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

    Een of andere synology NAS met Western Digital red schijven in.
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

    Comment


    • #3
      Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

      Het hangt er een beetje vanaf wat je wil.
      Ik heb een nas gehad, en dat werkte behoorlijk goed, maar je moet al behoorlijk wat centen uitgeven om een snelle te hebben (synology, qnap,...). Ik ben overgestapt naar een kleine pc (i5,32gig ram en microatx bord) met een raidstation met 4 harde schijven om wat meer vrijheid te hebben. bij mij moet die ook als dns, ftp en domain server dienen. Dan ben je met een pc beter af.
      Dat kostte me uiteindelijk minder als een nas, maar er is wat meer onderhoud aan. Je hangt wel niet meer af van de updates van synology als ze er weer eens bij uit komen dat hun machines openstaan naar het internet :-)
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

        ik heb 2 cloudboxen van Lacie, wel geen mogelijkheid om schijven bij te steken uiteraard, maar met die 2Tb + 3Tb (backup) kom je al een eind. De prijs is ook gunstig.

        Comment


        • #5
          Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

          Synology is zeker niet slecht. Heb er zelf eentje, en het ding doet wat het moet doen.
          Heb er ook WD RED's in zitten van 4 TB, maar de NAS schijven van Seagate zijn ook goed (zouden zelfs beter zijn).
          Nu : veel keuze in schijven heb je niet, want je hebt maar die 2 merken...

          De software van Synology vind ik zeker niet slecht. Ik gebruik het ding ook om media te streamen (voornamelijk FLAC-audio) en dat werkt heel goed en is doodeenvoudig om in te stellen (gewoon de "app" installeren, en zorgen dat je media in de juiste map zit).

          Voor zo'n zaken heb je helemaal geen snelle NAS nodig (zelfs mijn basis ding, haalt 100 MB/s bij lezen en 70 MB/s bij schrijven : en die cijfers kloppen weldegelijk...). Maar als je alle functies die een NAS aankan tegelijk wil, dan zal je inderdaad redelijk diep in de geldbeugel mogen tasten...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

            Ik gebruik deze met 2 seagate schijven van 4 Tb werkt uitstekend
            http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/p...duo-v2-review/

            Comment


            • #7
              Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

              Synology kan ik zeker aanraden!
              De service is ook ongelooflijk goed.
              Bugs, updates zitten ze bovenop.
              Daarnaast reageren ze ook altijd netjes en uitgebreid op e-mails mocht je met problemen zitten.
              Ook zijn er veel apps te downloaden die eenvoudig te installeren zijn.
              De bediening van de server zelf is ook ongelooflijk simpel en gemakkelijk.

              Ik heb zelf een DS213j, welk denk ik snel genoeg is voor gemiddelde thuis gebruik.

              Comment


              • #8
                Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                Synology is zeker een aanrader.
                Ik gebruik het nu zo'n 2 jaar in combinatie met WD Red Disks en dat is zeker een aanrader.
                Maar alles hangt af van uw budget. Want een nas met 4 schijven, dan spreken we toch al rond duizend euro.
                Synology heeft ook het voordeel dat je de video station hebt en Samsung heeft daarvoor een app op hun smart tv.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                  Als je raid doet met meer dan 2 disks (dus > raid 0 of 1) beveel ik sterk aan om voor Raid-enabled schijven te gaan (WD schrijft dat expliciet op de site) - Seagate enterprise disks of de RE/Red-reeksen van WD - anders gegarandeerd dat je problemen gaat krijgen (zelfs op linux-md-softraid).
                  Vroeger kon je met een software een aantal opties aanzetten om standaard sata-disks beter geschikt te maken voor raid - nu de prijzen onder druk staan, kan dat niet langer... (bij Seagate en WD). Hou u dus aan de certified lijsten.
                  Uiteraard kan je ook nog opteren voor de duurdere sas-schijven... (nearline sas om de prijs te drukken zijn sata's met sas-interfaces). Al die disks hebben een protocol aan boord om bij bad-sectors de transferten niet te lang te blokkeren - en da's belangrijk of de raid-controller gooit de disks eruit.
                  En ja - die backups - die blijven nodig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                    Thanks voor jullie bijdrage en advies ik ga er volgende dagen me eens meer in verdiepen.
                    Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
                    www.dewolfmarc.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                      Ik zie dat er hier vooral fans zijn van Synology. Zelf heb ik een tijd geleden de mogelijkheden van een paar fabrikanten eens naast mekaar gelegd, en ik voelde toen meer voor de software van QNap. Ondertussen heb ik er nog steeds geen aangeschaft wegens andere prioriteiten in het huis, maar over het algemeen zijn de twee merken wel aan mekaar gewaagd. De hardware is niet zo verschillend, ze draaien allebei op een linux kernel, de schijven kies je uiteraard toch zelf, en de software is een kwestie van voorkeur.

                      Overweeg om een model met minstens 4 bays te nemen. Dat kost al iets, maar dan heb je ook al wat mogelijkheden om je data te beschermen tegen schijfdefecten. Uiteraard is een pc met goedkope cpu, een beetje ram en een set dikke schijven ook een heel goeie oplossing. Je hebt dan niet de fancy software van Synology of QNap, maar je kan dan nog flexibeler te werk gaan. In dat geval zou ik zorgen voor 2 netwerkpoorten, zodat je die pc kan gebruiken als firewall/router/DNS/VPN server tussen je prive-netwerk en al wat daarbuiten ligt. Maar nu zijn we het idee van data backup al ver overstegen... ;-)
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                        Kant en klaar: Synology.
                        Eentje met 2 bays (2x 4TB disks in RAID1) is vaak al voldoende. Heb je echter een zeer grote collectie, dan is een model met verschillende bays zeker een aanrader. In dat geval ga je kijken naar RAID5, of liever: RAID6.
                        Alle technische praatjes en details achterwege zijn er 2 dingen die ik altijd vernoem:
                        - Bij disks groter dan 2TB, geen raid5.
                        - Geen Seagate als het maar even kan.

                        Verder maakt het type disk in een Syno of andere nas niet uit. Al die dure raid enabled disken zijn niet nodig bij een software implementatie van RAID zoals de Syno's.
                        En dan op naar het belangrijkste: BACKUP. RAID is geen backup. Het beschermt tegen 1 of meedere kapotte schijven, geen corruptie of accidenteel verwijderde bestanden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                          Ik ben sinds kort overgeschakeld van een Javelin NAS naar een Synology DS412+. Meteen een dure 4-bays NAS met heel wat toeters en bellen. 'k Heb er 4 WD Red van 3TB ingestoken en dynamische RAID gebruikt. Het ding is supersnel op mijn gigabit netwerk en doet voor de rest alles wat ik ervan verlang. Via mijn smartphone kan ik aan alle gegevens van gelijk waar. Handig als je eens even een bestandje nodig hebt.
                          Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                            Hier een Thecus NAS met 5 2TB Western Digital red schijven in raid 5. Ik ben ook een Audio/video fan. Dus heb ook veel films en muziek.
                            Het Raid systeem moet me wat beschermen tegen een defecte schijf.
                            Echter heb ik ook via eSata een externe harde schijf van 2TB die elke nacht een incremental backup doet van mijn documenten, audio, foto's en software. Video doe ik niet gezien het immense volume.
                            Dit beschermt me tegen ongewenst wissen van bestanden door bijvoorbeeld een virus, een falende Raid 5. Echter ideaal bewaar ik ook een copy van die backup buitenshuis. Want bij brand of diefstal zal alles verloren zijn.
                            Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke opslag NAS of Harde schijf

                              Ik heb op mijn Pogoplug twee schijven hangen die permanent online gesynchroniseerd worden voor 40€ per jaar. Voor dat geld heb je onbeperkte online opslag, dus daar staan al heel wat terrabytes online. Ik kan van overall aan mijn bestanden, ofwel online, ofwel direct naar mijn schijven. De Pogoplug zelf kost 20€ of zo. Voor mij de perfecte oplossing voor echt geen geld.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X