Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens 90 of 180 mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens 90 of 180 mm?

    Ik heb dus een 90 mm. Ik vraag me af wat voor mij een 180 mm toe zou voegen. Ik maak veel macrofoto's, bloemen, maar beestjes ook. Voor dat laatste lijkt het me handig.
    Een paar vragen:
    1. Blijft de DOF hetzelfde?
    2. Kan ik nog steeds uit de hand fotograferen (wat verder weg dan)?
    3. Maakt het gewicht veel uit?
    4. Zijn er nog meer belangrijke verschillen of minpunten van 180mm?
    Dat was het wel geloof ik

    Groetjes
    Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

  • #2
    Eigenlijk is dit niet direct een antwoord op je vraag. Maare... Met mijn oud Casio toestel kon (kan!) ik macro's nemen en stelt hij scherp tot 0 cm, dus tot tegen de lens. Als ik bijvoorbeeld een bankbriefje op de lens leg, en de lens in de richting van de lichtbron hou, dan staat alles er perfect op. Ik kan dit ook met mijn video camera. Ik vond dit dus "normaal" dat dit kon. Tot ik mij de Nikon D70 aanschafte met verwisselbare lensen, en ik moest vaststellen dat zelfs lensen met "macro-functie" nog steeds 50 cm afstand vergen. Vreemd dat men bij dergelijke lenzen niet tot tegen de lens kan scherp stellen....
    Heeft iemand daar eigenlijk een verklaring voor ?

    Ik heb een 18-125 lens en de minimale afstand is dus 50 cm (gemeten tussen voorwerp en CCD chip). Kan jij dichter bij het onderwerp komen ?

    Groeten,

    Sim.
    natwork.be

    Comment


    • #3
      Met een macrolens kun je tot 1:1. Ik kan heel dicht er bij komen ja. In principe kun je een vlieg er beelvullend op krijgen.
      Een normale lens met macrofunctie kan 1:3. Dus 3 keer zo weinig als een echte macrolens.
      Dat is heel normaal. Je had gewoon een hele goede macrofunctie op je casio.
      Je kunt natuurlijk wel wat croppen met je D70. Pixels genoeg
      Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

      Comment


      • #4
        Hallo Jofeltje
        Ik heb de nikon 200mm en deze is wel zwaar maar wel te doen,ik heb nog maar een paar macro foto op mijn site staan en deze zijn alle maal uit de hand genomen, sluitertijd 1:160 sec en diafragma +- 30 tot 40, ik heb voor deze lens gekozen vanwege de grote afstand lens/object,maar er zijn ook nadelen en dat is als het object zich binnen de minimale afstand zit,bv ik wilde in blijdorp een of ander eng beest fotograferen maar kon mijn lens niet tegen het glas zetten want dan was het onderwerp te dichtbij,en met mijn lens weer verder van het glas dan had ik weer reflectie,hoop dat je hier wat aan hebt want er zijn altijd wel voor en nadelen

        Groetjes NoName

        Ps er staan wat macrofoto,s op mijn site dus als je wil kijken
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          het enige verschil tussen een 100 en een 180 is de werkafstand. Dus je moet je afvragen of je die nodig hebt.
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Ik ga even ambetant doen:
            1) Opgegeven lenzen zijn vast lens-objectieven. maw, een 100 mm is eveneens een 150 mm-telelens, terwijl de 180mm dan weer een 250mm-telelens is. Dus hier zit er al een heel pak verschil op.
            2) De lengte, het gewicht is zeer verschillend. Houd daar ook rekening mee.
            3) De minimale werkafstand is zeker verschillend. Zoals NoName al meldde kan dit invloed hebben op je keuze.
            4) Ik heb beide lenzen geprobeerd en ik had de indruk dat de scherptediepte iets kleiner is bij de 180mm voor dezelfde instellingen en afbeeldingsgrootte van een voorwerp.
            5) Ik heb de indruk, dat je door tussenvoegen van tussenringen iets beter af bent met de 180mm dan met een 105. Je kan er ook, indien gedurft er meerdere tussen steken.
            6) Indien je enkel bloemen wenst te fotograferen is een 105mm zeer goed. Het zijn immers niet-schuwe opbjecten.
            7) Misschien wel nuttig, hoe groter de werkafstand, hoe meer mogelijkheden om via schermen, ... extra licht bij te geven zonder obstructies.
            Mijn keuze was de 180mm (Tamron) en daar heb ik nog geen greintje spijt van.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Kleine toevoeging:
              180m geeft een veel mooiere achtergrond dan een 90mm. Dit oa. ivm de kleinere beeldhoek. Ook gaat het tele-effect meespelen. Objecten worden door een telelens als het ware wat samengedrukt. Dit kan ook bij bloemen een zeer mooi effect geven.
              Mijn keuze was ook 180 mm (sigma) ivm de betere werkafstand en mooie achtergrond.

              Probeer voor de lol eens wat bloemen in de tuin te fotograferen met 400mm. Je zag versteld staan van het effect.

              Comment


              • #8
                heeft er iemand al eens een 2x TC geprobeerd met een 180mm macro lens? Het is amper bruikbaar, maar wel leuk...

                http://users.pandora.be/frank.panis/testfotos/hoverfly03.jpg

                Groeten,

                Frank

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de reacties. Daar kan ik wel wat mee.
                  Inderdaad is het zo dat je van een grotere afstand een mooiere achtergrond hebt. Dat is wel een pluspunt.
                  Jan, hele mooie foto's! Die lens kan wel hoog met diafragma. Heel goed voor uit de hand! (ook voor van statief )
                  Ik denk dat zo'n situatie met het glas er voor maar af en toe voorkomt. Ik wil toch meer in de natuur fotograferen.
                  Ik zal een kijken naar delengte van de lens.
                  Waarschijnlijk houd ik nog even de 90 mm en ga na wat sparen en oefenen toch over op de 180mm.
                  Frank, grappig die vlieg. Wel vaag he?
                  Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                  Comment


                  • #10
                    Lijkt me reeel mijn vraag ook in dit topic te stellen. Wanneer de poster er problemen mee heeft, maak ik een nieuwe aan.

                    Is het mogelijk om die Tamron 90mm samen met een Nikon TC20eII te laten werken ?
                    Wie heeft dit al weleens geprobeerd ? Kom je dan ook verder dan 1:1 ? (2:1 misschien)

                    Ben wel benieuwd naar deze combinatie, aangezien de nikon 105 een pak duurder is, en volgens de vele mindere kwaliteit geeft als de tamron 90mm ?
                    Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jofeltje
                      Bedankt voor de reacties. Daar kan ik wel wat mee.
                      Inderdaad is het zo dat je van een grotere afstand een mooiere achtergrond hebt. Dat is wel een pluspunt.
                      Jan, hele mooie foto's! Die lens kan wel hoog met diafragma. Heel goed voor uit de hand! (ook voor van statief )
                      Ik denk dat zo'n situatie met het glas er voor maar af en toe voorkomt. Ik wil toch meer in de natuur fotograferen.
                      Ik zal een kijken naar delengte van de lens.
                      Waarschijnlijk houd ik nog even de 90 mm en ga na wat sparen en oefenen toch over op de 180mm.
                      Frank, grappig die vlieg. Wel vaag he?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jofeltje

                        Frank, grappig die vlieg. Wel vaag he?
                        Oeps foutje met de vorig reply...
                        Die vaagheid is onvermijdelijk hé...
                        Deze 360mm combinatie zal wide open op een afstand van 50cm enkel scherp zijn tussen 49.9885cm en 50.0115cm.

                        Groeten,

                        Frank

                        Comment


                        • #13
                          Hi,
                          Wat je ook kan proberen is om een canon 500D voorzetfilter aan te schaffen.
                          Het is een ongelooflijk scherp en dubbel uitgevoerde voorzetlens die verkrijgbaar is in oa. 77mm.
                          Met je sigma 70-200 (+evt. converter) vergroot je je afstand tot je onderwerp aanzienlijk, en hij is toepasbaar op vele lenzen.
                          Op http//www.smartpix.nl zie je enkele voorbeelden die ik van de week maakte met een 80-400VR (nikon)
                          'tis maar een ideetje....
                          groetjes
                          Edwin
                          Mijn Foto's

                          Comment


                          • #14
                            @ Monsi :
                            Met een TC vergroot je alleen je werkafstand, niet je vergrotingsfactor.

                            Ik dacht dat je met tussenringen de vergrotingsfactor wel vergroot.
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

                            Comment


                            • #15
                              @perrush

                              Ik heb zonet een testje gedaan met een 180mm, een 180mm/2xTC en een 55mm/2xTC. Telkens heb ik een foto van een stuk van 10 Eurocent genomen van zo dichtbij mogelijk, en daarna gecropt op 600 x 600 @100%

                              http://users.pandora.be/frank.panis/testfotos/180mm.jpg
                              http://users.pandora.be/frank.panis/testfotos/180mm2TC.jpg
                              http://users.pandora.be/frank.panis/testfotos/55mm2TC.jpg

                              Mijn conclusie is dat met een TC de vergrotingsfactor wel verdubbelt. En als je dus een 90mm macro lens voorziet van een 2X TC kan je ofwel je werkafstand, ofwel je vergroting verdubbelen al naargelang je eigen voorkeur. Je verliest met zo'n combinatie echter wel wat licht natuurlijk met een maximum van f/5.6
                              Groeten,

                              Frank

                              Comment

                              Working...
                              X