Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

    Ok, dit is mijn derde topic al. Ik kan nogal moeilijk beslissingen nemen, dat is duidelijk. Het is waarschijnlijk beter dat ik eens opnieuw naar de fotowinkel gaan om de toestellen allemaal eens te bekijken, maar ja.

    Nog even kort de uitleg. Ik zoek vervanging voor mijn compactcamera canon digital ixus 850 is, die 7 jaar oud is. Veel meer dan automatisch heb ik er eigenlijk niet mee gewerkt. Het vervelende : ik vind dat de autofocus niet snel genoeg gaat (het wegschrijven ook niet). Ik wil scherpstellen en direct de foto maken. Als ik de flits afzet, dan heb ik allemaal wazige foto's. Met flits : overbelichte foto's; echt niet mooi.

    Waarvoor ik een fototoestel zoek : vooral voor de familiefoto's, van mijn 4 kindjes, thuis, op uitstap, op verjaardagen; ik wil dus ook mooie portretten kunnen maken. Beeldkwaliteit moet goed zijn en liefst weinig ruis. Daar hecht ik veel belang aan. Geen wazige foto's voor mij. Het is vooral een allrounder die ik zoek vooral voor de fotografie van mijn kindjes.

    Ik heb al veel van Bokeh gehoord, maar of dat besteed is aan een van de toestellen onderstaand? Geen idee.

    Ik wens (voorlopig) niet echt te investeren in lenzen, dus een compactcamera komt ook in aanmerking. Als het een bridge is, dan ga ik voorlopig toch met de standaardlens werken. Sowieso zal ik nooit met meer dan 3 lenzen rondlopen, want dat is 1) te zwaar (en ik heb al 4 kinderen mee te zeulen) en 2) teveel gedoe en 3) te duur. Misschien als het ooit een echte hobby wordt.... maar voorlopig nog niet. Met die compactcamera van 7 jaar heb ik sowieso geen plezier. Ik dacht een DSLR te kopen, omdat ik dacht dat die het snelst waren, maar ik denk dat ik een bridge of compact wel meer zal bijhebben, dus meer foto's.

    Misschien dat ik nog een cursus ga volgens, want anders blijf ik op auto mode werken.

    Ik ga niet teveel besteden aan de camera dus liefst maximum 500 euro. Ik heb al zoveel vergeleken dat ik het niet meer weet. Ik weet wel dat Sony RX erboven uit steekt bij de compactcamera's, maar dat wil nu niet zeggen dat dit meteen het beste toestel is voor mij (wat is dat dan?).

    Een viewfinder zou wel handig zijn, maar bij compactcamera's zit er dat meestal niet bij. Bij de bridge-camera's zit dit vooral op de duurdere toestellen.
    Bij sommige toestellen is de sensor weer groter, maar de lens minder goed; alles compenseert een beetje. Heeft het nut een bridge te nemen, als je toch geen lenzen bijkoopt? Haal je het maximum uit het fototoestel met de bijhorende kitlens. Zijn de bridgecamera's met kitlens dan toch kwalitatief (beeldkwaliteit) beter dan de compactcamera's met kleinere sensor? Moet ik dan maar meer belang hechten aan het grotere aantal megapixels?

    Op wat moet ik nu eigenlijk letten?

    Dit is mijn lijst, met bijhorende kitlens:

    Sony RX : 400-499 euro
    Sony RX II : 489-599 euro
    Nikon P7800 : 417-499 euro
    Panasonic LX7 : 349-449

    Olympus PEN EPL-5 : 400 euro
    Sony NEX5T : eigenlijk niet meer te vinden; de NEX5R voor 629 euro
    Sony A5000 : 389 euro
    Sony A6000 : 712
    Fuji X-M1 : 479 euro

    Olympus OMD-EM10 : 699-799 euro naargelang de lens

    Soms ben ik gewoon geneigd de Sony RX 100 te kopen en zien wat dit geeft; alles is voorlopig toch een verbetering met hetgeen ik liggen heb, maar ik ga er waarschijnlijk niet het 'camera'gevoel bij hebben als bij een grotere.
    En dan speelt er in mijn hoofd om achteraf toch nog een bridge bij te kopen, als de prijzen wat lager zijn. Want als ik wil investeren in lenzen, dan denk ik niet dat ik zal investeren in sony-lenzen.

    RX100 : veel lichtsterkte verlies bij inzoomen (van 1.8 naar 4.6)
    A6000 : trager wegschrijven

    Over de Nikon P7800 hoor ik echt niet veel. 't Is precies of die camera nooit is uitgekomen. Sommige zijn er enthousiast over en anderen dan weer niet; alleszins, er is weinig over te vinden. Qua budget zit die wel al goed en die heeft een goede viewfinder van 100%.

    't Is nu maar te hopen dat ik er wel uit geraak; want het is 'of' 'of' en voorlopig niet 'en' 'en'. En zeker niet compactcamera 'en' compactcamera. Op termijn eventueel compactcamera en bridge.


    Ik zie uit naar de reacties.

  • #2
    Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

    Geen wazige foto's voor mij.
    heeft imo minder te maken met het toestel maar meer met basiskennis.

    RX100 : veel lichtsterkte verlies bij inzoomen (van 1.8 naar 4.6)
    Versie 3 is beter. Meeste kit-lensjes doen het slechter met 5.6 op uiteinde.

    Nikon P7x00 reeks is goed. P7800 waarschijnlijk ook.

    Deze zou ook op mijn shortlist staan: http://www.dpreview.com/products/oly...specifications
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

      Als ik jou was zou ik voor de Fuji X-M1 gaan. Schitterend van kwaliteit! Ik heb zelf de X100s van Fuji en ik kan je verzekeren dat de beelden die deze sensor geeft (dezelfde als in de X-M1), schitterend zijn. En als je ooit extra glas wil aanschaffen, dan heeft Fuji echt pareltjes van lenzen.
      Zelfs gezien dat de X-M1 momenteel in promotie staat. Als je (bij de kit met de 16-50) er ineens de 50-200 bijneemt, krijg je een korting van maar liefst € 299! Niet twijfelen zou ik zeggen!

      Comment


      • #4
        Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

        Zelf zou ik gaan voor een DSLS met één lens. Genre 17-50 mm of zo.
        En met mijn 4 kinderen zou ik me daar een 35 mm 2.0 of 50 1.8 mm
        lichtsterk lensje bij kopen voor de speciale momenten.
        Last edited by doudeke; 9 augustus 2014, 08:01. Reden: kwestie van beleefdheid

        Comment


        • #5
          Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

          Een bridge is niet een camera met verwisselbare lensen maar een iets grotere compact met het uitzicht van een reflex camera.
          Toestellen die wel een lens kunnen wisselen zijn een spiegelreflex en een systeem camera (zonder spiegel).

          Mijn Panasonic FZ200 is een bridge die amper €379 kost en die heeft een uitstekende oogzoeker of viewfinder.
          De zoomlens (25-600mm) is zeer lichtsterk, F2.8 van groothoek tot volledig uitgezoomd. Dit is een van de beste
          camera's van minder dan €400 die je kan vinden.Dit toestel is ook snel voor een compact bridge.
          Heeft een goede automaat maar kan ook manueel worden gebruikt. Heeft alle instellingen om te leren met
          een camera werken.
          Rudi
          Last edited by rudimaes; 9 augustus 2014, 15:58.

          Comment


          • #6
            Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

            Als je lenzen wisselen niet ziet zitten dan zou ik voor de RX100II gaan. 100mm is nu ook niet echt veel maar toch iets beter dan de 75mm die je bij een standaardlens hebt, 50mmx1.5 cropfactor. Kan je heel gemakkelijk meenemen vanwege het formaat en kan je overal kwijt.

            De Sony A6000 zou ik nog altijd verkiezen boven de Fuji X-M1 of Olympus EM-10 vanwege de snellere en betere fasedetectie AF voor bewegende onderwerpen. Prijs/prestaties/beeldkwaliteit is die niet te kloppen.Je kan die combineren met de Tamron 18-200 Nex en dan hoef je ook niet te wisselen van lens. Je zit dan ruim boven je budget maar fotografie is nu éénmaal niet goedkoop.

            De Fuji doet het beter qua ruis maar de A6000 zit ook bovenaan de toppers. Ook 16mp tov 24mp, niet super belangrijk maar wel als je foto's op groot formaat wilt laten printen.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

              De combinatie A6000 met Tamron 18-200 heb ik ook, maar de prijs is wel
              meer dan het dubbele van het budget dat Lieke opgeeft.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

                Lieke4,

                Je maakt het er niet makkelijker op ... 3 topics starten om een camera te kiezen.
                Maar, daarvoor is Belgiumdigital er ook en zijn er mensen genoeg bereid om je met raad en daad bij te staan.
                En zo heeft ieder zijn persoonlijke mening en voorkeur - en dat is prima.

                Je geeft in je topics vrij duidelijk aan wat je wil gaan fotograferen en hoeveel je er aan wil spenderen.
                Dat is een prima uitgangspunt.

                Maar je moet wel je uitgangspunten nog wat enger maken.
                Hoe groot mag die camera eigenlijk zijn?
                Ik heb de Sony RX100 en ook de Fuji X-A1 - en de ene is een heel stukje groter dan de andere.
                De RX100 legt perfect vast wat ik wil, maar ik gebruik de X-A1 toch om "foto's" te maken. Begrijp je het "verschil"?
                Wil jij dingen vastleggen, of wil jij foto's maken?

                Alweer een bijkomend uitgangspunt ...

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Nog even hulp gevraagd bij kiezen camera...hopelijk de laatste keer.

                  Als kompakt, en 500 euro budget, met de beste beeldkwaliteit, kan je eigenlijk niet naast de RX100mkII. Punt. Ik hoor al lang allerlei "concurrenten" vernoemen, maar helaas, nog steeds niks.
                  Mag het groter en duurder, dan heb je veel meer keuze. Maar de RX100 blijft ook daar weer sterk meespelen.

                  Comment

                  Working...
                  X