Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies filter

    Hoi iedereen,

    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie en zag nu de mooie effecten die bepaalde filters soms kunnen hebben.
    Daarom had ik hier wat concrete info over willen hebben.

    Ik beschik over volgende camera: Sony Alpha SLT-A58 (18 - 55mm).
    Heb nog een extra lens: Sigma 70-300mm

    Als ik hier nu concreet een houder en ringen enzo voor moet kopen.
    Hoe moet ik dan weten welke afmeting deze houder dan moet hebben?
    Iemand verwees me naar deze site eventueel: http://www.fotoshopaalten.com/nl/cok...t.html#reviews
    Hoe weet ik nu welke 'past' om het zo maar te zeggen.

    Misschien een domme vraag, maar ben nog niet vertrouwd met deze technieken.

    Alvast heel erg bedankt voor de info!
    Groetjes,
    Tamara

  • #2
    Re: advies filter

    staat op je objectief welke filter(diameter) deze heeft
    ik veronderstel dat het de 18-55mm kitlens is waar je over spreekt, even vlug opgezocht, is bv. een 55mm-ring die je nodig hebt voor het P-filter-systeem
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: advies filter

      De kit is een 55mm, dat is juist.
      Tamara spreekt ook nog over een Sigma - zou dat 58mm kunnen zijn - op één na (Sigma 70-300mm F4-5.6 DG OS) hebben alle 70-300's van Sigma een 58mm filter-draad. Enkel de OS-variant heeft een 62mm. Dus 2 ringen zijn nodig. Er is voor die Cokin-filters een P-houder met dezelfde maat (evt. zonnekap), en dan ringen om dat te doen passen op uw filterdraad (dat is per lensmaat eentje).
      Dan komen nog de filters - in alle kleuren en geuren - daar bestaan erg veel varianten in. De Cokin filters zijn nog relatief betaalbaar, de chinese/indische-clonen zijn nog goedkoper (en wellicht aan te bevelen voor er mee te leren omgaan, voor je naar zeer dure filters gaat zoals die van Lee). Maak je er een kras op - dan kost zo'n chinees u amper een paar €. Zolang men maar beseft dat een goedkope filter van een paar € niet de kwaliteitsgaranties biedt van een Lee filter van een paar honderd€...
      Is't zo dat je meerdere van die ringen nodig hebt - die zijn goedkoop te krijgen (dx.com - ebay in china, alleen zijn de wachttijden wel lang, 8 weken zijn geen uitzondering...) - en dat past (heb dat met mijn ringen ook gedaan - een hele set gewoon gekocht - voor wat je hier voor 2 ringen betaalt). De Fotoshop uit Aalten heeft bovendien een goeie reputatie (heb daar mijn statief en kop gekocht, en er zijn er hier nog die er tevreden klant zijn) - een chinese filter terugsturen is duurder dan 'm weg te gooien, naar nederland onder bubbel-enveloppe is dat nog doenbaar...
      De meeste lenzen voor Sony staan ook gedocumenteerd op http://www.dyxum.com - lenzendatabank - daar vind je al dat soort details en je kan er ook op zoeken, ingeval van twijfel - hier zitten nog een paar Sony-alpha's op 't forum.

      Veel sukses alvast met de filter-zoektocht.

      Comment

      Working...
      X