Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kras of stofje?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kras of stofje?

    gegroet, ik heb onlangs een nieuwe 70d body aangekocht, bij de eerste test zag ik al een stofje, nu omdat ie nieuw is, vroeg ik me af hoe je eigenlijk zeker kan zien of het een stofje of een kras/ kap kan zijn

    f36 duidelijk aanwezig, f18 zichtbaar, f9 wazig vlekje, haast zichtbaar.
    alvast bedankt.

  • #2
    Re: Kras of stofje?

    een kras zal het wel niet zijn, wil je zeker zijn, zet er een ander lens op.
    op een nieuw body zal wel geen kras op de sensor zitten. nog nooit gehoord.
    Stof of vet op de sensor zijn heel normaal, ook bij nieuw toestellen.

    plaats hier eens je f18 foto, normaal is die dan matig zichtbaar.

    Comment


    • #3
      Re: Kras of stofje?

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      een kras zal het wel niet zijn, wil je zeker zijn, zet er een ander lens op.
      op een nieuw body zal wel geen kras op de sensor zitten. nog nooit gehoord.
      Stof of vet op de sensor zijn heel normaal, ook bij nieuw toestellen.

      plaats hier eens je f18 foto, normaal is die dan matig zichtbaar.
      Stof is normaal, vet niet hoor.
      Bij mijn weten is de Nikon D600 de enige camera die ooit te maken had met vet vegen.
      Ik heb wel ooit een kras op een de sensor gehad van een Olympus camera die recht uit de winkel kwam, waarschijnlijk was dit een omgeruild toestel die niet goed gecontroleerd was.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Kras of stofje?

        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Stof is normaal, vet niet hoor.
        Bij mijn weten is de Nikon D600 de enige camera die ooit te maken had met vet vegen.
        toch niet hoor d7100 heeft er even erg van 5000 shots en was niet te overzien, laten kuisen in garantie, 1000 shots bij en op f25 was het weer een zee...
        (dit is dus 3 weken later hé)
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Kras of stofje?

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          een kras zal het wel niet zijn, wil je zeker zijn, zet er een ander lens op.
          op een nieuw body zal wel geen kras op de sensor zitten. nog nooit gehoord.
          Stof of vet op de sensor zijn heel normaal, ook bij nieuw toestellen.

          plaats hier eens je f18 foto, normaal is die dan matig zichtbaar.



          hier zie je de testfoto op 18f 1/80sec, 100iso, 135mm, links zie je een soort van 3hoek van 3 stofjes, en rechts bovenaan 1tje

          alvast bedankt voor jullie uitleg

          Comment


          • #6
            Re: Kras of stofje?

            Oorspronkelijk geplaatst door Stijn-h Bekijk bericht
            http://www.shoot.be/zd_images/2014/32/737968_3_104827_900x900.jpg

            hier zie je de testfoto op 18f 1/80sec, 100iso, 135mm, links zie je een soort van 3hoek van 3 stofjes, en rechts bovenaan 1tje

            alvast bedankt voor jullie uitleg

            Das gewoon stof. Geen vet.
            Heel normaal.
            Zelfs na sensor reiniging kan het voorkomen dat je nog stof vind op je sensor.
            Er is altijd rond dwarrelend stof in je camerahuis aanwezig.
            Last edited by LesC; 8 augustus 2014, 09:39. Reden: Foto uit de quote gehaald, geen herhaling
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Kras of stofje?

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              toch niet hoor d7100 heeft er even erg van 5000 shots en was niet te overzien, laten kuisen in garantie, 1000 shots bij en op f25 was het weer een zee...
              (dit is dus 3 weken later hé)
              Vreemd dat de 7100 hier ook last van heeft (vet), das het eerste dat ik er van hoor.
              Ik ga hier niet verder op in wat Nikon betreft.
              Zelf heb ik een D70s gehad en een D200 en nooit last van vet vlekken.
              Ook met Canon niks van dit soort ongemakken. (Buiten de normale spots)
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Kras of stofje?

                We zien het.
                Is heel normaal hoor, niets aan de hand. Zal je binnen een jaar terug hebben hoor.
                Een vriend van me kocht in de tijd een nikon D3000 en het was echt veeeeeeeel veeeeeeeeeeel erger dan dit.
                Toen heeft hij het gratis kunnen laten kuisen maar bij canon zal dat niet lukken denk ik. Ik denk dat het bij geen enkel merk nog zal lukken nu.

                Naargja, kost je 20 euro om professioneel te laten kuisen.

                Comment


                • #9
                  Re: Kras of stofje?

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  We zien het.
                  Is heel normaal hoor, niets aan de hand. Zal je binnen een jaar terug hebben hoor.
                  Een vriend van me kocht in de tijd een nikon D3000 en het was echt veeeeeeeel veeeeeeeeeeel erger dan dit.
                  Toen heeft hij het gratis kunnen laten kuisen maar bij canon zal dat niet lukken denk ik. Ik denk dat het bij geen enkel merk nog zal lukken nu.

                  Naargja, kost je 20 euro om professioneel te laten kuisen.
                  Is al mijn 2de 70d, de eerste (vrijdag gekocht, was ook veel erger, vooral geconcentreerd in rechter bovenhoek, had deze terug gedaan naar winkel en deze huidige 70d voor gekregen, met dan enkel 4 stofjes (tot hiertoe te zien) maar wist niet dat dit al bij nieuwe body's al aanwezig kon zijn,.. dank aan allen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kras of stofje?

                    Om een of ander duister reden (naar mijn gevoel) treed dit probleem vooral op bij nieuwe toestellen.
                    Hebben ze geen stof bij aankoop dan zal dit al snel gebeuren na een paar maand.

                    Maar merkwaardig genoeg, eens je die gekuisd hebt zal die minder snel vuil worden terug.

                    Met mijn huidig toestel ook zo (canon ook) ik kocht hem nieuw en na een paar weken had ik het al zitten, nu heb ik die al een paar keer zelf gereinigd en moet ik het steeds minder frequent herhalen. Ik denk dat dat iets te maken heeft met electrostatische lading of zo.... not sure.
                    Zelf gebruik ik pads van het gekend merk met de ster (ben merknaam ff kwijt) en gebruik ik pure methanol pro analyse (labo methanol) als kuismiddel.

                    Wil je het niet zelf doen of voel je je onzeker er bij, laat het doen, kost niet zo veel.

                    Comment

                    Working...
                    X