Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

    Hoi allemaal,


    Ik heb een vraagje over pensioensparen, na lang twijfelen uiteindlijk toch maar afgesloten bij mijn verzekering. (een Pensioenspaar-verzekering)
    Maar waar ik mij niet helemaal goed bij voel is namelijk, ik heb er een bijkomende Invaliditeits risico (verzekering) bij genomen.
    Nu was ik net aan het lezen en ik heb 30 dagen bedenktijd.. Is zo'n verzekering eigenlijk wel echt nodig? Want als ik het goed begrijp kan je maximum 950 euro sparen per jaar.
    Maar stel nu dat ik wegens een 'ongeval' het toch niet zo goed aankomt om de maand te betalen, maakt opzich toch niet zo veel uit? Ik heb het laten afsluiten met een domiciliering. Of wat is eigenlijk de beste manier om dit te doen? éénmalig perjaar.. of per kwartaal?




    Mvg

  • #2
    Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

    Oorspronkelijk geplaatst door OwJeih Bekijk bericht
    Hoi allemaal,


    Ik heb een vraagje over pensioensparen, na lang twijfelen uiteindlijk toch maar afgesloten bij mijn verzekering. (een Pensioenspaar-verzekering)
    Maar waar ik mij niet helemaal goed bij voel is namelijk, ik heb er een bijkomende Invaliditeits risico (verzekering) bij genomen.
    Nu was ik net aan het lezen en ik heb 30 dagen bedenktijd.. Is zo'n verzekering eigenlijk wel echt nodig? Want als ik het goed begrijp kan je maximum 950 euro sparen per jaar.
    Maar stel nu dat ik wegens een 'ongeval' het toch niet zo goed aankomt om de maand te betalen, maakt opzich toch niet zo veel uit? Ik heb het laten afsluiten met een domiciliering. Of wat is eigenlijk de beste manier om dit te doen? éénmalig perjaar.. of per kwartaal?



    Mvg
    Ik heb mijn premie 35 jaar om de 3 maanden betaald. Vond ik een goeie spreiding. Ik ben wel zelfstandige en nog andere rekeningen van zelfstandigen komen om de 3 maand.
    Last edited by enero; 6 augustus 2014, 20:39.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

      Het bedrag voor pensioensparen wordt elke maand automatisch van mijn zichtrekening gehaald, dat vind ik handiger dan dat het om de 3 maanden of 1 keer per jaar moet betaald worden.
      Dan gaat er nooit een groot bedrag van de rekening, waardoor ik plots in het rood zou gaan (het is gemakkelijker te plannen als dat geld elke maand van de rekening gaat).
      Een negatief saldo op de zichtrekening probeer ik altijd te vermijden, want dat kost veel teveel aan interesten.
      De interesten op spaarrekeningen verlagen wel, maar de interest als je in het rood gaat op de zichtrekening blijft nog even hoog (de banken vinden het volgens mij helemaal niet erg dat je in het rood gaat op de zichtrekening, terwijl er toch nog voldoende geld op je spaarrekening staat ).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

        Ik heb het vroeger gedaan in de goede oude tijd toen de dieren nog konden spreken.
        Maar al een paar jaar doe ik er niet meer aan mee.
        Ik was bij AXA en dat zijn een stel oplichters.
        Kreeg ik dit jaar een brief van hun dat mijn pensioensparen op heden 0,05 percent intrest opleverde !!! wat een schande.
        Met ander woorden, ik doe verlies er aan want de inflatie is hoger.

        Comment


        • #5
          Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

          En het antwoord op deze vraag?
          quote:
          Maar waar ik mij niet helemaal goed bij voel is namelijk, ik heb er een bijkomende Invaliditeits risico (verzekering) bij genomen.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

            Wat voor een bijkomend invaliditeitsrisico heb je genomen ?
            Daar zijn vele mogelijkheden in.
            Zo kan je bijvoorbeeld een bijkomende invaliditeits-risico verzekering nemen die je premies blijft betalen (in jouw geval pensioensparen) op voorwaarde dat je minimaal 67% invalide word. Lees echter goed de kleine lettertjes want er zijn zoveel uitsluitende voorwaarden aan verbonden dat bijna niemand er kan van genieten. Dan is het weggegooid geld.

            Overigens is het bedrag van pensioensparen onbeperkt. Enkel de eerste 950€ mag ingebracht worden als fiscale aftrek. Daarop heb je 285€ belastingsvoordeel.
            Het heeft weinig zin om meer dan 950€ per jaar aan pensioensparen te besteden, want de intrest op wat je meer dan 950€/jaar spaart is zeer laag.

            Ikzelf betaal mijn pensioensparen niet met een domiciliëring. Ik krijg elk jaar in november een brief van mijn bank, met de vraag of ik nog verder aan pensioensparen wil doen.
            Dan betaal ik in december de 950€.
            Last edited by notex; 6 augustus 2014, 00:23.

            Comment


            • #7
              Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

              Ik betaal maandelijks mijn premie en ben daar zeer tevreden over.
              Nog twee jaar en dan kan ik genieten van mijn pensioen. Rekening houden dat er 30 % belastingen van het bedrag gehouden wordt bij de uitbetaling.
              Ook rekening houden dat dit bedrag bovenop het pensioen berekend wordt en je automatisch in een hogere belasting schaal terecht komt.
              Dus, veel voordeel heeft het sparen eigenlijk niet. De staat zal hier wel goed van komen profiteren.

              Pixelboy

              Comment


              • #8
                Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Ik heb het vroeger gedaan in de goede oude tijd toen de dieren nog konden spreken.
                Maar al een paar jaar doe ik er niet meer aan mee.
                Ik was bij AXA en dat zijn een stel oplichters.
                Kreeg ik dit jaar een brief van hun dat mijn pensioensparen op heden 0,05 percent intrest opleverde !!! wat een schande.
                Met ander woorden, ik doe verlies er aan want de inflatie is hoger.
                Het mijne heeft gedurende 35 jaar 4.5% opgebracht en dat was bindend voor de maatschappij. Ze hebben aan mij dus de laatste jaren niet zoveel verdiend.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                  Oorspronkelijk geplaatst door pixelboy Bekijk bericht
                  Rekening houden dat er 30 % belastingen van het bedrag gehouden wordt bij de uitbetaling.
                  Ook rekening houden dat dit bedrag bovenop het pensioen berekend wordt en je automatisch in een hogere belasting schaal terecht komt.
                  Dus, veel voordeel heeft het sparen eigenlijk niet. De staat zal hier wel goed van komen profiteren.

                  Pixelboy
                  Inderdaad, hier gedurende 10 jaar nog 5% van het uitbetaalde bedrag aan de fiscus bovenop je inkomen. Langs de ene kant heb je gedurende de looptijd een fiscaal voordeel, maar op het einde komen ze het wel terugnemen. Vest-broekzak operatie dus. Maar misschien is het pensioensparen voor velen een bescherming tegenover zichzelf om zo latre toch nog een spaarpotje bovenop een eigendom te bezitten.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                    Oorspronkelijk geplaatst door pixelboy Bekijk bericht
                    Rekening houden dat er 30 % belastingen van het bedrag gehouden wordt bij de uitbetaling.


                    De opbrengst van pensioensparen wordt niet bij het inkomen geteld, maar afzonderlijk belast. En dan nog aan 10% maar wel op een fictief bedrag, afhankelijk van de spaarformule (http://www.wikifin.be/nl/themas/pens...en/fiscaliteit).

                    Wat wel juist is, is dat als je aan pensioensparen doet, je een jaarlijks belastingvoordeel doet van minimaal 30% en maximaal op het gespaard bedrag.
                    Last edited by nabi; 6 augustus 2014, 10:17. Reden: toegevoegd "minimaal en maximaal"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                      Wanneer je je geld op een 99.99% veilige manier wil beleggen brengt het sowieso al bijna niks op. Hoe zou de staat zoveel meer kunnen/willen geven ?
                      Dus wat betreft pensioensparen ben ik al tevreden wanneer ik mijn gespaarde geld terugkrijg samen met het belastingvoordeel dat wij elk jaar hadden.
                      Dat er dan nog een belasting op komt dat wisten we. Ook op je interesten van spaargeld wordt roerende voorheffing in mindering gebracht en nog geen beetje.
                      Maar misschien ben ik wel te vlug tevreden, dat zou ook kunnen natuurlijk .
                      Last edited by Guest17; 6 augustus 2014, 10:07.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Ook op je interesten van spaargeld wordt roerende voorheffing in mindering gebracht en nog geen beetje.
                        Vooraleer je aan de huidige intrestvoeten boven het belastbaar intrestbedrag (1910 euro ??) komt heb je toch al veel geld op je spaarboekje staan
                        Ik heb op mijn spaarboekje toch nog nooit zoveel intresten gehad dat roerende voorheffing werd ingehouden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                          Vooraleer je aan de huidige intrestvoeten boven het belastbaar intrestbedrag (1910 euro ??) komt heb je toch al veel geld op je spaarboekje staan
                          Ik heb op mijn spaarboekje toch nog nooit zoveel intresten gehad dat roerende voorheffing werd ingehouden
                          Ik schreef spaargeld hé nabi, niet spaarboekje .
                          Op interesten van een spaarboekje hebben ook nog nooit roerende voorheffing betaald.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                            Spaargeld, je hebt gelijk. Niet iedereen heeft er even veel of even weinig van

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

                              Hou je maar vast. Hier in Spanje heft men vanaf 01/01/2014 0,03% belasting op al je spaar-en bankrekeningen. Volgens mij een proefballonnetje om te zien hoeveel tegenstand er zal komen. Als er geen reactie komt, zullen ze wel proberen om die 0,03% naar 0,3% te verhogen. Als er hier geen kleine burgeroorlog uitbreekt zullen de andere landen van Europa wel volgen met zulke belasting.
                              Op Cyprus heeft men 10% belasting geheven, maar dan enkel op dikke spaar-en bankrekeningen waarvan de inkomstenbron niet kon verantwoord worden

                              Comment

                              Working...
                              X