Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewerking zichtbaar op grote afdruk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bewerking zichtbaar op grote afdruk?

    Hallo iedereen

    Ik heb een klein fotobewerkingsvraagje. Voor in ons nieuw appartement zijn we van plan een foto uit te vergroten en deze in de living een mooi plekje te geven. Nu, de foto die we hiervoor zouden gebruiken, had enkele storende elementen. Ik heb deze kunnen wegwerken op een vrij degelijke manier vind ik zelf. Nu mijn vraag aan jullie. Zullen deze aanpassingen zichtbaar zijn op de uitvergroting? Ik bedoel hiermee, zal je het zien dat er met de achtergrond "geknoeid" is? De foto zou maximum 1m in de lengte worden. Of wordt dit ook te groot voor deze foto? Zijn er verder nog dingen die jullie zouden aanpassen aan de foto om hem ophangklaar te maken?

    Hieronder de foto's:

    Origineel:



    Bewerkte versie:



    Alvast bedankt voor jullie deskundig advies!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

    Het is vooral een kwestie van perceptie, lijkt me. Jij toont nu beide versies, waardoor we de veranderingen automatisch ook gaan zoeken en ze dus in het geheel extra zichtbaar worden. Iemand die bij jou op bezoek komt en de bewerkte foto aan de muur ziet hangen, gaat heus niet zeggen "tiens, daar rechtsonder zijn wat takjes weg en achter de boot is ook wat gesjoemeld". Als het goed is uitgevoerd, dan gaat het op een print van 1 meter even onzichtbaar zijn als op een afbeelding van 900 pixels. De takjes in de hoek zijn naar mijn mening perfect weggewerkt, de oever achter de boot net iets minder (er ontbreekt wat zwart tussen het riet en de waterlijn).

    Of de print te groot wordt voor de afbeelding, hangt af van je bronbestand. Als je het levert aan de mensen die instaan voor het printen, dan zullen zij waarschijnlijk een afbeelding willen zien die aan bepaalde eisen voldoet. Als je exact bovenstaande afbeelding instuurt, dan gaat de kwaliteit van de print van dichtbij hoogstwaarschijnlijk ondermaats zijn.
    www.500px.com/sennevdb________________________________________________

    Comment


    • #3
      Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

      Als ik foto's bewerk (op het werk) bewerk ik de foto's altijd op minimaal 100% in Photoshop, soms in extreme gevallen in de 200% vergroting. Als ik het op die grootte acceptabel vind zie je het in het drukwerk niet terug.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

        Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik begin de bewerking eens gans opnieuw, want inderdaad…in 100% vergroting waren de veranderingen wel zichtbaar. Ik begin eens gans opnieuw en laat het resultaat hier dan na!

        Het oorspronkelijke bronbestand heeft trouwens een grote van 5118 x 2879 pixels (14,7 MP). Is dit voldoende voor dergelijke print? Of hangt dit af van bedrijf tot bedrijf?

        Groetjes
        Roeliee
        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

        Comment


        • #5
          Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

          Ik zou de foto toch wat meer pit inblazen, zodat het ook een aangename foto wordt om naar te kijken. Voor u heeft de foto misschien een sentimentele waarde, maar voor een onwetende toeschouwer is dit gewoon een boot op het water met wat bomen.

          Die grasprieten op de voorgrond storen mij minder dan het wat grijzige karakter van de foto met saaie lucht.

          Comment


          • #6
            Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

            Waarschijnlijk is de afbeelding groot genoeg voor deze vergroting.
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

              Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
              Ik zou de foto toch wat meer pit inblazen, zodat het ook een aangename foto wordt om naar te kijken. Voor u heeft de foto misschien een sentimentele waarde, maar voor een onwetende toeschouwer is dit gewoon een boot op het water met wat bomen.

              Die grasprieten op de voorgrond storen mij minder dan het wat grijzige karakter van de foto met saaie lucht.
              Een sentimentele waarde heeft de foto niet hoor, we vonden het gewoon een mooi beeld. Maar niet echt geschikt dan om op te hangen? Het is inderdaad maar een boot op het water, maar dat heb je toch vaak met een foto? Er zit niet altijd een verhaal achter denk ik…

              De lucht zit inderdaad niet mee maar kan je maar weinig aan veranderen toch? Op welke manier kan je dan meer pit in de foto stoppen?

              Toch bedankt voor je mening en suggestie!

              Groetjes
              Roeliee
              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

              Comment


              • #8
                Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                als je hebt, nog wat meer water .
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  als je hebt, nog wat meer water .
                  grt,bouk.
                  Ik heb inderdaad wel nog wat water. Kan de oever dan gemakkelijk wegpoetsen. Hoeveel water zou je er nog bijzetten bouk?

                  Groetjes
                  Roeliee
                  Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                  Comment


                  • #10
                    Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                    Ik vind het een mooie zw/w foto die zeker niet zal misstaan (of liever hangen) aan je livingmuur.
                    Ben het wel eens met het 'foutje' aan de oever achter de boot. Op alle andere plaatsen heeft de oever een zwart 'lijntje' tegen het water aan, en alleen daar niet, dat zal dus wel opvallen denk ik (wel makkelijk te verbeteren).
                    En helemaal rechts onderaan denk ik ook nog wat fijne takjes te zien....die zou ik ook wegpoetsen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                      Ik heb inderdaad wel nog wat water. Kan de oever dan gemakkelijk wegpoetsen. Hoeveel water zou je er nog bijzetten bouk?
                      anderhalf @ twee centimeter.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                        Een sentimentele waarde heeft de foto niet hoor, we vonden het gewoon een mooi beeld. Maar niet echt geschikt dan om op te hangen? Het is inderdaad maar een boot op het water, maar dat heb je toch vaak met een foto? Er zit niet altijd een verhaal achter denk ik…

                        De lucht zit inderdaad niet mee maar kan je maar weinig aan veranderen toch? Op welke manier kan je dan meer pit in de foto stoppen?

                        Toch bedankt voor je mening en suggestie!

                        Groetjes
                        Roeliee
                        Als je wil plaats ik een vb met jouw foto van hoe ik het zie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Ik vind het een mooie zw/w foto die zeker niet zal misstaan (of liever hangen) aan je livingmuur.
                          Ben het wel eens met het 'foutje' aan de oever achter de boot. Op alle andere plaatsen heeft de oever een zwart 'lijntje' tegen het water aan, en alleen daar niet, dat zal dus wel opvallen denk ik (wel makkelijk te verbeteren).
                          En helemaal rechts onderaan denk ik ook nog wat fijne takjes te zien....die zou ik ook wegpoetsen.
                          Die takjes had ik ook nog opgemerkt! Bedankt!

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          anderhalf @ twee centimeter.
                          grt,bouk.
                          Ik zet mij er vanavond eens achter!

                          Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                          Als je wil plaats ik een vb met jouw foto van hoe ik het zie.
                          Doe maar hoor! Kan je er ook bijzetten hoe je er toe komt? Ik werk wel met aperture, maar misschien vind ik zo de overeenkomstige werking wel! Dan probeer ik al jullie tips en suggesties eens toe te passen op de foto! Alvast bedankt hoor!

                          groetjes
                          Roeliee
                          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                          Comment


                          • #14
                            Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                            Dit is slechts een persoonlijke aanpak. Tegenwoordig is het zo dat iedereen met elke foto zowat alle kanten op kan. Ik heb gekozen voor wat drama, ' t is toch een boot...en boten kunnen vergaan...vandaar...




                            - Lucht is toegevoegd in multiply mode
                            - Onderaan wat water toegevoegd
                            - Enkele Brightness/Contrast layers
                            - Dodge&Burn (zie ander topic)

                            Comment


                            • #15
                              Re: bewerking zichtbaar op grote afdruk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                              Dit is slechts een persoonlijke aanpak. Tegenwoordig is het zo dat iedereen met elke foto zowat alle kanten op kan. Ik heb gekozen voor wat drama, ' t is toch een boot...en boten kunnen vergaan...vandaar...




                              - Lucht is toegevoegd in multiply mode
                              - Onderaan wat water toegevoegd
                              - Enkele Brightness/Contrast layers
                              - Dodge&Burn (zie ander topic)
                              Amai…knap werk… En die lucht..tjah het maakt er direct een andere foto van! Mooi! Heb ondertussen zelf wat verder aan gewerkt, vooral heb ik het contrast over gan s de foto verhoogd. Ik heb er echter totaal geen idee van hoe een lucht toe te voegen aan een foto, en al zeker niet met aperture… Iemand die dit wel weet, als dit al überhaupt kan tenminste?
                              Last edited by LesC; 7 augustus 2014, 12:12. Reden: Foto uit de quote gehaald, geen herhaling
                              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                              Comment

                              Working...
                              X