Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dodge & Burn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dodge & Burn

    Ik ben op zoek naar de diverse manieren om Dodge & Burn non destructief toe te passen.

    Het is nu nog een beetje allemaal ontdekken.

    Heb een laag met 50% grijs gemaakt en deze laag op bedekken gezet.
    ik heb alvast de dekking van de Dodge en Burn laag van 100 % naar 5% gezet.

  • #2
    Re: Dodge & Burn

    Dodge en burn zijn niet zomaar met een laagje te vervangen hoor.
    Wil je die functies echt gebruiken dan moet je software kopen die de functies van analoog imiteren.

    Comment


    • #3
      Re: Dodge & Burn

      Ja, daar is al heel wat over geschreven. Ik zal beginnen met uw openingspost te corrigeren.
      Je moet de dekking van uw D&B laag namelijk niet op 5% zetten, maar gewoon op 100% laten staan. Wat je wél moet doen is in deze laag schilderen met een penseel waarvan uw dekking of flow ingesteld staat tussen de 3 en 12% ongeveer.

      Een andere manier is door gebruik te maken van 2 extra lagen en 2 curves boven uw foto. Eén curve trek je wat naar beneden, en in de andere laag trek je de curve wat omlaag. De eerste is om te verlichten en de tweede om te verdonkeren. Natuurlijk moet je (nadat je je curves hebt omhoog of omlaag getrokken) op beide lagen laagmasker toevoegen en zwart invullen. Daardoor wordt de foto weer gewoon zichtbaar als voorheen.
      Dan heb je dus een laag voor uw hoge tonen aan te passen en een laag voor uw donkere tonen. Dat doe je door er met uw penseel in te schilderen (in het laagmasker) met zwart of wit. Best zet je de blending mode van beide lagen op 'luminosity'. Dit om zo weinig mogelijk kleurverschillen te verkrijgen. Hier ook schilderen met een dekking of flow van 3 tot 12% ongeveer.

      Deze 2 methodes zijn zowat de meest gebruikte. En als je één van beide beheerst, heb je er geen 3de of 4de nodig, allee vind ik toch.

      Comment


      • #4
        Re: Dodge & Burn

        Maniac bedankt voor het corrigeren van mijn opening bericht.

        Ik heb diversen tutorials gezien ik ga voor het eerst een poging wagen aan dodge & burn.

        Ik heb mooie resultaten van andere mensen gezien. Ik zou het graag zelf ook onder de knie te krijgen.

        Ik zou het fijn vinden als men gewoon eerlijk is als het er niet uitziet of als er dingen aangepast moeten worden dit willen aangeven.

        Vriendelijke groet, jessey
        Last edited by jessey; 5 augustus 2014, 23:12.

        Comment


        • #5
          Re: Dodge & Burn

          Ik doe het ook zoals op de manier hier boven beschreven: 50% grijslaag op overlay, en met een 3% borstel met wit en zwart bijschilderen.

          Frequency separation is ook een manier om het te doen, maar 'k ben dit zelf nog aan het leren en 't zit nog niet 100% in m'n workflow.
          'k Gebruik nu een beetje de 2 technieken door elkaar, frequency separation voor de grote lijnen (vooral textuur en hotspots), en 50% grijs voor de fijne bewerkingen.

          Comment


          • #6
            Re: Dodge & Burn

            Bij Dodge&Burn denk ik spontaan aan Piet (hier op het forum gekend als Morethanwords). Ik heb vorig jaar, of het jaar tevoren (?) een eBook van hem gekocht, specifiek over Dodge&Burn, en daarbij was een pakketje om in Photoshop te installeren, zodat je in PS alle 'tools' bij de hand hebt. Het ziet ernaar uit dat dit niet meer afzonderlijk te verkrijgen is, maar wel als bonus wordt meegegeven bij aanschaf van zijn nieuwe "Photoshop for Photographers" videocursussen (http://morethanwords.us1.list-manage...0&e=fb66a27a13).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Dodge & Burn

              Dankje Lesc zal vanavond link gaan bekijken

              Vriendelijke groet, jessey
              Last edited by jessey; 12 augustus 2014, 09:33.

              Comment


              • #8
                Re: Dodge & Burn

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Bij Dodge&Burn denk ik spontaan aan Piet (hier op het forum gekend als Morethanwords). Ik heb vorig jaar, of het jaar tevoren (?) een eBook van hem gekocht, specifiek over Dodge&Burn, en daarbij was een pakketje om in Photoshop te installeren, zodat je in PS alle 'tools' bij de hand hebt. Het ziet ernaar uit dat dit niet meer afzonderlijk te verkrijgen is, maar wel als bonus wordt meegegeven bij aanschaf van zijn nieuwe "Photoshop for Photographers" videocursussen (http://morethanwords.us1.list-manage...0&e=fb66a27a13).
                Ik vraag mij af wat voor 'tools' je zoal bij de hand moet hebben? Dit is mijn basis voor d&b: 2 curves en voor de rest witte en zwarte verf...en een brush natuurlijk. En meestal wat geduld, soms veel geduld.

                Comment


                • #9
                  Re: Dodge & Burn

                  Ben beide methodes aan het uitproberen maar het valt niet echt mee.
                  Maar ik heb in ieder geval geduld genoeg

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dodge & Burn

                    Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                    Ben beide methodes aan het uitproberen maar het valt niet echt mee.
                    Maar ik heb in ieder geval geduld genoeg
                    Dat zijn van die zaken die je gewoon, gedurende 10 min, eens 'in het écht' moet zien, en je bent er gegarandeerd mee weg want de basis is echt heel simpel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dodge & Burn

                      Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                      Dat zijn van die zaken die je gewoon, gedurende 10 min, eens 'in het écht' moet zien, en je bent er gegarandeerd mee weg want de basis is echt heel simpel.
                      Misschien heb ik de dekking te laag staan en ben ik niet gauw tevreden.

                      Vriendelijke groet, jessey

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dodge & Burn

                        Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                        Misschien heb ik de dekking te laag staan en ben ik niet gauw tevreden.
                        De dekking hoeft niet te hoog te staan. Je kan beter enkele malen over bepaalde stukken te gaan die je wil benadrukken , dan alles direct in 1 keer. Controleer ook geregeld wat je aanpassing je oplevert door het oogje voor de laag eens uit en aan te zetten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dodge & Burn

                          Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                          De dekking hoeft niet te hoog te staan. Je kan beter enkele malen over bepaalde stukken te gaan die je wil benadrukken , dan alles direct in 1 keer. Controleer ook geregeld wat je aanpassing je oplevert door het oogje voor de laag eens uit en aan te zetten.
                          Ik heb hem rond de 2% staan in ieder geval als ik tevreden en de foto post zou ik het leuk vinden als jullie feedback zouden geven.
                          Zou ik hem eventueel in dit topic plaatsen.

                          Vriendelijke groet, jessey
                          Last edited by jessey; 14 augustus 2014, 22:10.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dodge & Burn

                            Je bedoelde toch deze methode Maniac

                            Ik heb een tutorial op internet gevonden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dodge & Burn

                              Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                              Je bedoelde toch deze methode Maniac

                              Ik heb een tutorial op internet gevonden
                              Ja, ik gebruik de methode met de 2 curven.

                              Wat je op dit YouTube-filmpje ziet is niet echt een skinretouche, maar eerder iets wat je kan doen nadat je de huid reeds hebt behandeld met d&b. D&B heeft namelijk een heel brede toepassing. Je kan de techniek zowel voor landschap als voor huidretouche gebruiken. Voor dit laatste zal je wel iets meer met volle overtuiging tewerk moeten gaan omdat bij huid de d&b zich afspeelt op 'porie'-niveau, en bij landschap kan het gewoon om een brede partij als 'lucht' gaan. Wat uiteraard een stuk sneller gaat.'

                              Waarvoor wil je d&b speciaal gebruiken trouwens? Voor huid of eerder algemeen?

                              Comment

                              Working...
                              X