Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fototoestel: belang van de grootte van de lens, belang van de lens zelf..wat kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fototoestel: belang van de grootte van de lens, belang van de lens zelf..wat kiezen?

    Ik had hier al een topic geopend n.a.v. aankoop dslr of systeemcamera. Nog geen knopen doorgehakt hoor. Het is gewoon om vooral familiefoto's te nemen, liefst goede beeldkwaliteit, weinig ruis, goede AF, snel, en ook goed in weinig licht.

    Nu ben ik wel aan het uitzoeken hoe het zit met de lenzen die er meestal bij verkocht worden.

    Ik had aangegeven dat ik het niet erg vond dat het toestel wat groter is, maar ik wil echt geen mastodont (en ook geen te groot gewicht), maar het is in feite de lens die een groot deel van de camera uitmaakt en ik weet daar eigenlijk niet genoeg over.

    Mijn lijstje systeemcamera's bestaat uit :

    -Fuji X-M1/ Fuji X-A1/ Fuji X-E1 (maar die laatste heb ik hier ergens in een topic zien afgekeurd worden omdat er teveel wijzigingen zijn tov van de nieuwe X-E2 die ver buiten mijn budget ligt)

    -Olympus Pen E-PL5

    -Sony NEX 5T (eventueel tweedehands voor 275 euro)

    -Sony A5000

    -Olympus OMD-EM5 (tweedehands; dan net binnen budget)

    -Sony A6000 (buiten budget)


    Ik ga hier het lijstje opsommen met de lenzen die bij de toestellen meestal worden bijgeleverd :

    De Fuji X-M1 en Fuji X-A1 : 16-50

    De Fuji X-E1 : XF 18-55

    De Olympus Pen E-PL5 : 14-42

    De Sony NEX 5T : 16-50

    Sony A5000 : niet nagekeken

    De Olympus OMD-EM5 : 12-50

    Ik heb de fototoestellen ingevoerd in Camerasize en daar valt het dus op dat zelfde lenzen qua bereik toch een groot verschil in grootte hebben. Zo is de 16-50 van de Sony NEX 5T veel kleiner dan de 16-50 van Fuji.

    De 14-42 van Olympus Pen is heel erg klein (vind ik wel handig).

    De 12-50 van Olympus omd -em5 is de grootste.

    Ik weet dat je buiten de bijgeleverde kitlens nog veel lenzen kan bijkopen, maar daar heb ik voorlopig het budget niet voor. Maar wat is nu het belang van de bijgeleverde lens? Wat vinden jullie van de combo's van deze toestellen met bijgeleverde kitlens?

    Ik wil voorlopig dat mijn toestel handzaam genoeg is om altijd bij te hebben. Misschien moet ik dan toch maar overwegen om (in de toekomst) 2 toestellen te nemen; bijvoorbeeld de supercompacte RX100 (of RX100 II); eventueel tweedehands en dan nog een degelijke iets groter. Anderzijds is het verschil tussen een RX100 en een Sony NEX5T, Sony A6000,... niet zo groot. Misschien zullen deze prijzen ook wel snel dalen; geen idee.

    Ik heb gisteren nog een filmpje gezien op Youtube van iemand die een EPL-5 had en die kocht er de Olympus 45mm f/1.8 en de Panasonic 20 mm f/1.7 bij. Zelf heb ik ook de Olympus 17 f/2.8 pancake gezien. Alle deze 3 lenzen zijn kleine lenzen die ik handig vind (maar geen budget). En de lens maakt nog altijd het grootste deel van de camera uit. En wat is de kwaliteit van die lenzen; elke lens is toch voor een ander soort fotografie bedoeld?

    Wat de toestellen zelf betreft : ik heb op een filmpje op Youtube gezien dat de Fuji X-M1 zijn bedieningsknopjes wel heel dicht heeft staan, zodat er toch snel gemist kan worden.
    Mooie kleuren blijkbaar bij de Fuji, maar geen snelle AF (en wil dat toch wel voor mijn kindjes te fotograferen).

    De Olympus EPL-5 staat me wel echt aan; klein licht, maar de bijgeleverde lens???

    De OMD-EM5; toch wat groot (met bijgeleverde lens) om ALTIJD bij te hebben. Wel een EVF!

    NEX 5T : wordt aangeraden door de 'wirecutter' als beste budgetcamera.

    Verder wordt het soms aangeraden om gewoon een toestel met vaste lens te nemen zodat je terug naar de basis kan en je zelf maar voor de zoom moet zorgen; maar dit kan volgens mij toch ook met een prime.

    Met als resultaat : ik weet het echt niet meer. Dus als iemand een goed idee heeft, laat maar weten!

  • #2
    Re: fototoestel: belang van de grootte van de lens, belang van de lens zelf..wat kiez

    Mijn ervaring is met nikon en fuji, en gezien je geen al te groot toestel wil ga ik er van uit dat je voor een systeemcamera gaat kiezen dus ga ik mijn idee over fuji geven.
    Gezien het over familiefoto's gaat kan je best voor een X-E1 gaan. Die is ondanks de verbeteringen bij de X-E2 zeker niet verkeerd.

    Ik heb volgende toestellen in gebruik: De X-T1 met 18-55 en de X20 met vaste zoomlens

    Voordelen van de X-T1 (of andere body zoals de X-E1) met 18-55mm: Je hebt een grotere sensor, dus ook een beter kwaliteit beeld, minder DOF, en meer dynamisch bereik. Dit zijn dingen die belangrijk KUNNEN zijn voor hetgeen een fotograaf doet, maar in jouw geval... weet ik het gewoon niet. De 18-55 is echter wel retescherp en heeft een leuk zoombereik. Voor een kitlens met zoom is die nog behoorlijk lichtsterk ook dus daar kan je makkelijk binnnen mee fotograferen zonder direct een flits nodig te hebben.

    Nadelen van de X-T1 (of andere body zoals de X-E1) met 18-55mm: De rpijs is wat hoger en de camera is iets groter dan bijvoorbeeld de X20

    Voordelen van de X20: Handzaam, niet te duur (iets onder de 600 euro dacht ik) voor een kleinere sensor te zijn nog een meer dan heel behoorlijk kwaliteit, heeft de manuele knoppen die fuji zo tof maken, heeft een heel goede lens voor een compactcamera met een behoorlijke zoomrange (28-112mm dacht ik).

    Nadelen van de X-20: optische rangefinder zoeker (als je dat al een nadeel vindt), de beeldkwaliteit is iets minder dan de toppers van fuji, maar toch nog altijd een pak beter dan menig compact, de DOF is niet zo uitgesproken omwille van de kleinere sensor maar het is maar wat je nodig hebt/wil.

    Als je van de kempen bent (ik ben van Dessel) kan je me altijd wel eens contacteren om beide eens te bekijken en of vast te houden hoor.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: fototoestel: belang van de grootte van de lens, belang van de lens zelf..wat kiez

      Ik heb gisteren nog een filmpje gezien op Youtube van iemand die een EPL-5 had en die kocht er de Olympus 45mm f/1.8 en de Panasonic 20 mm f/1.7 bij. Zelf heb ik ook de Olympus 17 f/2.8 pancake gezien. Alle deze 3 lenzen zijn kleine lenzen die ik handig vind (maar geen budget). En de lens maakt nog altijd het grootste deel van de camera uit. En wat is de kwaliteit van die lenzen; elke lens is toch voor een ander soort fotografie bedoeld?
      3 goeie prime lensjes voor m43 (PEN/OMD).

      De 14-42 is een compacte zoom die zowel op de olympus 'omd' als de 'pen' te gebruiken is.
      Kijk eens naar de om-d e-m10 die in kit met de 14-42 verkrijgbaar is.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment

      Working...
      X