Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hier schrik ik van

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hier schrik ik van

    "Nog steeds is het voor Belgen vrij normaal om met een slok op achter het stuur te kruipen, ondanks grote campagnes om dronken rijden tegen te gaan."

    "Ook hebben Belgen volgens het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) chronisch last van 'zware voeten' en hebben ze lak aan snelheidslimieten. "Dat zit in de Belgische cultuur", denkt Karin Genoe van het BIVV. "We houden niet zo van regeltjes."

    Dit is wel heel komisch:

    "Volgens mobiliteitsclub VAB lopen Belgische automobilisten in het Verenigd Koninkrijk het grootste risico om betrokken te raken bij een verkeersongeval. Een verklaring voor het grote aantal ongevallen in Groot-Brittannië moet volgens VAB gezocht worden bij 'het feit dat auto's daar links moeten rijden'. "Dit zorgt bij de Belgische automobilisten voor verwarring."

    Bron: Belg veroorzaakt vaker ongeluk in Nederland

    Jan

  • #2
    Re: Hier schrik ik van

    Typisch Nederlanders, altijd naar anderen kijken.
    Moeten Belgen voor elke slechte kant van de Nederlander ook een topic openen?

    Wil ik anders ook mee beginnen hoor.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Hier schrik ik van

      Ik schrik er niet van hoor, en het is me om het even in welk land en met welke automobilisten en andere motorrijders het zich voor doet.
      Het is hier reeds in verschillende topics aan bod gekomen en ik blijf bij mijn standpunt.
      De boetes zijn vééééééél te laag. Geef boetes waarvan ze gaan duizelen, sla voertuigen aan ....
      Dit is het enige middel om die hardleerse mensen misschien een halt toe te roepen.
      Nu krijgen ze voor dronken rijden een boete van misschien 500 euro en 14 dagen rijverbod, iets wat bijna iedereen die met een auto rijdt, makkelijk kan betalen, en die 14 dagen zijn ook zo rap voorbij.
      De bedragen van de boetes voor te snel rijden zijn al helemaal een lachertje
      En als de regering dan toch op zoek moet naar waar ze kunnen besparen en/of waar ze meer inkomsten kunnen uit beuren.......wel !!

      Comment


      • #4
        Re: Hier schrik ik van

        wat dit betreft zijn de voormalige oostbloklanden wel een voorbeeld: absolute nultolerantie voor alcohol, dus ook nooit discussie over promilles en over het feit of het bij 1, 2 of 3 glazen moet blijven.
        Het feit dat er zoveel gereden wordt met een glaasje op heeft niets te maken met boetes, maar wel met de belachelijk lage pakkans.

        Qua snelheid: er wordt zo al veel te traag gereden. Doe eerst iets aan de hopeloze infrastructuur, de compleet ontoereikende rijopleiding, en controleer dan op plaatsen waar te hoge snelheid ook effectief gevaarlijk is (bebouwde kom, in plaats van op een kilometers lange rechte autosnelweg).

        Comment


        • #5
          Re: Hier schrik ik van

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Typisch Nederlanders, altijd naar anderen kijken.
          Moeten Belgen voor elke slechte kant van de Nederlander ook een topic openen?

          Wil ik anders ook mee beginnen hoor.
          Niet aan beginnen Koeno: daar krijg je een dagtaak aan.

          Comment


          • #6
            Re: Hier schrik ik van

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Ik schrik er niet van hoor, en het is me om het even in welk land en met welke automobilisten en andere motorrijders het zich voor doet.
            Het is hier reeds in verschillende topics aan bod gekomen en ik blijf bij mijn standpunt.
            De boetes zijn vééééééél te laag. Geef boetes waarvan ze gaan duizelen, sla voertuigen aan ....
            Dit is het enige middel om die hardleerse mensen misschien een halt toe te roepen.
            Nu krijgen ze voor dronken rijden een boete van misschien 500 euro en 14 dagen rijverbod, iets wat bijna iedereen die met een auto rijdt, makkelijk kan betalen, en die 14 dagen zijn ook zo rap voorbij.
            De bedragen van de boetes voor te snel rijden zijn al helemaal een lachertje
            En als de regering dan toch op zoek moet naar waar ze kunnen besparen en/of waar ze meer inkomsten kunnen uit beuren.......wel !!
            In Nederland zijn de boeten het hoogst van Europa en toch halen ze dagelijks tientallen zatkleppen van de weg.
            Naar schatting 20% van de aanrijdingen in Nederland wordt veroorzaakt door rijdend gebruik te maken van Smartfoons: tegenwoordig nog gevaarlijker dan drank.

            Comment


            • #7
              Re: Hier schrik ik van

              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              wat dit betreft zijn de voormalige oostbloklanden wel een voorbeeld: absolute nultolerantie voor alcohol, dus ook nooit discussie over promilles en over het feit of het bij 1, 2 of 3 glazen moet blijven.
              Het feit dat er zoveel gereden wordt met een glaasje op heeft niets te maken met boetes, maar wel met de belachelijk lage pakkans.

              Qua snelheid: er wordt zo al veel te traag gereden. Doe eerst iets aan de hopeloze infrastructuur, de compleet ontoereikende rijopleiding, en controleer dan op plaatsen waar te hoge snelheid ook effectief gevaarlijk is (bebouwde kom, in plaats van op een kilometers lange rechte autosnelweg).
              Nultolerantie betekent ook dat je na het eten van fruit of drinken van fruitsap of limonade op basis van vruchten al positief kan zijn. Of wat hoestsiroop of mondwater. Sorry maar dat is geen oplossing, behalve voor advocaten die er goed aan kunnen verdienen.

              De boetes effectief innen en progressief strenger maken zou misschien beter zijn. Wat betreft je opmerking over snelheid en infrstructuur, volledig akkoord. Fileprobleem en onveilige wegen zijn vooral te wijten aan politici zonder verstand over de betreffende materie.

              Comment


              • #8
                Re: Hier schrik ik van

                Nederlanders hebben hier op de Belgische snelwegen volgens mij ook last van een zware voet, als ik op de snelweg rij, dan zie ik toch heel wat wagens met Nederlandse nummerplaat voorbij komen, terwijl ik mij netjes aan de snelheidslimiet hou (op de GPS, die is juister dan de kilometerteller van de auto).
                Hier in de buurt zijn er al vrij veel wegen met trajectcontrole, als er daar iemand voorbij komt, dan is het meestal een auto met oost-europese nummerplaten (die krijgen de boetes toch niet aan), en gewoonlijk steken ze dan nog voorbij op plaatsen waar dat niet toegelaten is.

                Eigenlijk vind ik die trajectcontrole nog niet zo slecht, sinds die er is op de N12 tussen Vlimmeren en Turnhout is het daar een stuk rustiger rijden.
                Het is minder stresserend, ze komen niet meer "duwen" als je zelf al tegen de maximum toegelaten snelheid rijdt (buiten die uitzonderingen die ik hier boven al aangehaald heb).
                Er is alleen nog een probleem met de automobilisten die 70 blijven rijden op plaatsen waar je nog 90 mag.
                Daar zijn stukken bij waar je niet voorbij mag steken, en dan beginnen ze wel gas bij te geven terwijl je er eindelijk toch voorbij mag (dan wordt het moeilijk met mijn Clio 1,2 om er nog voorbij te geraken).
                Verderop is er dan een bocht, waar je ook tegen 90 door mag (het kan ook gemakkelijk), maar daar beginnen de meesten dan terug 70 te rijden, ook al staat dat nergens aangegeven...

                Onlangs is er op die baan nog wel een dodelijk ongeval gebeurd (niet in een bocht, maar op een lang recht stuk), maar dat lag aan de bestuurder zelf die tegen een boom gereden is tegen een snelheid die ongeveer dubbel zo hoog was als de toegelaten snelheid (dat is een van de laatste stukken op de N12 waar je nog 90 mag).
                De maximale snelheid is daar dus 90km/h, als je dan toch nog veel sneller rijdt en tegen een boom aanvliegt, dan is er geen enkele verkeerswet die dat kan voorkomen (tenzij ze alle auto's gaan begrenzen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren).


                Ze mogen hier van mij ook wel die "toleranties" afschaffen, in Nederland krijg je een boete als je 1km/h over de limiet zit, hier hanteren ze daarvoor nog een bepaalde afwijking, waardoor je eigenlijk zelfs nog sneller mag rijden (sommigen doen dat ook effectief zo).
                Dat kan ook een reden zijn waarom ze zoveel Belgen flitsen in Nederland, die zijn niet gewoon dat ze een boete krijgen als ze bijvoorbeeld 5 km/h te snel rijden.
                Last edited by Black B@ndit; 5 augustus 2014, 09:37.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Hier schrik ik van

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ze mogen hier van mij ook wel die "toleranties" afschaffen.
                  Als jij op gps 120 rijdt...
                  dan rijdt je op teller wss ergens 127...
                  dat is de tolerantie die bij flitsen gebeurd...

                  Als jij op gps 121km/u rijdt, dan zal je een boete aan je been hebben..
                  dan reed je op teller 128km/u...

                  als jij in nederland 120km/u op gps rijdt,
                  zal je sneller rijden als anderen die 120km/u op teller rijden EN je zal niet geflitst worden...
                  toch zal jij de belg zijn met een zware voet..
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hier schrik ik van

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Als jij op gps 120 rijdt...
                    dan rijdt je op teller wss ergens 127...
                    dat is de tolerantie die bij flitsen gebeurd...

                    Als jij op gps 121km/u rijdt, dan zal je een boete aan je been hebben..
                    dan reed je op teller 128km/u...

                    als jij in nederland 120km/u op gps rijdt,
                    zal je sneller rijden als anderen die 120km/u op teller rijden EN je zal niet geflitst worden...
                    toch zal jij de belg zijn met een zware voet..
                    Niet juist. Eerst vindt er een meetcorrectie plaats. Daarna wordt de afhankelijk van het type weg bepaald of je een boete krijgt:


                    Meetcorrectie
                    Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle apparatuur. Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

                    bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
                    bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

                    Ondergrens voor bekeuren
                    Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hier schrik ik van

                      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                      Niet juist. Eerst vindt er een meetcorrectie plaats. Daarna wordt de afhankelijk van het type weg bepaald of je een boete krijgt:


                      Meetcorrectie
                      Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle apparatuur. Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

                      bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
                      bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

                      Ondergrens voor bekeuren
                      Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.
                      Dus Black Bandit heeft ongelijk?
                      En jullie doen dus ook meet correctie?

                      Ik antwoord op black bandit,
                      als hij van een foutieve stelling vertrekt, moet je niet mij op de vingers tikken...
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hier schrik ik van

                        Wat drinken achter het stuur betreft: Bouw simpelweg in elke wagen een alcoholslot in. Gezien het aantal wagens kan dat per wagen nooit zo duur zijn qua productie en voor de bestaande wagen kan je dat best éénmalig op de keuring laten doen.
                        Maak je dat ding onklaar dan wordt je wagen aangeslagen en krijg je levenslang rijverbod. Heel het probleem van drinken achter het stuur is dan in één klap van de baan (never mind the pun).Maar ja dan kunnen ze daar natuurlijk geen centen meer uit halen he.

                        Wat snelheid betreft: hou de boetes zoals ze zijn, maar vergroot de pakkans gevoelig. Het zij met trajectcontrole, hetzij met flitsers, maar de boetes omhoog zetten daar doe je degene die per toeval eens niet op zijn snelheid let meer zeer mee dan de "harde kern". Als je de pakkans daarentegen omhoog haalt, dan gaat degene met dat "accidentje" er nog altijd op vloeken, maar systematisch te hard rijden wordt dan in verhouding veel duurder.
                        En verkoop wagens sowieso met een snelheidsbegrenzer van 130km/u. Dan heb je allezins al gedaan met die mensen die het nodig vinden om tegen 170 iedereen gaan voorbij te steken op de snelweg.
                        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hier schrik ik van

                          Sorry, maar Nederlanders hebben ook een zware voet hoor, zelfs als ze in Nederland zelf rijden.

                          Onlangs was ik in Nederland aan het rijden, langs een natuurgebied. Je mag daar over een heel lange rechte stuk niet sneller dan 60 rijden, dus ik mooi aan 57 aan het rijden, volgens de GPS. Wel, ik kan zeggen, daar stak mij de ene na de andere Nederlander mij voorbij aan zeker 80 à 90. Eerst dacht ik nog dat ik ergens een fout had gemaakt, maar een heel stuk verder kwam ik dan eindelijk een bord tegen van einde 60.

                          En dat was niet de enige plaats waar dit gebeurde. Ik hield mij overal aan de maximum snelheid, min 2 à 3 km/uur reserve, en overal werd ik ingehaald door Nederlanders. Het viel mij op dat Belgen zich op dat moment beter aan de snelheid hielden dan de Nederlanders zelf. Enkel op de autosnelweg zag ik ook Belgen en Duitsers die zich niet aan de juiste snelheid konden houden. (En ja, ook Nederlanders. )
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hier schrik ik van

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                            Wat drinken achter het stuur betreft: Bouw simpelweg in elke wagen een alcoholslot in. Gezien het aantal wagens kan dat per wagen nooit zo duur zijn qua productie en voor de bestaande wagen kan je dat best éénmalig op de keuring laten doen.
                            Maak je dat ding onklaar dan wordt je wagen aangeslagen en krijg je levenslang rijverbod. Heel het probleem van drinken achter het stuur is dan in één klap van de baan (never mind the pun).Maar ja dan kunnen ze daar natuurlijk geen centen meer uit halen he.

                            Wat snelheid betreft: hou de boetes zoals ze zijn, maar vergroot de pakkans gevoelig. Het zij met trajectcontrole, hetzij met flitsers, maar de boetes omhoog zetten daar doe je degene die per toeval eens niet op zijn snelheid let meer zeer mee dan de "harde kern". Als je de pakkans daarentegen omhoog haalt, dan gaat degene met dat "accidentje" er nog altijd op vloeken, maar systematisch te hard rijden wordt dan in verhouding veel duurder.
                            En verkoop wagens sowieso met een snelheidsbegrenzer van 130km/u. Dan heb je allezins al gedaan met die mensen die het nodig vinden om tegen 170 iedereen gaan voorbij te steken op de snelweg.
                            Als je zo hard tegen alcohol wil gaan: verbied alcohol... ah nee daar verdienen ze op...
                            Auto's begrenzen? dan verliezen ze geld van flitsboetes.
                            Alcoholslot? dan verliezen ze geld van boetes.


                            En wat met vrijheid?
                            komaan, waar gaan we naartoe seg...
                            Niets zo leuk als in de ardennen in een bocht baantje de motor even de sporen te geven...
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hier schrik ik van

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Dus Black Bandit heeft ongelijk?
                              En jullie doen dus ook meet correctie?

                              Ik antwoord op black bandit,
                              als hij van een foutieve stelling vertrekt, moet je niet mij op de vingers tikken...
                              Ja, wij doen aan meetcorrectie.

                              black bandit stelde geen vraag.

                              Jan

                              Comment

                              Working...
                              X