Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor beginner op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor beginner op reis

    Ik ga 5 maanden reizen (VS, Bolivia en Peru) en ben (vooral) hiervoor opzoek naar een camera. Nu heb ik al wat research gedaan en heb ik een paar camera's waarvan ik denk dat ze voor mij goed zijn alleen vind ik het moeilijk ertussen te kiezen. Een paar dingen zijn belangrijk:

    - Prijs: maximum van 350 euro (liever minder)
    - Goede kwaliteit van foto's
    - Ook redelijk goed presteren in donkere/hele lichte omstandigheden
    - Minimaal 10/15x optische zoom
    - Niet al te ingewikkeld in het gebruik (wil graag leren en kan ik ook goed maar moet niet gigantisch ingewikkeld zijn)
    - Dingen als WIFI en GPS interesseren mijn niks.

    Camera's die ik nu gevonden heb:
    - TZ40
    - Sony DSC-WX300
    - Sony Cyber-shot DSC-HX20
    - Sony Cyber-Shot HX50
    - DMC - LF1

    En dan nog de vraag of het loont om voor 1 van de volgende camera's te kiezen, ondanks dat ze groter zijn (op reis wat minder handig):
    - Sony A3000
    - Olympus SP-820UZ
    - Panasonic Lumix DMC-FZ72
    - Canon PowerShot SX50 HS
    - Canon PowerShot SX500 IS

    Dan nog een laatste vraag: loont het om een camera te kopen waarbij je de optie van ‘manual focus’ hebt?\
    Alvast heel erg bedankt! En als iemand een tip heeft voor een camera die ik niet genoemd heb dan hoor ik het ook graag!

  • #2
    Re: Camara voor beginner op reis

    De Panasonic LF1 heeft de grootste sensor en zal het best presteren bij minder licht van de toestellen die jij opgeeft, maar heeft een beperkte zoom.
    De Panasonic TZ40 is een van de betere travelzooms. Goede automaat, snel en toch compact genoeg om makkelijk in een tas te passen.
    Een bridge camera is groter en zwaarder maar heeft doorgaans een groter zoombereik en meer mogelijkheden.
    Bij die categorie zou ik een kijken naar de Panasonic FZ200, de Sony HX300 of de Canon SX50. Die kosten iets meer dan €350, maar zijn de meerprijs
    zeker waard. Is die prijs te hoog dan is de Panasonic FZ72 een goede keuze.
    Een manuele focus kan handig zijn als hulp bij het scherpstellen, maar niet echt noodzakelijk als de camera een goede en snelle autofocus heeft.
    De MF is meestal alleen bij iets duurdere toestellen, te vinden.
    Rudi
    Last edited by rudimaes; 5 augustus 2014, 06:44.

    Comment


    • #3
      Re: Camara voor beginner op reis

      Beste Rudi,

      Heel erg bedankt voor de snelle reactie!

      Ik heb nog 3 vragen naar aanleiding van jouw bericht:
      - Heeft de TZ40 een goede en snelle autofocus (zodat manuele focus in ieder geval voor mij niet noodzakelijk zou zijn)
      - Heeft een bridge camera vooral als voordeel dat deze een groter zoombereik heeft of presteert deze ook beter (betere foto's, beter in licht/donker?)
      - En dan een vraag die denk ik moeilijk te beantwoorden is aangezien het om persoonlijke voorkeur gaat maar probeer het toch even . Als ik op reis ga heb ik dan meer zoom bereik nodig dan de LF1 biedt of zou ik daar voldoende mee uit te voeten kunnen? Of lever ik met de LF1 dan teveel op en kan ik beter voor de TZ40 kiezen?

      Ik hoor graag van je!

      Groetjes Nena

      Comment


      • #4
        Re: Camara voor beginner op reis

        Ik heb zowel de Panasonic TZ40 en de FZ200(bridge). Deze laatste heeft een iets betere fotokwaliteit en is ook nog iets sneller.
        Wat niet wegneemt dat de TZ40 voor een compact snel is en een goede kwaliteit heeft.
        Meer zoom heb je nodig als je bijvoorbeeld dieren of voorwerpen wil fotograferen die zich op een redelijke afstand bevinden.
        De LF1 is nu ook geen topcamera en zal misschien een beetje meer voordeel geven bij weinig licht maar of
        dit opweegt tegen een groter zoombereik, dat moet je natuurlijk zelf beslissen.
        Wat je ook kiest, echt slechte camera's zijn er niet, als je bij een bekend merk blijft.
        Om U een idee te geven hier heb je voorbeelden van de FZ200, TZ40 en LF1:


        For all photo's taken with a panasonic lumix tz40 / zs30

        A group to share photos taken with the Panasonic Lumix DMC-LF1.


        Dit is natuurlijk niet alleszeggend, want het is de fotograaf die de mooie foto's maakt, de camera is daarbij enkel een werktuig.

        Rudi
        Last edited by rudimaes; 6 augustus 2014, 07:28.

        Comment


        • #5
          Re: Camara voor beginner op reis

          He Rudi,

          Echt heel erg bedankt voor je hulp!!!

          Ik ga nog even kijken naar de FZ200 maar denk toch dat het de TZ40 wordt.

          Groetjes Nena

          Comment


          • #6
            Re: Camara voor beginner op reis

            Oorspronkelijk geplaatst door Neentje91 Bekijk bericht
            He Rudi,

            Echt heel erg bedankt voor je hulp!!!

            Ik ga nog even kijken naar de FZ200 maar denk toch dat het de TZ40 wordt.

            Groetjes Nena
            Graag gedaan. Wat het ook wordt, veel plezier met je nieuwe camera,
            Groetjes, Rudi

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor beginner op reis

              Oorspronkelijk geplaatst door Neentje91 Bekijk bericht
              Ik ga 5 maanden reizen (VS, Bolivia en Peru) en ben (vooral) hiervoor opzoek naar een camera. Nu heb ik al wat research gedaan en heb ik een paar camera's waarvan ik denk dat ze voor mij goed zijn alleen vind ik het moeilijk ertussen te kiezen. Een paar dingen zijn belangrijk:

              - Prijs: maximum van 350 euro (liever minder)
              - Goede kwaliteit van foto's
              - Ook redelijk goed presteren in donkere/hele lichte omstandigheden
              - Minimaal 10/15x optische zoom
              - Niet al te ingewikkeld in het gebruik (wil graag leren en kan ik ook goed maar moet niet gigantisch ingewikkeld zijn)
              - Dingen als WIFI en GPS interesseren mijn niks.

              Camera's die ik nu gevonden heb:
              - TZ40
              - Sony DSC-WX300
              - Sony Cyber-shot DSC-HX20
              - Sony Cyber-Shot HX50
              - DMC - LF1

              En dan nog de vraag of het loont om voor 1 van de volgende camera's te kiezen, ondanks dat ze groter zijn (op reis wat minder handig):
              - Sony A3000
              - Olympus SP-820UZ
              - Panasonic Lumix DMC-FZ72
              - Canon PowerShot SX50 HS
              - Canon PowerShot SX500 IS

              Dan nog een laatste vraag: loont het om een camera te kopen waarbij je de optie van ‘manual focus’ hebt?\
              Alvast heel erg bedankt! En als iemand een tip heeft voor een camera die ik niet genoemd heb dan hoor ik het ook graag!
              Anders is hier nog een interessant koopje voor een beginner.Prachtig toestel en hier nog maar weinig gebruikt.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor beginner op reis

                Overweeg toch maar een toestel met gps (of een app die je daarbij helpt).
                Mij lijkt het juist superinteressant om (bij dergelijke reis) de gps-gegevens te hebben en zo jouw route nadien in kaart te brengen?

                Comment

                Working...
                X