Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

    Ik trok enkele foto's van mijn dochter tegen een grijze achtergrond met een 80cm octagon softbox paraplu (zilveren binnenkant met bijhoren witte kap afgesloten om te diffusen).
    Heb het ook eens met beautydish met witte diffuser erover getest maar er waren in beide gevallen schaduwen.

    Heb dan wat gëexperimenteerd met ze op verschillende hoogtes/voorkant/zijkant... te plaatsen, er was iets minder schaduw maar nog niet 100% weg.

    Welke zijn de vereisten om geen schaduw te hebben :
    -Positie van de lichtbron enkel vooraan of lukt dit ook met de lichtbron aan de zijkant ?
    -Belichting dichtbij of veraf het model ?
    -Hoogte van de lichtbron : ter hoogte van het gezicht of veel hoger ?

    Heb ook de intensiteit van de 580 EXII verlaagd tot z'n minimum.
    Last edited by 2010; 4 augustus 2014, 20:43.

  • #2
    Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

    Om helemaal op je vraag te kunnen antwoorden, ga je ons eerst moeten vertellen over welke schaduw het gaat.

    Ik ga er van uit dat je spreekt over die op je achtergrond. Die kan je vermijden door de afstand tussen onderwerp en achtergrond te vergroten en/of je lichtbron zo te plaatsen dat de schaduw buiten beeld valt. Bij frontaal licht kan je schaduwen vermijden/attenueren door een voldoende grote lichtbron te gebruiken zodat je onderwerp als het waar 'in licht gedrapeerd' wordt. Je kan het licht iets hoger zetten zodat de schaduw achter het onderwerp valt.

    Experimenteren maar!

    Gr, V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

      Hier leer je er alles over

      http://forum.belgiumdigital.com/f22/...-a-492506.html
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

        Ik heb een 80cm (32 inch) softbox umbrella, deze wordt precies het meest verkocht.
        Zou deze te klein zijn en had ik beter een 152cm (60 inch) gekocht of is dit wat erover, extreem groot ?
        Er was nog een kleinere versie ook, maar koos een middelmaat, weet niet hoeveel cm gemiddeld gebruikt wordt in studio.
        Last edited by 2010; 6 augustus 2014, 11:41.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

          60" is niet extreem groot.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

            Is toch al bijna het dubbel van mijn 32", welke gebruiken jullie dan wel, vind precies niets groters.
            Het is wel om een 580 EXII in te steken / strobisme setup, dus het heeft nog altijd nut een grotere te kopen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            60" is niet extreem groot.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

              Gebruik meestal een 60" plu met een speedlite.
              60" tov 32" is bijna een 4x zo groot lichtoppervlak.
              In studio staat een octo van 1,7m. en durf daar ook een speedlite in te steken.
              Hangt beetje af van wat je wil bereiken hé.
              Compleet schaduwloos...is maar vlak. Is net schaduw die diepte geeft aan een beeld.
              Last edited by paly; 7 augustus 2014, 07:58.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

                Een witte doorschietparaplu of zo'n zwarte met zilver vanbinnen met witte doek om omgekeerd te flitsen als softbox ? (of maakt dit niet veel verschil) ?

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Gebruik meestal een 60" plu met een speedlite.
                60" tov 32" is bijna een 4x zo groot lichtoppervlak.
                In studio staat een octo van 1,7m. en durf daar ook een speedlite in te steken.
                Hangt beetje af van wat je wil bereiken hé.
                Compleet schaduwloos...is maar vlak. Is net schaduw die diepte geeft aan een beeld.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

                  Een witte met cover. Westcott 60" http://www.fjwestcott.com/60-optical...le-black-cover
                  Last edited by paly; 7 augustus 2014, 14:15.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                    Is toch al bijna het dubbel van mijn 32", welke gebruiken jullie dan wel, vind precies niets groters.
                    Het is wel om een 580 EXII in te steken / strobisme setup, dus het heeft nog altijd nut een grotere te kopen ?
                    110cm (42 a 43") is ook een veel voorkomende maat. Is ook direct al fors groter dan een 80cm model. Zonder probleem te vinden op Iebeej.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe schaduw vermijden bij een halfbody foto in studio / 1 licht opstelling ?

                      heb je een reflectiescherm voorhanden? anders dit eens proberen?

                      Comment

                      Working...
                      X