Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nieuwe Nikon-body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies nieuwe Nikon-body

    Ik heb wat body-advies nodig. Ik heb al een jaar of 7 een Nikon D40x die ik op een amateur-niveau gebruik. Nu begint het toestel, na al een 3-tal herstellingen, langzaam wat mankementen te krijgen.
    Omdat ik al 2 Nikon lenzen en accessoires heb, wil ik graag bij Nikon blijven en in eerste instantie een nieuwe body aanschaffen. Later kijk ik wel eventueel voor extra lenzen of andere leuke uitbreidingen.

    Na verschillende jaren de nieuwe modellen niet gevolgd te hebben, ben ik uitgekomen op de D5200, D5300 of D7100.

    Nu, ok, ik ben een amateur, maar heb al jaren een zwak voor HDR. Als ik de foto's met verschillende belichtingstops aangeleverd krijg, kan ik er een mooie HDR van maken, maar nu zou ik met de nieuwe body ook perfect zelf foto's voor HDR kunnen aanleveren. Dus mijn nieuwe toestel zou alles om foto's te maken met verschillende belichtingstops te kunnen maken aan boord moeten hebben.

    Welke van bovenstaande bodies zouden jullie dan voorkeur geven, rekening houdend met het feit dat de prijs heel belangrijk is? Ik weet dat een D7100 dit met verve zou kunnen, maar als een D5200 dit kan, liever deze.
    Het is dus belangrijk om dezelfde foto met een vast diafragma en variërende sluitertijden te kunnen maken (liefst reeks van 5 foto's (-2 stops, -1 stop, neutraal, +1 stop, +2 stops)) zonder de body te moeten aanraken.
    Ik spreek dus over automatic exposure bracketing.

    Met welke modellen is dit mogelijk?

    De D5300 heeft ingebouwde wi-fi, wat een echt pluspunt is. Kan je dan niet met je smartphone instructies geven aan je toestel? In de specificaties van Nikon spreken ze wel over HDR, maar hoe ver gaat deze functie?
    Moest alles met één druk op de knop gaan, dat is super, maar geen must. Zolang ik alles op afstand kan regelen geen probleem...

    Wat de rest van mijn SLR-lastenboek:

    - Lifeview dat je kan kantelen
    - Sluitertijd: bulb
    - Macrofotografie wil ik later ook graag proberen...

    Wat twijfelpunten/vragen:

    - Is een scherpstelmotor in de body een must?
    - Vaak spreken ze ook over een functie om de spiegel op te klappen om bewegingsonscherpte te vermijden. Is dit ook een meerwaarde? Ik zou later ook graag macrofotografie willen proberen, dus ja... :-s

    Ik apprecieer jullie meningen/advies, maar hou er rekening mee dat ik maar een amateur ben en zeker niet hoger mik ;-)
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Advies nieuwe Nikon-body

    ik heb de d5200 gehad samen met zo een wifi dongle, je kan via de app juist foto's nemen en scherpstellen dacht ik, iets instellen of veranderen gaat niet.

    heb nu de d7100 maar heb nog geen ervaring met HDR.

    ik gebruik mijn d7100 vooral voor macro omdat de d5200 ergonomisch gezien een ramp is als je deze in de manuele stand gebruikt.
    + je hebt nog een extra 1.3x crop factor, waardoor je je onderwerp nog eens kan vergroten. (daarom dat ik de d7100 bovenop de d7000 gekocht heb).


    hou vooral rekening dat je met macro nog een extra lens in de prijsklasse 500-600 EUR moet kopen (voor een tamron 90mm of sigma 105mm)
    Nikon Powah

    Comment


    • #3
      Re: Advies nieuwe Nikon-body

      Als een kantelbaar scherm zo belangrijk is, valt de D7100 sowieso al weg.

      Comment


      • #4
        Re: Advies nieuwe Nikon-body

        Beste,

        Van HDR heb ik zeker geen verstand. Maar ik geloof dat het met elke body mogelijk is om exposure bracketing te gebruiken. Welk model nu juist wat en hoeveel toelaat is volgens mij maar een tweetal muisklikjes ver te zoeken. Op de site van Nikon zal dit zeker te vinden zijn.
        Of je een bodymotor belangrijk vindt hangt waarschijnlijk af van welke lenzen je reeds hebt of graag wil aanschaffen.
        Als je bv. een nikon Af-D 50mm hebt. Dan zal deze werken (autofocus) als je een bodymotor hebt, anders is het manueel speelgoed. De meeste nieuwe lenzen hebben geloof ik allemaal een motor in de lens zitten die de autofocus voor zich neemt (bv Nikon Af-S 50mm).

        Spiegel opklappen is ook op elke camera mogelijk geloof ik( tenzij er natuurlijk geen spiegel meer in zit). Ik denkt dat je echt maar gewoon eens moet 'googelen' naar bijvoorbeeld 'Nikon D**** exposure bracketing' of iets dergelijks, ik denk dat je alles vind dat je zoekt.

        Zoals reeds gezegd, kan je misschien best eens een zaak binnenwandelen om de twee modellen eens fysiek vast te kunnen nemen. Dit kan naargelang de persoonlijke voorkeur (gewicht, ergonomie...van de body) best nog een doorslaggevende factor zijn.

        Hopelijk heb je hier wat aan, veel succes met de zoektocht!

        Comment


        • #5
          Re: Advies nieuwe Nikon-body

          Alvast bedankt voor de reacties!

          Ik ben al wat meer huiswerk aan het maken en het dilemma wordt steeds groter. Ik heb de 3 modellen naast elkaar gezet en wat je automatisch merkt is dat we hier appelen met eieren vergelijken.
          De D7xxx-reeks is duidelijk al een echt professioneel toestel en de D5xxx kan ook een pak maar is meer toegespitst naar de amateur fotograaf en is iets toegankelijker voor mensen die de fotografie willen leren kennen.
          De D5xxx-reeks heeft dan ook iets meer 'leukere en speelse' functies dan de D7xxx-reeks.

          Geen twijfel dat de D7100 betere specificaties heeft als het aankomt om gewoon foto's te nemen. De 1,3 crop is zeker meegenomen, de hogere iso-waarde, snellere basisscherpstelling en dergelijke maken het echt een toestel met meer potentieel. Ook het kleine scherm aan de bovenkant van het toestel laat toe om sneller in te grijpen in de settings.

          Als ik dan de 'extra's' op de D5300 ga bekijken, zijn dit voornamelijk de ingebouwde GPS en Wifi en het kantelbaar scherm. Vraag is of dit argumenten zijn waar ik over moet struikelen?

          Ik ben momenteel op vakantie in Nederland en ben mijn D40x goed aan het uitproberen. Ik zit hier tenmidden van de bossen en ben vooral paddenstoelen aan het fotograferen met mijn 18-135 zoomlens. Al mooie resultaten bekomen, maar waar ik het enorm lastig mee heb is mijn zoeker. Ik moet vaak plat op de buik gaan liggen en het toestel plat op de grond om een paddenstoel laag te kunnen fotograferen. Op dat moment dan nog eens door de zoeker te kunnen kijken, is héééél moeilijk en ik moet vaak gokken om te kunnen scherpstellen. Een kantelbaar lifeview scherm zou dan handig zijn, maar ik heb gezien dat je evengoed een hoekzoeker kan gebruiken, dus ja...

          Ik ben vrijdag hier in een stad een winkel binnen gestapt om de modellen te bekijken en 'aan te voelen'. Ze hadden zowel de D5200 en D7100 op stock en ook hier merk je direct een serieus verschil en dat is het gewicht. De D7100 is quasi de helft zwaarder wat nogmaals de professionele aard aangeeft. Maar de ergonomie van het toestel is gezoon zalig. De D5300 is wat betreft de grootte quasi hetzelfde als mijn D40x (iets groter wel) en voelt idd iets minder stevig aan, maar de verkoper had er dan zo'n extra batterijhouder-ding ;-) opgezet en hiermee was deze direct een pak ergonomischer, dus kan je het hiermee ook wat 'oplappen'. Natuurlijk komt er dan snel 80 euro bij je prijs bij...

          Wat betreft HDR: effe wat research gedaan en bij de D7100 is de automatic exposure bracketing in te stellen van 2 tot 5 foto's terwijl dit bij de D5300 3 foto's zijn. Ook de stops zijn op de D7100 uitgebreider in te stellen.

          Wat betreft de scherpstelmotor: ik heb momenteel dus een 18-135 mm zoomlens met ingebouwde motor en ook een lichtsterke f/1,8 vaste lens van 50 mm ook met ingebouwde scherpstelmotor. In de toekomt zal ik waarschijnlijk geen lens kopen zonder scherpstelmotor dus is deze functie geen must. Ik vraag me gewoon af dat als je een ingebouwde scherpstelmotor in de body hebt deze het dan overneemt van de ingebouwde scherpstelmotor in de lens en indien ja, of deze dan beter (en/of sneller) werkt?

          Veel vragen dus en ik lees dat Nikon binnenkort de D7200 zal uitbrengen... Zal deze Wifi en een kantelbaar scherm life view scherm hebben ? Ik betwijfel het, want dit zijn (volgens mij) toeters en bellen dat een professionele fotograaf niet echt nodig heeft. En indien het wel zo zou zijn, dan zal het toestel opnieuw nog een stuk duurder zijn dan de D7100 en dat wil ik er niet aan geven. Liever een paar maanden verder sparen en dan toch voor de D7100 gaan?

          Geef jullie, commentaren maar door !
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

          Comment


          • #6
            Re: Advies nieuwe Nikon-body

            Alvast bedankt voor de reacties!

            Ik ben al wat meer huiswerk aan het maken en het dilemma wordt steeds groter. Ik heb de 3 modellen naast elkaar gezet en wat je automatisch merkt is dat we hier appelen met eieren vergelijken.
            De D7xxx-reeks is duidelijk al een echt professioneel toestel en de D5xxx kan ook een pak maar is meer toegespitst naar de amateur fotograaf en is iets toegankelijker voor mensen die de fotografie willen leren kennen.
            De D5xxx-reeks heeft dan ook iets meer 'leukere en speelse' functies dan de D7xxx-reeks.

            Geen twijfel dat de D7100 betere specificaties heeft als het aankomt om gewoon foto's te nemen. De 1,3 crop is zeker meegenomen, de hogere iso-waarde, snellere basisscherpstelling en dergelijke maken het echt een toestel met meer potentieel. Ook het kleine scherm aan de bovenkant van het toestel laat toe om sneller in te grijpen in de settings.

            Als ik dan de 'extra's' op de D5300 ga bekijken, zijn dit voornamelijk de ingebouwde GPS en Wifi en het kantelbaar scherm. Vraag is of dit argumenten zijn waar ik over moet struikelen?

            Ik ben momenteel op vakantie in Nederland en ben mijn D40x goed aan het uitproberen. Ik zit hier tenmidden van de bossen en ben vooral paddenstoelen aan het fotograferen met mijn 18-135 zoomlens. Al mooie resultaten bekomen, maar waar ik het enorm lastig mee heb is mijn zoeker. Ik moet vaak plat op de buik gaan liggen en het toestel plat op de grond om een paddenstoel laag te kunnen fotograferen. Op dat moment dan nog eens door de zoeker te kunnen kijken, is héééél moeilijk en ik moet vaak gokken om te kunnen scherpstellen. Een kantelbaar lifeview scherm zou dan handig zijn, maar ik heb gezien dat je evengoed een hoekzoeker kan gebruiken, dus ja...

            Ik ben vrijdag hier in een stad een winkel binnen gestapt om de modellen te bekijken en 'aan te voelen'. Ze hadden zowel de D5200 en D7100 op stock en ook hier merk je direct een serieus verschil en dat is het gewicht. De D7100 is quasi de helft zwaarder wat nogmaals de professionele aard aangeeft. Maar de ergonomie van het toestel is gezoon zalig. De D5300 is wat betreft de grootte quasi hetzelfde als mijn D40x (iets groter wel) en voelt idd iets minder stevig aan, maar de verkoper had er dan zo'n extra batterijhouder-ding ;-) opgezet en hiermee was deze direct een pak ergonomischer, dus kan je het hiermee ook wat 'oplappen'. Natuurlijk komt er dan snel 80 euro bij je prijs bij...

            Wat betreft HDR: effe wat research gedaan en bij de D7100 is de automatic exposure bracketing in te stellen van 2 tot 5 foto's terwijl dit bij de D5300 3 foto's zijn. Ook de stops zijn op de D7100 uitgebreider in te stellen.

            Wat betreft de scherpstelmotor: ik heb momenteel dus een 18-135 mm zoomlens met ingebouwde motor en ook een lichtsterke f/1,8 vaste lens van 50 mm ook met ingebouwde scherpstelmotor. In de toekomt zal ik waarschijnlijk geen lens kopen zonder scherpstelmotor dus is deze functie geen must. Ik vraag me gewoon af dat als je een ingebouwde scherpstelmotor in de body hebt deze het dan overneemt van de ingebouwde scherpstelmotor in de lens en indien ja, of deze dan beter (en/of sneller) werkt?

            Veel vragen dus en ik lees dat Nikon binnenkort de D7200 zal uitbrengen... Zal deze Wifi en een kantelbaar scherm life view scherm hebben ? Ik betwijfel het, want dit zijn (volgens mij) toeters en bellen dat een professionele fotograaf niet echt nodig heeft. En indien het wel zo zou zijn, dan zal het toestel opnieuw nog een stuk duurder zijn dan de D7100 en dat wil ik er niet aan geven. Liever een paar maanden verder sparen en dan toch voor de D7100 gaan?

            Geef jullie commentaren maar door !
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment


            • #7
              Re: Advies nieuwe Nikon-body

              De scherpstelmotor van een body is een klein schroefje links onderaan (als je naar het toestel kijkt) in de mount. Een AFS lens heeft geen schroefje dat daar op past, dus een lens met scherpstelmotor werkt altijd op zijn eigen motor. Meestal is dit sneller (zeker met de recente lenzen) dan de vergelijkbare lenzen zonder.
              Wifi en GPS zijn volgens mij enkel maar gadgets die extra batterij verbruiken en zeker geen betere foto's maken. Een kantelbaar scherm is niet nieuw voor de 5300, maar voor mij ook niet echt een meerwaarde, aangezien ik nooit de live view gebruik. Het gebruiksgemak van extra knopjes en 2 instelwieltjes is dan weer een zeer grote meerwaarde.

              Comment


              • #8
                Re: Advies nieuwe Nikon-body

                Voor de ingebouwde GPS van de D5300 moet je het zeker niet doen. Ikzelf werk nog altijd met de D5100 en heb gewoon een GPS logger bij om mijn foto's nadien hun GPS coördinaten te geven.

                Moest ik op dit moment het geld hebben, dan zou ik nog steeds gaan voor de D7100.

                Alhoewel, op dit moment kan je beter even wachten op de Photokina beurs. Het zou wel eens kunnen dat Nikon, en andere merken, nog wel eens nieuwe interestante toestellen kunnen aankondigen midden september. Ook al heeft Nikon hier niet op gewacht voor hun D810 uit te brengen, toch vermoed ik dat ze voor Photokina nog enkele mooie verrassingen hebben achtergehouden. Althans, dat zou ik toch doen voor de grootste fotografie beurs in de wereld.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Advies nieuwe Nikon-body

                  heb zelf de 7100 en voor bracketing serie's, zowel voor HDR-doeleinden als voor gewoon gebruik (toch die exacte belichting behalen)
                  vind ik dit ideaal en zeker omdat je het zeer vlot kunt aanpassen met de dubbele instelwieltjes
                  de automatische HDR (in-camera) is een toy-feature die geen meerwaarde bied voor mij althans (ook enkel in j-peg mogelijk)
                  kantelbaar scherm mis ik wel op dit toestel, maar dit weegt niet op tegen alle voordelen voor mij
                  ook hoe die in de hand ligt (grip) in combinatie mét het perfecte gewicht (voor mij) vind ik zeer belangrijk bij zo'n aankoop
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies nieuwe Nikon-body

                    Lang hetzelfde dilemma gehad. De knoop vorige week doorgehakt en voor de D7100 gegaan. Los van het kantelbaar scherm, dat inderdaad zeer handig was op mijn D5100, heb ik er zeker geen spijt van. Voor dat scherm zijn er andere opties, voor de kwaliteit en het bedieningsgemak van de D7100 niet.

                    Op de D5100 is de bracketingfunctie zeker niet zo uitgebreid als op de D7100. Wat die in-body HDR betreft: als je serieus met HDR bezig bent (voor alle duidelijkheid, ik zelf ook niet) ga je er om lachen. In heel specifieke gevallen kan het eens een redding zijn. Maar zoals gezegd, al enkel in jpg en niet in RAW en veel zul je het alvast niet gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies nieuwe Nikon-body

                      Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                      Op de D5100 is de bracketingfunctie zeker niet zo uitgebreid als op de D7100. Wat die in-body HDR betreft: als je serieus met HDR bezig bent (voor alle duidelijkheid, ik zelf ook niet) ga je er om lachen. In heel specifieke gevallen kan het eens een redding zijn. Maar zoals gezegd, al enkel in jpg en niet in RAW en veel zul je het alvast niet gebruiken.
                      Nog even hier op terugkomen. Eind dit jaar ga ik de D7100 halen, dus die beslissing is gemaakt.
                      Nu, ik doe nu al enorm veel HDR shots op mijn D40x. Nu maak ik gewoon de eerste foto in manual mode op +0 Ev en dan -1 / -2 / -3 / +1 / +2 / +3, telkens manuele aanpassing.
                      Voor zo'n reeks te maken duurt dit toch al snel een 15 à 20 seconden. Soms als je de lucht mee hebt, hebben de wolken zich al verplaatst.
                      Hoe kan je dergelijke situaties vermijden? Ik weet dat je die 'ghosting' tijdens de nabewerking wat kan wegwerken, maar toch.
                      Bestaan er misschien afstandbedieningen waarop je HDR bracketing kan instellen?
                      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                      Mijn fotoalbums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies nieuwe Nikon-body

                        waarom geen +0, -2, +2? meestal vind ik dit voldoende en dat neemt al 2 exposures weg...
                        en met welk programma maak je de hdr foto's?
                        ikzelf ben overgeschakeld van photomatix pro 4 naar 5, en hiermee kan je veel meer ghosting aanpakken dan met de 4
                        heb er al een paar gemaakt met de auto bracket van m'n toestel gewoon uit de hand, en zelfs dit is soms werkbaar
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies nieuwe Nikon-body

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          waarom geen +0, -2, +2? meestal vind ik dit voldoende en dat neemt al 2 exposures weg...
                          en met welk programma maak je de hdr foto's?
                          ikzelf ben overgeschakeld van photomatix pro 4 naar 5, en hiermee kan je veel meer ghosting aanpakken dan met de 4
                          heb er al een paar gemaakt met de auto bracket van m'n toestel gewoon uit de hand, en zelfs dit is soms werkbaar
                          Omdat ik persoonlijk mooiere resultaten krijg met 5 ipv 3 foto's. 7 is misschien overkill, maar als ik dan toch bezig ben maken die 2 extra foto's niet veel uit, behalve tijd ;-)

                          Momenteel maak ik de HDR's enkel vanuit Lightroom via Photoshop (16 bit en 32 bit). Bij 32-bit bestaat de optie 'Remove ghost', bij 16-bit weet ik eigenlijk niet.
                          Misschien toch al eens kijken naar de Photomatix-software. Ik moet nog veel leren ;-)

                          Ik vind de bracketing op de D7100 gewoon niet interessant omwille van het feit dat je enkel HDR bracketing kan toepassen als je met JPEG's werkt. Ik werk uitsluitend met RAW omwille van de (eventuele) nabewerking. HDR maken op basis van 3 JPEG's lijkt me een beetje anti-fotografie , niet ?

                          Dat is trouwens het enige minpunt van de D7100 dat ik kan vinden, buiten het feit dat het geen full-frame is ;-)
                          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                          Mijn fotoalbums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies nieuwe Nikon-body

                            Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                            Omdat ik persoonlijk mooiere resultaten krijg met 5 ipv 3 foto's. 7 is misschien overkill, maar als ik dan toch bezig ben maken die 2 extra foto's niet veel uit, behalve tijd ;-)



                            Ik vind de bracketing op de D7100 gewoon niet interessant omwille van het feit dat je enkel HDR bracketing kan toepassen als je met JPEG's werkt. Ik werk uitsluitend met RAW omwille van de (eventuele) nabewerking. HDR maken op basis van 3 JPEG's lijkt me een beetje anti-fotografie , niet ?

                            Dat is trouwens het enige minpunt van de D7100 dat ik kan vinden, buiten het feit dat het geen full-frame is ;-)
                            Allereerst denk ik dat je niet goed hebt gelezen. Op de D7100 kan je gewoon in RAW de bracketing gebruiken.

                            @ bulke 41 : Die 5 stappen is zeker een verbetering, omdat je de belichtstapjes kleiner kan maken, waardoor de kans op halo's bij het blenden kleiner wordt.
                            Dat de mogelijkheid van 5 erop zit, wil natuurlijk niet zeggen, dat je ze ook alle 5 moet gebruiken.
                            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                            Vriendelijke groeten, Johan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies nieuwe Nikon-body

                              Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                              Allereerst denk ik dat je niet goed hebt gelezen. Op de D7100 kan je gewoon in RAW de bracketing gebruiken.
                              Sorry, man, hier zit je verkeerd. 2 weken geleden nog de D7100 in de winkel in mijn handen gehad: formaat enkel op RAW gezet (dus geen combinatie RAW/JPEG) en de HDR-optie in de menu is uitgeschakeld.

                              Zie ook bv. deze link... er zijn er zo vele.
                              Ik weet nu niet wat het toestel gaat doen als je het formaat op RAW + JPEG (Fine) gaat zetten.
                              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                              Mijn fotoalbums

                              Comment

                              Working...
                              X