Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sagan in de tour

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sagan in de tour

    Goedenavond allemaal,

    Na lang twijfelen heb ik besloten om m'n eerste foto in Showcase te plaatsen.
    Hier zien jullie Sagan tijdens de afsluitende tijdrit op een stukje licht bergaf.

    Bedankt voor te kijken

    Mvg,
    Gregory
    www.gvg-photo.com

  • #2
    Re: Sagan in de tour

    Mooi de snelheid/dynamiek erin en de dansende ketting. Hoewel de foto scherp lijkt mis ik op de een of andere manier toch wat scherpte. Misschien omdat Sagan's gezicht in de schaduw is
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Sagan in de tour

      Reclame op helm en fiets is onscherp en ik denk dat ik weet hoe dat komt.

      Lees deze uitleg eens en hou er een volgende keer rekening mee. Véél oefenen helpt ook.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Sagan in de tour

        Beste Jos Vanhengel, ik heb de link eens gevolgd en dat is een mega-interessante-uitleg voor eenieder, thx!

        Van mij mag u ook reageren op autosport-foto's

        Comment


        • #5
          Re: Sagan in de tour

          Hey Jos

          Ik heb met aandacht je reactie gelezen, waarvoor dank.
          Ik hoop dat je het niet lastig vind maar Ik zou graag wat meer toelichting geven hoe de foto genomen is zodat ik hier nog meer uit kan leren.

          De foto werd getrokken met een sluitertijd van 1/200. De reden waarom ik hiervoor kies is omdat er dan meer kans bestaat op een goede foto, en je wilt natuurlijk de groene trui in de tour niet missen.
          Daarnaast moest de F waarde reeds fell omhoog aangezien er zeer veel licht was ( zon schijnt vol op de renner ) deze is getrokken met een F waarde van 10 geloof ik en iso 100.

          Nu het feit dat je zegt dat er langer moet worden meegegeaan met de renner. Dit is iets wat ik zeker doe/gedaan heb, aangezien ik een serie opnames maak en ook de achterkant van de renner nog mee fotografeer. Ik neem zo een 12 tal opnames per belangrijke renner, waarvan er uiteindelijk 2 echte panningfoto's zijn en de andere schuin vandoor/schuin vanachter.

          Zou je mij eventueel kunnen uitleggen wat er dan toch nog misgelopen is dat de foto niet helemaal glashelder is?

          Alvast hartelijk bedankt!


          Mvg Gregory
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

          Comment


          • #6
            Re: Sagan in de tour

            Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
            Hey Jos
            Zou je mij eventueel kunnen uitleggen wat er dan toch nog misgelopen is dat de foto niet helemaal glashelder is?
            Mvg Gregory
            Keuze voor sluitertijd is prima. Diafagma is niet van belang anders dan voor de belichting correct te krijgen. Het "probleem" lijkt me je brandpuntsafstand te zijn. 30mm is wel heel erg kort. Dan is het lastig om met de camera goed mee te bewegen omdat de renner gewoon te dichtbij is en niet goed te volgen. De kans op missers of "near-missers" zoals hier is dan groter dan wanneer je bijvoorbeeld op 200mm werkt. Je hebt dan meer afstand tot het onderwerp en dan is gewoon makkelijker om te volgen en dus ook meer kans op goede scherpe pannings. Daarnaast is het ook een kwestie van oefenen en daarmee een ritme ontwikkelen. Asl je zoals hier maar een kans hebt dan zou ik uit veiligheid voor een langere brandpuntsafstand gaan.
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

            Comment


            • #7
              Re: Sagan in de tour

              Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
              Keuze voor sluitertijd is prima. Diafagma is niet van belang anders dan voor de belichting correct te krijgen. Het "probleem" lijkt me je brandpuntsafstand te zijn. 30mm is wel heel erg kort. Dan is het lastig om met de camera goed mee te bewegen omdat de renner gewoon te dichtbij is en niet goed te volgen. De kans op missers of "near-missers" zoals hier is dan groter dan wanneer je bijvoorbeeld op 200mm werkt. Je hebt dan meer afstand tot het onderwerp en dan is gewoon makkelijker om te volgen en dus ook meer kans op goede scherpe pannings. Daarnaast is het ook een kwestie van oefenen en daarmee een ritme ontwikkelen. Asl je zoals hier maar een kans hebt dan zou ik uit veiligheid voor een langere brandpuntsafstand gaan.
              Bedankt! is zeer waardevolle info
              Mvg,
              Gregory
              www.gvg-photo.com

              Comment


              • #8
                Re: Sagan in de tour

                Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                ... Zou je mij eventueel kunnen uitleggen wat er dan toch nog misgelopen is dat de foto niet helemaal glashelder is? ...
                Jouw werkwijze lijkt mij oké.

                Jij hebt dus deze panning in "burst mode" uitgevoerd, hetgeen de kans op een goede foto verhoogt.
                Er kunnen echter - zéker in "burst" - nog meer oorzaken zijn voor onscherpte:
                - Het toestel stond niet ingesteld op "continu focussen". De afstand tussen renner en camera verandert voortdurend, daarom kan je best voor AF-C (Nikon) of AI-servo (Canon) kiezen.
                - De scherpstelling had moeite om zich "vast te bijten" op het onderwerp. Als jij in volle zonlicht op de lichtgroene trui van de renner focust, zou het best kunnen dat de scherpstelling begint te haperen (het zogenaamde "hunten"). Vooral bij bewegende onderwerpen, moet het scherpstelpunt enig contrast hebben om zich goed op het onderwerp te kunnen verankeren.

                Máár ... beste Gregory, bij foto's is er ook nog de nabewerking. Als je alle technische details correct hebt uitgevoerd en je vergeet aan het eind van de nabewerking de foto te verscherpen, dan krijg je een foto zoals hierboven.
                Verscherp deze foto 10% en 't probleem is van de baan. Zo simpel kan 't leven soms zijn.

                Van mij mocht de sluitersnelheid een stap naar beneden. Ik had namelijk wat meer beweging in de benen willen zien.
                Last edited by Jos Vanhengel; 31 juli 2014, 08:46.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Sagan in de tour

                  Toestel stond ingesteld op AF-C welke ik altijd gebruik voor wielrennen.
                  Ik za maar een cursus PS voor dummies gaan volgen denk ik ^^
                  Mvg,
                  Gregory
                  www.gvg-photo.com

                  Comment

                  Working...
                  X