Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draadloze aansturing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • draadloze aansturing

    is hier iemand van de modelfotografen die +/- ervaring kan delen als het over een draadloze aansturing voor de flits gaat

    nu heb ik een extern flitsschoentje op mijn toestel die met een draad van ong 3 meter verbonden is aan de softbox

    dit is nu niet echt gemakkelijk ( je staat er op, struikelen, enz... )

    dus ik dacht, mischien bestaat er zo iets als een afstandbediening die ik in de plaats van het flitsschoentje kan schuiven voor de flits

    mischien graak ik zo af van die vervelede draad
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

  • #2
    Zie hier: http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=50805, helemaal onderaan hebben we 't net over 't zelfde onderwerp.

    De TCF-01 waar ik daar over sprak ligt inmiddels op het postkantoor te wachten tot ik vanmiddag tijd heb om 'm op te halen...

    Comment


    • #3
      Originally posted by lieven lens
      is hier iemand van de modelfotografen die +/- ervaring kan delen als het over een draadloze aansturing voor de flits gaat

      nu heb ik een extern flitsschoentje op mijn toestel die met een draad van ong 3 meter verbonden is aan de softbox

      dit is nu niet echt gemakkelijk ( je staat er op, struikelen, enz... )

      dus ik dacht, mischien bestaat er zo iets als een afstandbediening die ik in de plaats van het flitsschoentje kan schuiven voor de flits

      mischien graak ik zo af van die vervelede draad
      zeker PROLINCA 40203 infraroodzendertje, schuif je op het middenkontakt en je flitsen werken draadloos en ook met digitale toestellen; kost je denk ik rond de 70 euros

      Comment


      • #4
        In feite heb je twee mogelijkheden: namelijk een infra rood flitser gebruiken omdat de meeste studio strobes een optische slave hebben ingebouwd. Zo'n infrarood flitser kost ± 35-40 euro op Ebay en verschillende online winkels. Ik heb gelezen dat je ook je ingebouwde flitser kunt gebruiken waarvoor je een stukje onbelicht maar wel ontwikkelde kleuren diafilm (=± een infrarood filter) voor plakt.

        Een andere mogelijkheid is een combinatie van een radio-zendertje op je camera en een ontvanger op je studioflitser deze oplossing is er vanaf 50$ op Ebay en bij winkels in de Benelux vanaf ongeveer 65 euro tot 110 euro.

        Zelf heb ik juist een infrarood flitsertje besteld bij kamera-express.nl (prijs 35 euro) maar nog niet ontvangen. Wil best t.z.t. mijn ervaringen ermee vertellen alhier.

        groeten en succes

        Robert

        Comment


        • #5
          zo'n infrarood flitsertje; zie je dan een lichtflits of zie je helemaal niks zoals bij de afstandsbediening van de tv ?

          Comment


          • #6
            moet je dan met zo'n infrarood dingetje niet altijd mooi naar de flitser/softbox richten ( zoals naar de tv )
            want als dit het geval is dan zie ik dat niet goed zitten hoor
            soms lig ik op de grond en staat de softbox vollegig tegen het plafont, dan zal deze ook niet werken he!!!
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Ik werk al vele jaren met een radiogestuurd spul. (Merk schiet me even niet te binen, maar het is Italiaans fabrikaat) Dit werkt zeer goed, maar is soms wel stoorgevoelig. Het is AM gemoduleerd, en telkens een slecht ontstoorde ijskast in werking schoot, gingen de flitsen mee af.
              https://waltertalboom.be-
              Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

              Comment


              • #8
                @Prutske: film is zonder speciale filters niet gevoelig voor IR, daar zie je niets van. Met digitaal wordt 't een ander verhaal; er zijn toestellen die daar wat van zouden kunnen zien. De gangbare DSLR's voor zover ik weet hebben daar geen last van.

                @Lieven: je hoeft niet precies op de flitskop te mikken, maar de lichtsensor op je monoblock mag ook niet echt afgedekt zijn (niet uit eigen ervaring overigens). Een reflectie paraplu bijvoorbeeld *kan* net voldoende afschermen om een flitser niet af te laten gaan. Als je meer dan 1 kop gebruikt is het natuurlijk voldoende als er eentje reageert; de rest reageert dan wel op de flits van die ene die wel af gaat. Als je een zwarte studio hebt waar je heel weinig reflecties hebt dan weet je dat dat nog geen garantie is maar het gaat meestal wel goed.

                Voor beide problemen is een radiografische oplossing beter geschikt. Iestje duurder, dat wel (hoewel het verschil tussen de goedkoopste IR en de goedkoopste radio oplossing ook "maar" 30 euro is...).

                Comment

                Working...
                X