Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verfspuit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verfspuit

    Heeft er iemand ervaring met een verspuit? .. b.v. project 115 van Wagner of andere?

    Ik zou één willen aanschaffen voor het beitsen van een groot tuinhuis...

    Dit zou gebeuren met beits op basis van lijnolie (verdunnen met terpentine)

  • #2
    Re: Verfspuit

    Op het werk gebruik ik geregeld een Wagner spuitpistool (met Wagner "Icebreaker" pomp) voor het spuiten van basissen van persluchtdrogers (en andere metalen delen).
    Dat systeem werkt heel goed, maar ik heb geen ervaring met andere systemen van Wagner.

    Op het werk wordt die pomp altijd gebruikt met dezelfde verf, de aanzuigslang blijft dus constant in de verf hangen, daarom is het niet nodig om alles elke keer te reinigen (zolang er overal verf in zit kan die niet opdrogen in de pomp).
    Maar als je zo'n apparaat telkens voor andere kleuren en verfsoorten gebruikt, en daarna weer opbergt, let er dan wel op dat alles heel goed wordt gereinigd, anders kan je er de volgende keer niet veel meer mee aanvangen.
    Verfsoorten op waterbasis zijn wat dat betreft in het voordeel, dan kan je de boel schoonmaken met water.
    Maar verf op waterbasis lost niet meer op in water eens die opgedroogd is, verf waarvoor je thinner nodig hebt lost doorgaans wel terug op als die opgedroogd is, dan kan je opgedroogde verfresten gemakkelijker verwijderen (dat is ook wel afhankelijk van de verfsoort).

    Hou rekening met de verfnevel, gebruik een degelijk verfmasker dat chemische stoffen tegen houdt, een simpel stofmasker is niet voldoende, dan adem je nog de hele tijd thinnerdampen in.
    Wij gebruiken deze op het werk: http://www.henxs.com/nl/product/133/...k-normal-a1p2/
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Verfspuit

      Zou geen probleem mogen zijn. Wagner is degelijk materiaal en ik heb professioneel met verschillende apparaten gewerkt. Verleden jaar kocht ik voor eigen gebruik een W550 waarmee ik alle radiatoren herspoten heb, werkt perfect en ook het resultaat is perfect.

      Aanrader als je het apparaat uitgewassen hebt en wegzet, spuit eerst nog eens white spirit (geen thinner) en laat een kleine hoeveelheid WS in het reservoir. Je hebt veel minder risico dat een volgende keer er iets "vast zit". Dit "trukje" hebben we vele jaren toegepast, zowel met kleine handspuitmachines als met compressor/spuitpistool apparaten.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Verfspuit

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Zou geen probleem mogen zijn. Wagner is degelijk materiaal en ik heb professioneel met verschillende apparaten gewerkt. Verleden jaar kocht ik voor eigen gebruik een W550 waarmee ik alle radiatoren herspoten heb, werkt perfect en ook het resultaat is perfect.

        Aanrader als je het apparaat uitgewassen hebt en wegzet, spuit eerst nog eens white spirit (geen thinner) en laat een kleine hoeveelheid WS in het reservoir. Je hebt veel minder risico dat een volgende keer er iets "vast zit". Dit "trukje" hebben we vele jaren toegepast, zowel met kleine handspuitmachines als met compressor/spuitpistool apparaten.
        Alvast beiden voor de reaktie...

        Ik zou het moeten gebruiken met beits dat verdunt moet worden met "terpentine".
        Er is een aanbieding op de moment voor Wagner project 115 ( met een reservoir en 7,5m slang). dit zou een voordeel hebben dat je niet de verf/beits in de hand moet houden (kleine toestellen hebben een bakje onder de spuitmond)

        Zo'n toestel reinigen is ook geen simpele taak vermoed ik of kan je b.v. een fles terpentine vullen en leegspuiten op te reinigen?

        Comment


        • #5
          Re: Verfspuit

          Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
          Zo'n toestel reinigen is ook geen simpele taak vermoed ik of kan je b.v. een fles terpentine vullen en leegspuiten op te reinigen?
          Ik gebruik steeds dezelfde werkwijze.
          Reservoir volledig leegmaken en uitwassen (water of white spirit afhankelijk van wat je verwerkt hebt).
          Oplosmiddel in het reservoir en doorspuiten.
          Alles wat uit elkaar kan en dat in aanraking kwam met verf/beits... reinigen en afdrogen.
          Oplosmiddel in het reservoir en doorspuiten. Je zou bijna geen verf/beitsresten meer mogen zien.
          Alles uit elkaar en weer reinigen/afdrogen.
          White spirit in het reservoir en doorspuiten maar een kleine hoeveelheid in het reservoir laten.

          De reden om WS te gebruiken? Het is "vettig" een smeert dus de bewegende onderdelen een beetje.

          Bij een volgend gebruik, eerst oplosmiddel doorspuiten zodat je ziet dat alles werkt en er toch geen verstopping ergens zit. Doe je dat niet en is er toch een verstopping dan zit je met je vingers in de verf/beits te prutsen om de verstopping weg te krijgen en dat is vervelender dan met water of WS te werken

          BTW, als je vuile WS een tijdje laat staan bezinkt de verf die er in zit en kan je de bovenlaag, die volledig helder is, recupereren en hergebruiken.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Verfspuit

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Ik gebruik steeds dezelfde werkwijze.
            Reservoir volledig leegmaken en uitwassen (water of white spirit afhankelijk van wat je verwerkt hebt).
            Oplosmiddel in het reservoir en doorspuiten.
            Alles wat uit elkaar kan en dat in aanraking kwam met verf/beits... reinigen en afdrogen.
            Oplosmiddel in het reservoir en doorspuiten. Je zou bijna geen verf/beitsresten meer mogen zien.
            Alles uit elkaar en weer reinigen/afdrogen.
            White spirit in het reservoir en doorspuiten maar een kleine hoeveelheid in het reservoir laten.

            De reden om WS te gebruiken? Het is "vettig" een smeert dus de bewegende onderdelen een beetje.

            Bij een volgend gebruik, eerst oplosmiddel doorspuiten zodat je ziet dat alles werkt en er toch geen verstopping ergens zit. Doe je dat niet en is er toch een verstopping dan zit je met je vingers in de verf/beits te prutsen om de verstopping weg te krijgen en dat is vervelender dan met water of WS te werken

            BTW, als je vuile WS een tijdje laat staan bezinkt de verf die er in zit en kan je de bovenlaag, die volledig helder is, recupereren en hergebruiken.
            Super, bedankt voor deze uitleg.
            Nog 1 (dom) vraagje...kan je ook reinigen met Whitespirit als de beits op basis van lijnolie is (moet verdunt worden met terpentine volgens documentatie)

            Comment


            • #7
              Re: Verfspuit

              Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
              Nog 1 (dom) vraagje...kan je ook reinigen met Whitespirit als de beits op basis van lijnolie is (moet verdunt worden met terpentine volgens documentatie)
              Uiteraard.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Verfspuit

                White spirit verdampt inderdaad heel traag.
                Als de leiding en het pompsysteem daarmee gevuld blijft terwijl het apparaat weg gezet is, dan is de kans dat de boel achteraf vast zit erg klein.

                Lees wel altijd goed de gebruiksaanwijzing op de verpakking van de verf, als je sommige verfsoorten probeert te verdunnen met het verkeerde product, dan heb je kans dat de hele boel vast komt te zitten (dan krijg je klonters in de verf).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X