Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help ik kan echt niet kiezen tussen meerdere types

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help ik kan echt niet kiezen tussen meerdere types

    Hi allemaal,

    Een héél interessant forum ! Ik zit ook met een dilemma, want ik zou een nieuwe camera willen kopen maar weet niet goed welke.
    Vermits ik die veel op reis gebruik (bij sporten zoals ski en duiken) moet het een compact model zijn, zodat ik niet teveel materiaal moet meezeulen. Hierbij is een goede digitale zoomfactor en eventueel de kostprijs van een onderwaterbehuizing mee belangrijk.
    En als computerfreak(je?) heb ik ook de wens een voldoende goede kwaliteit te krijgen zodat ik nog kan inzoomen (om bepaalde gedeeltes eruit te halen) en af te drukken. Dus niet teveel ruis zou plezant zijn ...
    Momenteel heb ik een Fujifilm 2400Z waar ik best tevreden van ben, maar :
    * je kan weinig uitvergroten of afdrukken op formaat
    * onder slechte lichtomstandigheden is de flits ontoereikend
    * bij foto's van snelle dingen (zoals een skiër ...) is de sluitertijd zo groot dat je gegarandeerd een hoop vegen krijgt als foto i.p.v. het gefotografeerde object.

    Ik ben al eens wat gaan rondneuzen in de winkel en op het internet en hield volgende mogelijkheden over (met de prijs erbij die ik vond):
    Sony DSC-P10 (364 €)
    Sony DSC-P92 (350 €) in solden (normaal 449 €)
    Sony DSC-P93 (393 €)
    Sony DSC-P100 (449 €)

    Canon A-80 (449 €)
    Canon IXUS 500 (499 €)

    Olympus C-450 (349 €)
    Olympus C-460 (369 €)
    Olympus C-500 (499 €)

    Wat me opviel is dat bijvoorbeeld alle genoemde Sony's 5 megapixels hebben, maar toch zo uiteenlopende prijzen hebben ... ?

    Sorry folks, als eerste post een hele brief, maar ik hoop dat ik er via jullie uitgeraak, want ik zou mijn nieuwe camera binnen de drie dagen willen gaan kopen (vertrek op reis volgend weekend) ..

    Alleman bedankt voor de tips !!

    Ronny

  • #2
    Just my two cents :
    (1) Sony heb ik altijd duur gevonden
    (2) een digitale zoom op de camera heeft geen zin. Je kan nog altijd later zoomen op de PC. Laat je niet misleiden door de digitale zoom.
    (3) een 3 megapixel met mooie optische zoom vind ik beter dan een 5 megapixel met de standard zoom.

    Groeten,

    Sim.
    natwork.be

    Comment


    • #3
      Hello pomputerke,

      Ik kan je enkel adviseren mbt Canon A80...€449 is wél héél duur hoor...ik heb de mijne recent €379 gekocht (ik weet hem nu zelfs €369 staan in de winkel ) en op het net zijn ze nog goedkoper te vinden, prima toestel...is misschien niet écht licht (4AA batterijen) maar da's ook soms een voordeel (stabieler in het pollekke )

      Digitale zoom zie ik niet écht het nut van in ( da's marketing hé )

      Véél succes !
      Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

      Comment


      • #4
        Hi en bedankt voor de replies ! Dus de A80 komt er blijkbaar als beste uit (de prijsopgaven zijn van de Fna*, maar nu ga ik zeker eens op een ander kijken !). Wat mij een beetje 'tegensteekt' is dat hij maar 4 megapixel is, terwijl de meeste camera's van die klasse er toch 5 hebben, niet ? Ik zou er weer een aantal jaartjes willen mee verderkunnen (mijn huidige camera is een Fujizoom 2400Z met 2 megapixels, en het is net om meer details te hebben dat ik wil veranderen) dus ik investeer graag wat meer centjes dan achteraf snel spijt te moeten hebben van een aankoop.
        Alle verdere tips blijven welkom, want ik ga pas deze namiddag eens bij de fotowinkel kijken (met de bedoeling te kopen ...).

        Ronny

        Comment


        • #5
          Je mag je niet laten vangen door die pixels. Met een 3MP kun je fot's afprinten tot A4 zonder dat je "blokjes" krijgt, Daar heb je echt niet meer voor nodig. Het aantal pixels is al langer een misbruikt verkooppraatje...

          Daarnaast mag je ook niet vergeten dat hoe meer pixels ze op een even grote sensor plakken, hoe meer ruis je krijgt, en dat is ook nooit goed...

          Je moet kijken naar het totaalplaatje: wat is het lensbereik (wijd en tele), snelheid van de lens (aperture), manueel/automatisch, prijs van de toebehoren (geheugenkaartjes, voorzetlenzen,...), externe flits mogelijk?, ...
          Dat is veel belangrijker dan je te focussen op 1 deel van de camera...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Hi en merci voor de snelle respons
            Inderdaad, ik laat (liet ?) me misschien te veel leiden door het aantal pixels.... Nu ben ik effe op dpreview gaan kijken naar die A80 maar ook de S50. Die is wel een beetje duurder, maar is die niet een pak beter ? Of is het verschil echt niet zo groot ?

            Ronny

            Comment


            • #7
              Bekijk ze even naast elkaar http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_a 80%2Ccanon_s50&show=all

              Je zult zien dat ze elkaar niet zoveel ontlopen:

              Pro voor S50:
              * 5MP
              * mogelijkheid voor RAW
              * 35 mm ipv 38 op breedste stand
              * interne flash iets krachtiger
              * grotere LCD, maar vast


              Pro voor A80:
              * 114 mm ipv 105 in telestand
              * macrofocus 5 ipv 10 cm
              * snellere max shutter
              * mogelijkheid voor gebruik van voorzetlenzen
              * iets snellere fps
              * kleiner LCD, maar draaibaar

              Dan heb je de belangrijkste wel gehad... Nu moet jij voor jezelf zien welke van de 2 het best aansluit met wat je van plan bent ermee te doen...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Hmmm, wel ik wist niet dat je twee camera's naast elkaar kon laten zien bij dpreview (had me een hoop geprint bespaard hier )
                Ik ga deze namiddag eens naar de fotoshop om ze te vergelijken (als ze allebei binnen zijn), maar ik neig inderdaad naar die A80. Ik heb ook enkele foto's full-size genomen met beide modellen gevonden op het internet en ik moet toegeven dat er inderdaad niet veel verschil opzit wat scherpte (resolutie) betreft ... En die RAW mogelijkheid, tja, ik zie er eerlijk gezegd voor mezelf niet echt het nut van in. Wat ik nodig heb is een compacte camera waar je P&S mee kunt doen, maar ook voldoende andere mogelijkheden heb. En dan lijkt die A80 me het interessantste.
                Ik laat nog wel iets weten als ik terugben van de winkel
                In alle geval Cooma : héééééél erg bedankt voor je tips. Ik heb er echt veel aan gehad !

                mvg

                Ronny

                Comment


                • #9
                  Hi,

                  Effe melden dat ik gisteren inderdaad die A80 ben gaan kopen. Na wat rondrijden vond ik de laagste prijs 399 € en 59 € voor een 256 MB kaartje. Ik sta versteld van de mogelijkheden en vermits ik vanavond op reis vertrek naar exotische oorden, zal ik de kans hebben er eens goed mee te experimenteren ...

                  Nog eens een dikke merci voor de hulp en de tips !

                  Ronny

                  PS ik zal mijn foto's later op mijn website plaatsen, en geef de link dan wel door op het ander forum dat daarvoor gemaakt is

                  Comment


                  • #10
                    Alvast veel plezier ermee!!
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Dankuwel Cooma !
                      Ik heb deze namiddag effe wat probeersels gemaakt in de tuin (nu dat de zon eens even schijnt ...).
                      Alles ziet er hééél goed uit, maar ik heb toch nog een vraagske. Als je op Large zet en dan Superfijn, dan krijg ik files van ± 3 MB, zet ik hem op Fijn dan wordt dat ± 2 MB, en bij de 'groffe' instelling ± 1 MB voor hetzelfde onderwerp op de foto. Op het eerste zicht (zelfs bij inzoomen met de PC) zie ik tussen die twee eerste niet veel verschil. Bij dezelfde vergrotingsfactor (op het scherm) zie ik de 'blokskes' optreden op hetzelfde getal van vergroting. Is die Superfijn dan wel nuttig ? Ik vraag me dat af, zodat ik met mijn 256 MB kaart zoveel mogelijk foto's kan maken zonder noemenswaardige afbreuk te doen aan de kwaliteit ...

                      Met wat geluk lees ik nog een antwoord voordat ik vertrek

                      Nog een merci !

                      Ronny

                      Comment


                      • #12
                        Het hangt er hier dan weer vanaf met welk programma je naar de foto's kijkt! Daar zit ook weer verschil in...Het beste is natuurlijk om wat testfoto's af te laten drukken en op basis daarvan de instelling te kiezen die voor jou het interessantst is, maar dat wordt hier wat moeilijk nietwaar .

                        In jouw geval zou ik dan ook gaan voor de middelste instelling op basis van wat je nu van info door kunt geven..

                        Alvast goede reis en breng veel foto's mee naar huis...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Hi CooMa,

                          Dat had ik ook gedacht, kwestie van een soort compromis te vinden ... Het zal dus het grootste formaat worden met instelling Fijn. Ze zullen dan in alle geval toch al een pak beter zijn dan met mijn vertrouwde Fujifilm 2400Z (die ik eerlijkheidshalve toch ook maar meeneem, mocht er aan het nieuwe toestel iets blijken mis te zijn of te haperen, je weet maar nooit ...).
                          Nog eens merci en ik zal zeker de resultaten posten via deze forums !
                          De omgeving laat in alle geval mooie foto's toe (ik vertrek namelijk naar Sulawesi, een provincie van Indonesië om te gaan diepzee-duiken, daarom dat ik tegen volgende vakantie ga rondkijken voor een waterdichte behuizing voor die Canon A80, want ik vond op het internet dat die vrij betaalbaar zijn.)
                          Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn reisfoto's van vorige vakanties, die kan je vinden op http://www.on4cay.com (onder 'Video & pics'), genomen met mijn 2400Z, en je zal zien dat de kwaliteit echt behoorlijk is voor een 2 megapixel toestel, te weten dat die foto's nog eens op 65% jpg gecomprimeer werden.
                          Afin, genoeg getypt nu, ik ga nog een hapje eten en dan naar mijn bed want morgen moet ik er vroeg uit !

                          CU !

                          Ronny

                          Comment

                          Working...
                          X