Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon eos ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon eos ...

    Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen canon eos 7D, 70D en 700D?
    Zijn die cijfers een type nummer zoals bij auto's? C1, C2, C3, C4.... van citroën bv. Ik weet het, het is mss een gekke vergelijking maar hoe leg ik het anders uit?

    mijn 2de vraag:
    Welk is de recentste spiegelreflexcamera van canon?

    dank u

  • #2
    Re: canon eos ...

    Het is niet zo'n gekke vergelijking

    Er is in eerste instantie een verschil in het aantal cijfers.

    3 cijfers duidt op een consumer model, 1 cijfer is een pro model, 2 cijfers ligt er tussenin (bvb plastic body, maar wel veel functies direct toegankelijk)

    in de 2 en 3 cijfer reeks geldt de regel, hoe hoger het cijfer, hoe nieuwer.

    In de pro reeks, hoe lager het cijfer hoe duurder/beter? nieuwere toestellen krijgen gewoon een MKII opgeplakt

    Vermits je deze vraag stelt, ga ik er van uit dat je een beperkte ervaring hebt in de fotografie. In dat geval kan je de xD reeks alvast negeren. De xxD of xxxD reeksen hebben vaak dezelfde sensor, en leveren dus even goede beeldjes. Het verschil zit in de bediening. Mensen die een xxxD kopen fotograferen vaak op volautomatisch en missen de extra knoppen dus niet. Als je serieus met fotografie bent, zal je bij de xxxD heel vaak in de menu's zitten. Met de xxD heb je bijna alle functies onder knoppen zitten en zal je dus alles kunnen regelen zonder je oog van de zoeker te halen.

    Zoals steeds bij een korte uitleg is dit een beetje kort door de bocht, maar zo voel ik het toch aan.

    BTW, een 7D zou ik zeker niet kopen momenteel. De sensor is behoorlijk verouderd ondertussen. Bij goed licht kan ie nog vlot mee, maar wanneer het wat donkerder wordt, krijg je behoorlijk veel ruis. Heb zelf een 7D en ben blij dat ik die gekocht heb enkele jaren geleden, maar moest ik nu iets nieuw kopen, zeker geen 7D, er is beter op de markt.

    greetz,

    Flup
    BD2583BE

    Comment


    • #3
      Re: canon eos ...

      Dank je. Zover ben ik mee.
      dan mag je me nog vertellen welke dan beter is.
      ik heb nu een 450D. Is aan vervanging toe. In tegenstelling met wat het lijkt, loop ik toch al een tijdje achter mijn camera.
      Die nummering heb ik nooit begrepen. Dat heb je dan ook niet alle dagen nodige he, zo vaak wissel ik niet :-)
      Last edited by jannemie; 28 juli 2014, 19:56.

      Comment


      • #4
        Re: canon eos ...

        Ik heb in 2013 mijn 450D ingeruild voor een 60D en daar op het gebied van lichtgevoeligheid eigenlijk alleen maar spijt van gehad.
        De specificaties van de 70D (op het gebied van de sensor, als meest recente camera) kan ik me zo snel niet voorhalen, maar ik ben er qua beeldkwaliteit bij hoge ISO-waarden op achteruit gegaan door de toename van het aantal pixels op hetzelfde oppervlak (ik heb sneller last van kleurruis ten opzichte van de hoeveelheid lichtruis bij mijn oude camera, die ik over het algemeen wél mooi vind).

        Hoewel de techniek steeds beter word, ben ik zelf inmiddels overtuigd van het feit dat 12 megapixels eigenlijk wel voldoende is.

        Overigens, in de 1-cijfer reeks geld eigenlijk dat vrijwel alle modellen afwijken van de APS-C standaard.
        De 6D, 5D Mark 1, 2 en 3 zijn allemaal full-frame camera's (die hebben een sensor met de afmetingen van een 35mm filmframe).
        (De 7D is qua cijferreeks trouwens een vreemde eend in de bijt en is gewoon een 1.6x crop-sensor camera).

        De EOS1D en alle variaties zijn (als ik me de specificaties goed herinner) allemaal 1.3x crop-sensor camera's maar zijn beter geschikt voor gebruik in de studio.

        Alle andere spiegelreflexcamera's van Canon hebben een 1.6x crop-sensor.

        Wat d8b eerder al aangaf sluit ik mij bij aan.

        Comment


        • #5
          Re: canon eos ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
          De EOS1D en alle variaties zijn (als ik me de specificaties goed herinner) allemaal 1.3x crop-sensor camera's maar zijn beter geschikt voor gebruik in de studio.
          Tot en met de 1D MK IV hadden de camera's van de "1" reeks een 1,3x crop sensor, de "s" modellen (bijvoorbeeld 1Ds MKIII) hebben een full-frame sensor, net zoals de 1Dx.
          De 1D modellen zijn geschikt voor alle soorten fotografie, en ze hebben altijd het nieuwste AF-systeem meegekregen waardoor ze heel geschikt zijn voor actiefotografie.
          Een 1D is dus niet ontworpen om alleen maar in de studio te gebruiken, want dan hadden ze geen moeite moeten doen om die spatwaterdicht te maken (de 1D verkies ik boven de 5D als ik buiten in de regen foto's wil maken, maar een 5D zou daar ook nog redelijk tegen moeten kunnen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X