Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van 5DII naar...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van 5DII naar...?

    Afgelopen vakantie had ik me zo nog voorgenomen veel foto's te gaan maken. Dus de 5DII in de tas, 24-70 en 100-400. Flitser er bij en weg waren we. Maar dat hele zooitje bij elkaar weegt meer dan 6 kg en de tas is dus meestal in de auto blijven liggen.

    Wat heb je aan een toestel dat je niet bij je hebt? Dus denk ik er over de hele Canon reutemeteut te verkopen en in te ruilen voor iets lichts. Een Fuji X-T1 met 18-55 staat hoog in mijn lijstje, wellicht op termijn uit te breiden met de 16-55/2.8 en 50-140/2.8 eens die beschikbaar komen.

    Heeft iemand zo'n "downgrade" al eens gedaan? Hoe beviel dat? Waar zaten de echt tegenvallers?

  • #2
    Re: Van 5DII naar...?

    Vraag het eens aan jaja, de moderator, die weet er het meeste van af.
    P.

    Comment


    • #3
      Re: Van 5DII naar...?

      Geen tegenvallers, sommigen geraken ondertussen hun materiaal niet meer aan de straatstenen kwijt.
      Ondertussen neem ik weer meer foto's, en is de camera wel dikwijls van de partij, ondanks de verschillende lenzen.
      Wel geen X-T1 (met centrale EVF) maar de X-E2 met dezelfde mogelijkheden en technische specs.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Van 5DII naar...?

        Eerst en vooral wil ik benadrukken dat ik eigenlijk helemaal niet vertrouwd ben met de Fuji X-T1 en vergelijkbare toestellen. Mijn antwoord is dan ook eerder vanuit het standpunt van de advocaat van de duivel...

        Een 5DII, 24-70 en 100-400 is niet bepaald het meest goedkope fotomateriaal dat er te vinden is. Je uiteraard duurder gaan, maar je kan ook veel goedkoper gaan. Het feit dat je deze in het verleden hebt aangeschaft getuigt toch van een zekere passie. Je schrijft zelf ook dat je op termijn het toestel wil uitbreiden met een aantal andere lenzen. Deze zullen waarschijnlijk wel minder wegen dan degene die je nu hebt, maar ga je potentieel niet opnieuw in hetzelfde schuitje belanden?

        Een alternatief is misschien om een andere, lichtere body te kopen waar je de huidige lenzen op blijven gebruiken. Ik weet niet precies wat een 5DII weegt, maar een 6D of 70D is al 200g lichter dan een 5DIII. Zak je naar een 700D of een 100D dan is het verschil nog groter. Je zou ook kunnen overwegen om de zware 100-400 te vervangen door een 70-300, al dan niet in combinatie met de overstap naar een crop. Door beperkte wissels door te voeren loop je ook minder het risico van achteraf spijt te hebben als je alles hebt verkocht.

        Zelf heb ik ook geleerd dat ik niet steeds alle lenzen hoef mee te nemen. Hoewel ik mijn 70-200 fantastisch vind, neem ik op lange wandelingen vaak enkel de 24-105 mee.

        Zoals gezegd, ik speel maar advocaat van de duivel en probeer je zeker niet te beinvloeden. Uiteindelijk blijft het je eigen keuze en moet je doen waar je jezelf goed bij voelt.

        Comment


        • #5
          Re: Van 5DII naar...?

          Oorspronkelijk geplaatst door TwinTraveller Bekijk bericht

          Zelf heb ik ook geleerd dat ik niet steeds alle lenzen hoef mee te nemen. Hoewel ik mijn 70-200 fantastisch vind, neem ik op lange wandelingen vaak enkel de 24-105 mee.

          Zoals gezegd, ik speel maar advocaat van de duivel en probeer je zeker niet te beinvloeden. Uiteindelijk blijft het je eigen keuze en moet je doen waar je jezelf goed bij voelt.
          Kan je dan meteen eens verklaren waarom je de 70-200 niet altijd meeneemt? Als ik op stap ga met mijn Fuji set neem ik alles mee.
          Dat deed ik niet indertijd met mijn Canon set. Dan liet ik zelfs al eens mijn camera thuis. Of ik nam alleen de 70-200 2.8 mee en had al spijt na 500 meter, of alleen de 17-40 en kwam wat macro tegen.

          Jev kan ik alleen maar aanraden om goed te lezen wat er kan en niet kan met een Fuji (Macro is nog iets of wat problematisch, de Tuit 50 mm is gewoon te duur en de 60mm van Fuji net niet genoeg). Beginnen met de 18-55 is een super start, een 10-24 er bij, een 35mm 1.4 voor donkere omstandigheden.(de 27 mm voor straat, ze zien niet eens dat je een camera hebt). Alleen wat tele betreft wacht ik nog even af, dat zal Fuji nog moeten oplossen.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Van 5DII naar...?

            Hallo jev,

            Ik heb de overstap gemaakt, van Canon 5DMkII met lenzen van 24 tot 500mm (en Sony NEX-7 + lenzen van 12 tot 200mm, naar de Fuji X-T1 (en de X-A1).
            De Canon kwam niet meer uit de fototas en de Sony NEX-7 had beperkingen (in mijn subjectieve beleving).

            Ik heb dan uiteindelijk de knoop doorgehakt in het voordeel van Fuji - hoewel mijn eerste keuze eigenlijk de Sony A7 was.

            Waarom dan toch Fuji?
            Wel, het gamma van lenzen voor de Fuji X-series is van hoge kwaliteit en meer betaalbaar de die voor de Sony A7.
            De X-T1 was een camera die toch het DSLR-gevoel bleef behouden, maar met meer compactheid.
            Nu, na bijna 2 maanden Fuji, kan ik terecht zeggen dat ik me die overstap geen enkele seconde heb beklaagd.

            De kwaliteit van de Fuji-foto's is vaak "adembenemend" (IMHO) en op basis van de RAW-beelden kan je zowat alles "toveren" als je wil.
            Ik heb - om praktische redenen - de Fuji X-A1 bijgekocht, samen met de XC 16-55mm lens.
            Dit is de basiscombinatie van de X-reeks. Deze levert zonder meer ook schittende beelden af - en dat voor een basisprijs.

            Maar, beelden zeggen veel meer dan woorden ...
            Op mijn Flickr pagina vind je zowat alle albums terug, gemaakt met de Fuji('s).
            https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/
            In de exif of beschrijving staan de gebruikte lenzen aangeduid.

            En wat het Canon materiaal betreft: na 1 week was alles ongeveer va eigenaar veranderd, tot tevredenheid van alle partijen ...
            En, mijn fototas is nu veel lichter

            Als je concrete vragen hebt, laat maar komen.
            Wil je van naderbij kennismaken met de Fuji('s) - dat valt te regelen (en dat geldt voor iedereen).
            Kortom, ik ben een Fuji adept geworden ... en mijn fotofun is weer gestegen met 300% ...

            En ja, ik had ook veel plezier aan mijn Canon/Sony, laat daar geen twijfel over bestaan.

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Van 5DII naar...?

              Oorspronkelijk geplaatst door TwinTraveller Bekijk bericht
              Een 5DII, 24-70 en 100-400 is niet bepaald het meest goedkope fotomateriaal dat er te vinden is. Je uiteraard duurder gaan, maar je kan ook veel goedkoper gaan. Het feit dat je deze in het verleden hebt aangeschaft getuigt toch van een zekere passie. Je schrijft zelf ook dat je op termijn het toestel wil uitbreiden met een aantal andere lenzen. Deze zullen waarschijnlijk wel minder wegen dan degene die je nu hebt, maar ga je potentieel niet opnieuw in hetzelfde schuitje belanden?
              Dat is zeker een valkuil waar ik op zal letten. Maar dan nog weegt een X-T1 met twee objectiefjes een fractie van de volledige Canon set (nu ja, zelfs van deze subset van het hele arsenaal). Ik heb een aantal jaren bijna niet gefotografeerd i.v.m. medische oorzaken en nu is de 5D gewoon te zwaar. Een kleinere DSLR met hetzelfde glas gaat het dan ook niet worden, dat is allemaal margewerk.

              Zelf heb ik ook geleerd dat ik niet steeds alle lenzen hoef mee te nemen. Hoewel ik mijn 70-200 fantastisch vind, neem ik op lange wandelingen vaak enkel de 24-105 mee.
              Ik neem ook al lang niet alle objectieven mee, dat heb ik al heel snel afgeleerd. Gewichtsbesparing is alles. Maar te vaak miste ik bepaald glas uit de verzameling om net dat ene shot optimaal te krijgen. De 24-70 is een heerlijk allround objectief en de 100-400 was mee voornamelijk voor wildlife (met name het berenpark in Orsa dat dus achteraf een enorme teleurstelling bleek te zijn).

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              Als ik op stap ga met mijn Fuji set neem ik alles mee.
              Dat deed ik niet indertijd met mijn Canon set. Dan liet ik zelfs al eens mijn camera thuis. Of ik nam alleen de 70-200 2.8 mee en had al spijt na 500 meter, of alleen de 17-40 en kwam wat macro tegen.
              De spijker op z'n kop. Wat heb je aan een camera of aan apparatuur die je thuis laat liggen? Dat is dus mijn hoofdreden om te kijken naar de fuji mirrorless systemen. Met macro "heb ik niks", dat is gewoon niet mijn ding. Ik wil graag platen maken "met een verhaal". Straatfotografie bijvoorbeeld, maar ook details in een willekeurige omgeving die uit hun context getrokken worden. Daarnaast combineer ik fotografie graag met mijn andere hobbies: oldtimers, zeilen en golf.

              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              De X-T1 was een camera die toch het DSLR-gevoel bleef behouden, maar met meer compactheid.
              Nu, na bijna 2 maanden Fuji, kan ik terecht zeggen dat ik me die overstap geen enkele seconde heb beklaagd.
              Kijk, dat is goed te horen!

              Ik heb - om praktische redenen - de Fuji X-A1 bijgekocht, samen met de XC 16-55mm lens.
              Waarom een A1 er bij? Wat vult dat aan t.o.v. de X-T1?

              Ik heb de beelden even kort doorgekeken, verbazingwekkend wat het toestel ook 's nachts presteert. Ik krijg er helemaal zin in . Mis je de korte scherptediepte van een full-frame met snel glas niet? De reden om indertijd voor de 5D te gaan was de combi met een 50/1.4, heerlijk korte scherptediepte voor object-seperatie van de achtergronden in portretten.

              Wat vindt je van de zoeker, was dat lang wennen?
              Last edited by jev; 29 juli 2014, 12:08.

              Comment


              • #8
                Re: Van 5DII naar...?

                jev,

                De X-A1 vult niets aan tegenover de X-T1 hoor, maar soms is het makkelijker om 2 body's te hebben met daarop 2 totaal andere lenzen.
                Ook is de X-A1 wat compacter en als ik de "super" X-T1 niet nodig heb, dan is de kwaliteit van de X-A1 ook prima!
                En ik hoef dan ook niet steeds mijn "topcamera" te gebruiken voor alles
                En ... ik heb hem heel goedkoop op de kop kunnen tikken ...

                De zoeker hoeft niet te wennen, is dadelijk SUPER!

                En de korte scherptediepte? Je moet maar eens kijken naar de foto's van de XT-1 met de Fuji XF 35mm f1.4

                Jaja

                Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk bericht
                Waarom een A1 er bij? Wat vult dat aan t.o.v. de X-T1?

                Ik heb de beelden even kort doorgekeken, verbazingwekkend wat het toestel ook 's nachts presteert. Ik krijg er helemaal zin in . Mis je de korte scherptediepte van een full-frame met snel glas niet? De reden om indertijd voor de 5D te gaan was de combi met een 50/1.4, heerlijk korte scherptediepte voor object-seperatie van de achtergronden in portretten.

                Wat vindt je van de zoeker, was dat lang wennen?
                Last edited by jaja; 29 juli 2014, 12:48.
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Van 5DII naar...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  Kan je dan meteen eens verklaren waarom je de 70-200 niet altijd meeneemt?
                  Dit varieert van situatie tot situatie. Wanneer ik op stap ga met vrienden primeert het sociale, en ga ik de groep niet voortdurend ophouden omdat ik steeds van lens wil wisselen. Anderzijds probeer ik ook in te schatten waar ik naartoe ga, en in functie daarvan een keuze te maken van wat ik meeneem. Wil dit zeggen dat ik nooit spijt heb dat ik een lens niet bij heb? Uiteraard niet, maar anderzijds kan evengoed gelden dat je spijt hebt geen 400mm equivalent objectief te hebben...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van 5DII naar...?

                    Hey Jev,
                    Hier een gelijkaardig verhaal meegemaakt, al heb ik nog een tussenstop gemaakt. Van de 5d mk1 met 70-200L2.8 en 24-105 en 17-40 en wat primes naar 650d met lichtere lenzen (15-85, 70-300, ...) om dan sinds een paar jaar bij olympus m43 uit te komen. Tot nu toe geen spijt gehad. Een functioneel nadeel is misschien de elektronische zoeker tov een optische, en daarnaast ook het aanbod aan (2dehands) objectieven. Wel eens uitproberen als het kan, want het lage gewicht en het verschil in de hand is voor sommige mensen misschien niet gewenst. Groet,
                    Razzmatazz
                    Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                    Canon G7X Mark II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van 5DII naar...?

                      Ben ook heel sterk aan het denken om mijn 5D3+lenzen te verkopen. Ik heb momenteel een Sony a6000 en afhoewel die qua AF enorm goed is, mis ik toch een beetje kwaliteit qua lenzen. Voor het 'altijd een camera bij' heb ik de rx100m3, die héél goed is voor wat hij moet doen. Dus de a6000 + kitlens + Zeiss 24mm zou ik ook eventueel verkopen en dan alles investeren in de Fuji X-T1 met kitlens en paar écht goede lenzen. De foto's van jaja overtuigen me ook enorm en ik heb een vriend die een x10 heeft en zelfs daarvan ben ik al onder de indruk, zeker qua jpg output. De Sony kan wat klinisch zijn qua beeld (uiteraard te fixen met raw). Let wel, de Sony a6000 blijf ik een supercamera vinden maar ik ben ergens verleid door de Fuji's, geen idee eigenlijk waarom
                      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van 5DII naar...?

                        Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                        Ben ook heel sterk aan het denken om mijn 5D3+lenzen te verkopen. Ik heb momenteel een Sony a6000 en afhoewel die qua AF enorm goed is, mis ik toch een beetje kwaliteit qua lenzen. Voor het 'altijd een camera bij' heb ik de rx100m3, die héél goed is voor wat hij moet doen. Dus de a6000 + kitlens + Zeiss 24mm zou ik ook eventueel verkopen en dan alles investeren in de Fuji X-T1 met kitlens en paar écht goede lenzen. De foto's van jaja overtuigen me ook enorm en ik heb een vriend die een x10 heeft en zelfs daarvan ben ik al onder de indruk, zeker qua jpg output. De Sony kan wat klinisch zijn qua beeld (uiteraard te fixen met raw). Let wel, de Sony a6000 blijf ik een supercamera vinden maar ik ben ergens verleid door de Fuji's, geen idee eigenlijk waarom
                        Zet eens een degelijke lichtsterke prime op je 5DIII en je zal zien hoe je foto's transformeren. Ik vind niet dat je een toestel alleen koopt voor jpgs. Voor de moment schreeuwen de voorstanders van de fuji x-t1 zeer hard op dit forum maar om te zeggen dat het nu allemaal zo geweldig fantastisch is, nee dat niet.
                        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van 5DII naar...?

                          Wat is er niet fantastisch aan dan?

                          Ik heb mijn full-frame gerief verkocht en ik kijk echt niet meer terug nu hoor. Ik kan nog steeds gemakkelijk werken met beperkte DOF, manueel scherpstellen is beter gedaan dan om het even welke andere digitale camera, de body en lens (23mm F/1.4) zijn kleiner én lichter dan enkel mijn sigma 35mm f/1.4 en op de koop toe heb ik vaker ragscherpe shots dan met mijn DSLR. Oké, hij doet er dan wel marginaal trager over maar het zit tenminste juìst.



                          Geen fotografische hoogstand ofzo, maar gewoon om een idee te krijgen. Ik zeg dat niet uit fanboyisme of omdat ik net speelgoed heb en mezelf wil overtuigen dat ik een goede aankoop heb gedaan ofzo. Ik vertrek over een maand voor een jaar lang naar India en Azië en ik wou gewoon een kleiner systeem zonder al te veel concessies te doen, en ik heb in ruil een camera gekregen waar ik in een week volledig onverwachts aan verkocht was. Ik had eerlijk gezegd gedacht van het te haten, van de EVF stom te vinden, van mij te ergeren aan de AF. In werkelijkheid zat ik tegen ISO 6400 heel de avond manueel scherpgestelde foto's te maken en iedereen op de zenuwen te werken.

                          Het enige écht rotte aan het systeem is dat het om een of andere reden gemakkelijk 5 keer zo lang duurt om een foto te importeren in lightroom en een preview te renderen, naar het schijnt zou LR ook problemen hebben met RAF files fatsoenlijk te bewerken (specifiek bij groene begroeiing) maar daar heb ik zelf nog geen last van gehad.
                          Last edited by lykmeraid; 7 augustus 2014, 15:08.
                          flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van 5DII naar...?

                            Ik ga nooit beweren dat mijn 5d3 niet de 'betere' camera is, maar wat ben ik ermee als ik hem steeds thuis laat en peperdure lenzen zo goed als nooit uit de rugzak komen. Noden veranderen ook. Ik heb talloze huwelijken gedaan en daar mooi mee verdiend om te investeren in materiaal maar het boeit me niet meer. Ik leg me nu veel meer toe op familie en reizen.
                            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van 5DII naar...?

                              Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                              Ben ook heel sterk aan het denken om mijn 5D3+lenzen te verkopen. Ik heb momenteel een Sony a6000 en afhoewel die qua AF enorm goed is, mis ik toch een beetje kwaliteit qua lenzen. Voor het 'altijd een camera bij' heb ik de rx100m3, die héél goed is voor wat hij moet doen. Dus de a6000 + kitlens + Zeiss 24mm zou ik ook eventueel verkopen en dan alles investeren in de Fuji X-T1 met kitlens en paar écht goede lenzen. De foto's van jaja overtuigen me ook enorm en ik heb een vriend die een x10 heeft en zelfs daarvan ben ik al onder de indruk, zeker qua jpg output. De Sony kan wat klinisch zijn qua beeld (uiteraard te fixen met raw). Let wel, de Sony a6000 blijf ik een supercamera vinden maar ik ben ergens verleid door de Fuji's, geen idee eigenlijk waarom
                              De a6000 is een hele knappe camera, ligt beter in de hand dan de Fuji, 24mp, zeer goede ruis prestaties, snelle AF, goede menu structuur (ondanks vele negatieve opmerkingen hier) en heeft uitstekende video weergave en is nog eens goedkoop bij ook.
                              Maar dat wist je al niet ?
                              Er zijn nu toch enkele goede objectieven beschikbaar zoals de Zeiss Touit lenzen die mooi renderen naar mijn bescheiden mening.

                              Ik denk niet kwa beeldkwaliteit dat een a6000 veel (of helemaal niet) moet onderdoen voor een XT-1 met vergelijkbare lenzen.

                              Een XT-1 trekt aan... mij ook... en beeldkwaliteit is niet de reden als je voor een XT-1 staat in de winkel, want op het moment dat je in de winkel staat is het een kwestie van kijken naar het toestel, het aanvoelen, de bedieningstoetsen, de look .. enz....
                              en dan denk je bij jezelf.. met de beeldkwaliteit zal het wel goedzitten door de vele positieve meningen en reviews...

                              De XT-1 is een camera gemaakt hoe we een camera graag zien met grote zoeker, vele wieltjes en knoppen die een groter plezier verzekeren om de camera te bedienen... maar vooral is de XT-1 een camera ...die veel camera uitstraalt.
                              Met zo'n ding wil je werken.. je gaat terug meer moeite doen om een mooie foto te willen maken, je bent terug meer gefocust, geconcentreerd op je onderwerp.. kortom je wil er iets van maken met dat Vintage Ding en aan de wereld laten zien wat er mogelijk is met dit toestel en de grote merken het nakijken geven met hun grote zware DSLR's.

                              Maar een XT-1 moet ook in je mogelijkheden liggen van het soort fotografie die je doet en dat geldt voor elk systeem eigenlijk.
                              Persoonlijk zie ik maar weinig voordelen om je a6000 van de hand te doen voor een XT-1... tenzij voor de bediening en de look... (ondank dat er met de Sony daar ook niets mis mee is)

                              En die 5D3 die je hebt... tja .. das gewoonweg ook één van de beste camera's die er op de markt is... vergeet dat niet!
                              Last edited by Funcky; 7 augustus 2014, 19:13.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X