Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opnamen met polarisatiefilter minder scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opnamen met polarisatiefilter minder scherp?

    Ik heb een aantal foto's genomen met een circulaire polarisatiefilter (goedkoop spul van Soligor) op een Sigma 18-50 lens. De meeste ervan zijn een stuk minder scherp geworden, met uitzondering van een aantal die in behoorlijk fel licht genomen werden. Waarmee kan dat te maken hebben?
    - Te weinig licht? Bewegingsonscherpte is het niet ...
    - Te goedkope polarisatiefilter en dus slecht spul?
    - Te goedkope lens (standaard bij mijn EOS 300D) ?
    - Polarisatiefilter niet correct gedraaid/niet actief ?
    - Iets anders ?

    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

  • #2
    Post eens een foto met de bijbehorende Exif informatie , dan kunnen we het denkelijk beter beoordelen
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

    Comment


    • #3
      Wat het precies geweest is, kan ik niet zeggen, maar weet wel dat een polarisatiefilter al snel tot 2 stops licht minder doorlaat. Daardoor kan het zijn dat de AF flink wat meer moeite heeft, of er zelfs naast kan gaan zitten.
      Dat lijkt jouw opmerking te staven dat het in feller licht niet zo was...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Bewegingsonscherpte is het niet ...
        Weet je dat zeker want een polarisatie filter vreet licht dus misschien zit je combinatie brandpuntsafstand en sluitentijd niet meer goed. Wat was brandpuntsafstand en sluitertijd?

        Andere mogelijkheid is dat de kwaliteit van je filter (goedkoop spul naar eigen zeggen) dusdanig is dat die ervoor zorgt dat het niet scherp is.

        groeten

        Robert

        Comment


        • #5
          Oei, ik wou voor m'n 18-70 nikkor een polarisatiefilter kopen maar moet dus opletten i.v.m. licht?
          Nikon D70

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pondlib
            Oei, ik wou voor m'n 18-70 nikkor een polarisatiefilter kopen maar moet dus opletten i.v.m. licht?
            Dat is geen enkel probleem, omdat je een pol-filter in principe alleen maar zult inzetten in situaties met veel licht...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Ik gebruik op m'n Nikkor 12-24mm een polfilter en heb nooit last van onscherpte en die filter zit er in de lente en de zomer constant op.

              Wat lichtverlies heb je altijd maar dat compenseer je erg makkelijk.Het is wel een kwaliteitsfilter van Nikon zelf die ik heb(een slimfilter=een erg dunne om op de breedhoeklens geen vignettering te krijgen) en die kost wel wat centen.

              Als je slecht glas voor je lens gaat zetten (ik laat me niet uit over de kwaliteit van die Sigmalens want ik ken ze niet) dan is het niet meer dan normaal dat je fotokwaliteit sterk achteruit gaat.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Aangezien de prestaties van deze pola-filter wel redelijk zijn bij sterk licht, heeft het m.i. te maken met de instellingen van het diafragma.
                De combinatie goedkope lens (die vaak onscherp zijn bij wijd open diafragma) en goedkope pola-filter (die waarschijnlijk ook niet zo zuiver is aan de randen) geeft dus minder scherpe foto's in situaties waarbij het diafragma ver open staat.
                Eventueel gecombineerd met bewegingsonscherpte door de langere sluitertijden.
                AF lijkt me minder de oorzaak te zijn. Het kan perfect dat de lens wat gaat "jagen", maar eens de AF locked zou dat toch goed moeten zijn.

                Zoals voorgesteld enkele voorbeelden met EXIF posten zou al wat duidelijkheid kunnen scheppen.


                Mijn gedacht, natuurlijk.

                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Zoals voorgesteld enkele voorbeelden met EXIF posten zou al wat duidelijkheid kunnen scheppen.
                  Precies een plaatje (vooral met exif) zegt meer dan duizend woorden

                  groeten

                  Comment


                  • #10
                    Dat is geen enkel probleem, omdat je een pol-filter in principe alleen maar zult inzetten in situaties met veel licht...
                    Ietsje nuanceren: Ik gebruik mijn polarisatiefilter voor ca 75% voor het reduceren van glans en reflecties en dus ca 25% voor blauwere luchten (bij voldoende licht)

                    Comment


                    • #11
                      Zoals al gezegd, je verliest inderdaad een flinke bak licht. Wellicht verlies je bij een goedkoop filter zelfs nog meer licht. Minder licht geeft je een groter diafragma óf een langere sluitertijd. Het laatste zal je wellicht toch bewegingsonscherpte brengen. Ik heb dit zelf ook al regelmatig ondervonden. Daarom gebruik ik mijn pol-filter alleen nog als er genoeg licht is. Dat wil dus zeggen, in de volle zon, anders zal ik toch echt met een statief moeten gaan rondslepen...

                      Comment


                      • #12
                        In mijn geval zou de pol. filter moeten dienen om siervissen (koi) mee te fotograferen in het water. Probleem is dat dat niet altijd met veel licht kan. Op koi shows worden de vissen soms in een tent ondergebracht of zelfs binnen in een zaal.

                        Eerst uitkijken naar een keigoede lens f2.8 i.p.v. f3.5?
                        Nikon D70

                        Comment


                        • #13
                          ben je zeker dat het een cirkulaire en geen lineaire pol-filter is?

                          Lineaire verstoren de AF en lichtmeting!

                          Comment

                          Working...
                          X