Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 6D AF module

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 6D AF module

    In volgen artikel (http://tweakers.net/reviews/2763/3/e...we-sensor.html) staat er een beetje uitleg over de AF-module van de Canon 6d. Deze heeft blijkbaar maar 1 "crosstype focuspunt". Kan iemand dit eens in mensentaal uitleggen? Ik begrijp dit niet zo goed. Betekent dit gewoon dat je altijd met je middelste punt moet gaan werken omdat de andere punten wel eens fout kunnen gaan scherpstellen? Of zal het scherpstellen hier gewoon trager mee gaan?
    In de afbeelding staat ook "vertical-line sensitive focusing at f2.8". Betekent dit dat dit enkel werkt op f2.8?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Canon 6D AF module

    Een cross type AF punt combineert een horizontale en een verticale sensor, daardoor wordt de AF sneller en betrouwbaarder.
    Het verschil merk je het best als je focust op een onderwerp met weinig contrasten en details.
    Ook als het snel moet gaan (actiefotografie), dan is een cross-type AF punt in het voordeel, de tracking gaat dan veel beter (de autofocus kan beter blijven volgen in de servo-AF mode).

    Maar bij de 6D is dat ene AF punt ook nog een stuk gevoeliger dan de sensors die ze in de andere Canoncamera's gebruiken.
    Die zou dus nog heel goed moeten blijven focussen terwijl andere camera's het al lang opgeven omdat er te weinig licht is om de AF te laten werken.
    Tijdens concertfotografie zit ik geregeld tegen die limiet met de 1DX, maar dan alleen als ik foto's maak van het publiek (waarbij de sluitertijd op f2,8 en iso 20.000 dan nog maar rond 1/30 sec zit, je ziet dan zelf eigenlijk al niet veel meer).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 6D AF module

      Ok bedankt voor de duidelijke uitleg!
      Stel dat ik een toelopende hond wil fotograferen. Dit zou bvb wel gaan met het middelste scherpstelpunt bij de 6d, maar bij de andere punten kan ik hierbij in problemen komen? En bij wielrennen? Dan is waarschijnlijk wel de 5d aan te bevelen?

      Comment


      • #4
        Re: Canon 6D AF module

        Bij wielrennen gebruik ik zelden het middelste scherpstelpunt, omdat ik zoveel mogelijk op het gezicht van de renner wil scherpstellen, en omdat ik daarna niet een halve foto wil weggooien om de compositie een beetje in orde te houden.
        Op de 5D MKIII en de 1DX kan je de boel zo instellen dat je een ander scherpstelpunt gebruikt als je de camera horizontaal of verticaal houdt.
        Op die manier kan je gemakkelijk vooraf het meest gebruikte AF punt instellen voor horizontale en verticale foto's.
        Tijdens de wielerkoers moet je dan niet veel aanpassingen meer doen, je draait gewoon de camera, en je krijgt meteen het juiste AF-punt (wel opletten dat je een van de cross-type AF-punten gebruikt, maar je kan de camera ook zo instellen dat die alleen maar zichtbaar worden).
        Een 6D heeft al die mogelijkheden niet, daardoor is die dus veel minder geschikt voor actiefotografie, maar het wil daarom nog niet zeggen dat je er helemaal geen actiefoto's mee kan maken, het wordt alleen waar wat moeilijker.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 6D AF module

          Ik heb namelijk momenteel een Canon 40d. Als ik hier probeer om actiefoto's van mijn hond te maken die naar mij komt toegelopen is hij meestal op zijn snoet niet scherp, maar een beetje daarachter (meer naar het lijf toe). Misschien is de scherpstelling van de 40d achterhaald en ga ik met een 6d veel beter resultaten behalen. Of zou het aan de fotograaf liggen? :-)
          Dit wordt gefotografeerd met een Canon 70-200 L F4. Dus aan het objectief zou dit niet kunnen liggen.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 6D AF module

            Een 6D heeft maar één scherpstelpunt dat beter is dan die van een 400D, het middelste dus, de andere zijn net hetzelfde.

            Bij dat soort actiefoto's komt het er op aan om een lens te gebruiken met een heel snelle autofocus, maar de camerabody moet de lens ook snel genoeg kunnen aansturen.
            Met het diafragma van de lens helemaal open heb je ook dan nog redelijk wat missers, zeker als de actie vrij dicht bij de camera zit.
            Als de afstand groter wordt, dan gaat het percentage bruikbare foto's omhoog.
            Bekijk het zo, als je hond van 10 meter naar 9 meter spurt, dan moet de autofocus in verhouding veel minder corrigeren dan wanneer die van 3 meter naar 2 meter spurt tegen dezelfde snelheid.
            Daardoor zal het veel gemakkelijker zijn voor de camera om correct scherp te stellen op de actie als de afstand groter is.
            Als je daar aan denkt, dan heb je al wat meer kans op geslaagde foto's, ook met een wat minder gesofistikeerde camera en lenzen.
            Last edited by Black B@ndit; 28 juli 2014, 20:14.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon 6D AF module

              Ok thanx voor de tips!!!

              Comment

              Working...
              X