Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters

    Hey

    Ik ben op zoek naar filters.

    Normaal gebruik ik er geen. Ik neem m'n camera ergens mee naartoe, en stop constant de lensdop er opnieuw op als de camera even de draagtas ingaat.
    Maar ik ben dit een beetje beu, dat geklungel met die lensdoppen, je riskeert er ook mee dat er zo'n dop uit je handen glipt en ...

    Ik zou dus een filter willen, puur voor bescherming, zodat ik de camera in en uit de tas kan halen en meteen 'knallen'

    Zijn de filters van Hama van ca. 20-25 euro, of de Braun BlueLine filters zoveel minder dan filters van 5x zoveel duurder?

    thanks.

  • #2
    Filters

    Ja! de Hoya's zijn de betere keuze prijs/kwaliteit. Wil je zeker zijn, neem B+W.
    Als het puur voor bescherming is neem dan wel de 'clear' versie en geen UV toestanden.

    Comment


    • #3
      Re: Filters

      Als je nou leert een beetje beheerst te werken met je camera, deze rustig uit de tas halen bijv.
      Lensdoppen horen bij een lens,
      En filters, waardeloos, zet de zonnekap op je lens, doen de goede fotografen ook.
      P

      Comment


      • #4
        Re: Filters

        Zonnekap, OK, maar mijn ondervinding is dat je die zonnekap meestal moet omkeren als je je camera in de tas steekt, dus veel bescherming zou ik er niet van verwachten. Ik heb filters (goeie, want er is wel degelijk een verschil!) op mijn lenzen, maar dan nog zal ik de lensdop gebruiken als ik de camera opberg, zelfs al is het maar voor even.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Filters

          Mijn cameratas niet hoor, ik heb de ruimte om deze er gewoon op te laten.
          P.

          Comment


          • #6
            Re: Filters

            Hangt inderdaad van tas en van combo body+lens af. Ik werk meestal met een breedhoek, wel, zowel in mijn fototas (Lowepro Nova 4 AW), als in mijn rugzak (Lowepro Minitrekker AW) moet de zonnekap eraf en omgekeerd terug erop. De combo is een EOS 7D met EF-s 17-55 f/2.8 IS. Al mijn lenzen hebben een diameter van 77mm (buiten de twee primes), dus toch behoorlijk breed.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Filters

              Snap ik goed hoor Les, bij mij kan het alleen als ik bijv. mijn groothoeklenzen meeneem.
              Wel breed, maar zijn er maar 2.
              Zo heeft iedereen zijn werkwijze.
              P.

              Comment


              • #8
                Re: Filters

                Ik denk inderdaad ook dan het best is dat je sowiso je lensdop op je lens steekt, ookal zot er een filter op. Als je een filter van 80 euro koopt ter bescherming van lens, wil je toch ook niet dat daar een kras inkomt...?
                Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                Comment


                • #9
                  Re: Filters

                  Yes, lensdop altijd, dat moet je jezelf gewoon aanleren.
                  P.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filters

                    Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                    En filters, waardeloos, zet de zonnekap op je lens, doen de goede fotografen ook.
                    P
                    ....dus geen filter, maar een zonnekap....hopla......je bent een goeie fotograaf

                    Rinus

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filters

                      Oorspronkelijk geplaatst door Follie Bekijk bericht
                      Maar ik ben dit een beetje beu, dat geklungel met die lensdoppen, je riskeert er ook mee dat er zo'n dop uit je handen glipt en ...
                      Als je schrik hebt om lensdoppen kwijt te spelen, bestel dan op een of andere Chinese website een paar goedkope lensdoppen, die doen hun werk even goed als de veel te dure originele.
                      Tegenwoordig bewaar ik de originele lensdoppen thuis, en gebruik ik op elke lens zo'n goedkope, als die per ongeluk valt, en ik heb het niet gezien, dan is dat geen probleem.

                      Als je toch een beschermfilter wil gebruiken (in sommige omstandigheden doe ik dat ook), dan moet je er rekening mee houden dat de goedkoopste filters nooit een goede anti-reflectie coating hebben, en dat die daardoor de beeldkwaliteit nog meer verminderen dan goede filters.
                      Of de duurste filters echt de beste zijn, dat weet ik ook niet, ik kan dat zelf niet uittesten.

                      Ik gebruik ook op elke lens een zonnekap (behalve op de Canon 8-15 f4 L Fisheye, daarop kan je geen zonnekap gebruiken zonder dat die mee in beeld komt).
                      Op de niet-L lenzen van Canon (de EF-S 18-55 STM en de EF-S 18-135 STM) gebruik ik geen originele zonnekap van 20-25 euro, maar eentje van een paar dollar (dat is de correcte prijs voor zo'n stukje plastiek, 25 euro is véél te duur).
                      Last edited by Black B@ndit; 31 juli 2014, 07:14.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filters

                        Oorspronkelijk geplaatst door Follie Bekijk bericht
                        Hey

                        Ik ben op zoek naar filters.

                        Normaal gebruik ik er geen. Ik neem m'n camera ergens mee naartoe, en stop constant de lensdop er opnieuw op als de camera even de draagtas ingaat.
                        Maar ik ben dit een beetje beu, dat geklungel met die lensdoppen, je riskeert er ook mee dat er zo'n dop uit je handen glipt en ...

                        Ik zou dus een filter willen, puur voor bescherming, zodat ik de camera in en uit de tas kan halen en meteen 'knallen'

                        Zijn de filters van Hama van ca. 20-25 euro, of de Braun BlueLine filters zoveel minder dan filters van 5x zoveel duurder?

                        thanks.
                        GOEDE filters kosten nu eenmaal wat Follie, ik gebruik deze van Hoya met HD coating (8 lagen) deze zijn vergelijkbaar met
                        Nikon NC filters, maar goedkoper, geen reflexi of andere narigheden, http://www.centralpoint.be/nl/camera...In9xoCWgDw_wcB

                        Trouwens, moesten filters zo een negatieve invloed hebben op de beeldkwaliteit, waarom bouwt Nikon ze dan vast in in hun superdure
                        lange tele objectieven
                        GOEDE filters hebben geen negatieve invloed, alleen goedkopere filters hebben dat, maar zoals hier reeds gezegd, zo een dure filter
                        wil je dan op zijn beurt ook liever beschermen, aan U de keuze.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filters

                          Ik heb een Panasonic FZ200, kan ik op dit toestel een bescherm of polarisatiefilter aanbrengen, zonder adapter?
                          Volgens Panasonic zijn deze DMW-LPL52 en DMW-LMC52 compatibel. Zet ik deze dan ook vast op het kliksysteem waarop ik de zonnekap bevestig?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Filters

                            Op de fz200 lijkt toch draad te staan:
                            My review after 4 years - http://rvframes.blogspot.in/2016/12/panasonic-lumix-fz-200-review-after-4.htmlThere are a lot of people who have doubt about fittin...
                            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Filters

                              Merci!
                              Tips qua merk, of welke ik beter niet koop want ik zie enorme verschillen in prijs.

                              Comment

                              Working...
                              X