Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

    Eerst en vooral: ik heb absoluut geen probleem met spelende kinderen op straat maar....

    Gezien het forum hier ook dient als juridisch forum wou ik even julie mening over hoe het nu wel allemaal wettelijk zit.

    Situatie: Een doodnormale eenrichtingsstraat in een doodnormale stad.
    Kinderen van de buren spelen op straat, op het voetpad en op de parkeerplaatsen.


    Vraag 1) mogen wettelijk gezien kinderen daar wel spelen?


    Probleem 1:
    De 3 kinderen van de buren trekken veel andere kinderen aan uit de buurt en ze komen allemaal voor die ene deur spelen.
    Wie is aansprakelijk voor die kinderen? (leeftijd 4 tot 12 jaar) want niemand kijkt naar die kinderen om.
    De echte ouders die paar straten verder wonen? De ouders die "toezicht" houden?

    Probleem 2:
    Er zitten een paar voetballertjes tussen de jongens en ze shotten hun bal af en toe eens tegen de autos met lichte schade tot gevolg.
    De ouders weten natuurlijk van niets en de kinderen nog minder. Wie is aansprakelijk en hoe moet de schade vergoed worden?
    De meisjes rijden rond met stepjes (autoped) en maken zo krassen in de autos, weeral niemand die van iets weet. De een steekt het op de ander.

    Mijn inziens gaat het hier gewoon om ouders die hun verantwoordelijkheid willen ontlopen, maar graag had ik eens het fijne ervan geweten hoe het wettelijk eigenlijk allemaal zit in dergelijke situatie.

  • #2
    Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

    Dit is geen juridisch advies, maar enkel mijn persoonlijke mening.

    Vraag 1: Ik en mijn vrienden speelden vroeger ook op straat. Voetbal, tennis, en noem maar op. Geen enkele politieagent die daar moeilijk over deed. (Vandaag is het natuurlijk gevaarlijker op straat... vooral door al die autobestuurders die denken dat ze op een racecircuit rijden ipv in een woonwijk waar kinderen spelen.)

    Probleem 1: Wij, als kinderen, hielden zelf toezicht over wat wij op straat deden. Er waren toen ook geen ouders die ons constant in het oog hielden. Alhoewel, ik denk dat wij wel allemaal 6 waren voordat we de tuin mochten verlaten zonder toezicht, en de straat oversteken kwam pas later. Wie is aansprakelijk voor die kinderen, de ouders natuurlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat zij permanente toezicht moeten houden. Althans, zo was dat vroeger toch niet. Tegenwoordig zijn ze al snel daar dat dit niet goed is, maar hoe kunnen kinderen opgroeien en hun wereld ontdekken als zij continu in de gaten worden gehouden door hun ouders?

    Probleem 2: Wie is aansprakelijk voor schade aan derde? De ouders natuurlijk. Ook al houden ze geen toezicht, de ouders zijn altijd verantwoordelijk voor hun kinderen tot ze 18 zijn, en ze draaien ook op voor eventuele schade die hun jonge spruiten veroorzaken. (Familiale verzekering is hier handig voor!) Nu is het wel zo, vermoed ik, dat je wel moet kunnen bewijzen dat zij die schade ook veroorzaakt hebben. Het is niet omdat zij in de buurt waren, dat zij ook de oorzaak van die schade waren. Zonder bewijs sta je nergens.


    En het is nu eenmaal zo dat sommige kinderen (en ouders) nu eenmaal meer verantwoordelijkheidszin hebben dan anderen. En het hangt ook veel van de ouders af. Indien zij altijd heel kwaad worden indien hun kinderen iets uitspoken, dan zullen die kinderen het ook liever verzwijgen dan er voor uit te komen. Hoe zou je zelf zijn?


    Ik heb in mijn jeugd ook wel af en toe een ongeluk gehad en schade toegebracht aan de eigendom van anderen. Wij hebben thuis echter altijd een goede familiale verzekering gehad. En als het een ongelukje was, dan waren mijn ouders ook niet kwaad. Een ongeluk is al snel gebeurd. Wij hadden destijds echter het geluk dat wij in straten konden spelen waar bijna geen auto's waren geparkeerd. Tegenwoordig, wel je weet het zelf, die rotdingen staan overal geparkeerd.


    Maar zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke mening. Hoe het juridisch zit, dat zal je toch aan iemand anders moeten vragen. Mij stoort het in ieder geval niet als er hier kinderen op straat spelen. Ik ben ook jong geweest, en ik deed net hetzelfde als zij nu doen.

    En als die mensen slim zijn, dan parkeren ze hun auto's in straten waar die kinderen niet aan het spelen zijn, dan is de kans op schade ook veel kleiner. Daarom dat je bij het stadsbestuur ook kunt vragen om enkele straten in de zomervakantie om te dopen tot speelstraten. Zodoende weten die kids waar ze ongestoord en veilig kunnen spelen.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

      Het enige waar je iets tegen zou kunnen ondernemen is het voetballen op straat ... is iets dat niet als spelen aanzien wordt maar als een sport en is op straat normaal niet toegelaten.
      Als kinderen iets beschadigen en ze zijn minderjarig, dan zijn hun ouders verantwoordelijk.
      Hebben die ouders een familiale verzekering, dan kunnen ze die aanspreken en anders moeten ze zelf opdraaien voor de kosten.
      Maar veel succes om uw gelijk te halen als de ouders niet meewerkend zijn.

      Verder ben ik van mening dat iedereen rijtaks betaalt en de openbare weg gebruikt mag worden om te rijden en parkeren zonder schade op te moeten lopen, er zijn speelpleinen genoeg of plaatsen waar minder verkeer is en geen auto's in de weg staan.
      Maar dat hoort bij de opvoeding en het respect voor anderen ... iets dat in moderne tijden ver zoek geraakt is.
      Een speelstraat is eigenlijk een schandalige oplossing voor de bewoners van die straat, overdag mag je daar dus niet rijden met een voertuig tussen bepaalde uren.
      Pech als je met verlof bent en eens met de motor op uitstap wil ... heb je even uitgeslapen dan mag je niet meer weg tot 's avonds en mocht je weg zijn mag je niet meer naar huis tot 's avonds.
      Waarom haal ik de motor nu specifiek aan ... dit zijn dure speeltjes dat je niet achterlaat een paar straten verder of 9/10 wordt hij gestolen.
      Heb je toch een diefstalverzekering kunnen bemachtigen, dan geldt die niet als je thuis bent en de motor niet in een afgesloten ruimte staat ... m.a.w. is je verzekering thuis pas geldig als die in je garage staat en dat is net wat een speelstraat je belet.
      Je kan je motor ook niet aan de hand verder naar huis duwen want met de motor aan de hand ben je bestuurder en mag je dus de speelstraat niet in.
      Je betaalt dus dik kadaster om daar te mogen wonen, je betaalt rijtaks om de openbare weg te gebruiken, je betaalt gemeentetaks om je eigen straat mee te onderhouden, maar je mag niet buiten wanneer je dat wil.

      En voor mensen die in ploegen werken is het al even gek ... je slaapt tot de middag omdat je met de late staat maar je mag niet meer vertrekken naar je werk voor de namiddagshift ... de speelstraat belet je om je eigen garage te verlaten en naar je werk te vertrekken.
      Een onaanvaardbare regeling vind ik dit.
      Akkoord dat kinderen mogen spelen, maar leg dan voldoende speelpleinen aan of hou ze elders bezig dan op straat of leer ze respect hebben voor andermans zaken en voorzichtig zijn ... mogelijkheden genoeg, zo hebben we het zelf ook moeten doen en dat liep altijd vlot.
      Wij speelden ook voetbal op straat ... maar deden wat moeite om wat verder te gaan waar geen voertuigen stonden en zeker om niemand tot last te zijn, zo werden we opgevoed.

      Als je nu de meeste "moderne" ouders tegenkomt, dan mogen hun kinderen je eigendommen slopen en als je iets durft zeggen krijg je van de papa een pak slaag bij met het verzoek wat minder lastig te doen.
      De kans dat ze je schade willen vergoeden is in de meeste gevallen dan ook heel klein.

      En dus heb ik ook geen probleem met spelende kinderen, zolang ze dit met respect doen zoals we dat zelf ook gedaan hebben.
      Het is zeker mogelijk om u als kind bezig te houden zonder schade te veroorzaken ... al lukt dat de laatste tijd weer wat meer doordat ze op hun 7 al een computer hebben en een iPad of ander tablet.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        ...
        Je kan je motor ook niet aan de hand verder naar huis duwen want met de motor aan de hand ben je bestuurder en mag je dus de speelstraat niet in.
        Je betaalt dus dik kadaster om daar te mogen wonen, je betaalt rijtaks om de openbare weg te gebruiken, je betaalt gemeentetaks om je eigen straat mee te onderhouden, maar je mag niet buiten wanneer je dat wil.
        ...
        Hoe moet ik dit interpreteren ?

        Comment


        • #5
          Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          Hoe moet ik dit interpreteren ?
          moet je wel aanvragen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            moet je wel aanvragen.
            grt,bouk.
            Lees eens "alles" aub.

            Comment


            • #7
              Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

              Er wordt hier nogal veel met lof over de familiale verzekering gesproken. Tot je eens schade hebt.

              Enkele jaren terug rijdt het kind van mijn overbuur tegen mijn op straat geparkeerde wagen met lichte schade tot gevolg. Geen probleem, familiale polis aangesproken door mijn overbuur. Krijg ik wat later geld gestort op mijn rekening, maar een stuk minder dan de toegekende som. Ik bel naar de verzekering en wat blijkt: verzekering betaalt de som min een vrijstelling. Wat heb ik nu als schadelijder te zien met een vrijstelling ? Ah ja meneer, het is wettelijk (en het IS inderdaad zo) en je moet die vrijstelling maar regelen met je buurman. Die maakte daar geen probleem van, maar stel dat ik op gespannen voet leef met die buur.
              Te gek voor woorden dat zoiets wettelijk KAN zijn.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

                Als je buur dan de vrijstelling niet betaalt, dan moet je naar de rechtbank (vrederechter), en de rechtsbijstand van je auto zou de advokaat moeten aanstellen.

                @Verseg: denk je nu echt dat er één flik zo dom zou zijn om je een boete te geven als je met je moto stapvoets je eigen speelstraat zou uitrijden?
                Misschien kunnen ze die ambulance dan ook beboeten die de azijn uit je maag komt pompen.

                Comment


                • #9
                  Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                  Een speelstraat is eigenlijk een schandalige oplossing voor de bewoners van die straat, overdag mag je daar dus niet rijden met een voertuig tussen bepaalde uren.
                  Pech als je met verlof bent en eens met de motor op uitstap wil ... heb je even uitgeslapen dan mag je niet meer weg tot 's avonds en mocht je weg zijn mag je niet meer naar huis tot 's avonds.
                  Is het verkeersreglement zeer recent veranderd ?

                  Een speelstraat is een openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen een hek geplaatst is met het verkeersbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding "speelstraat".

                  In de speelstraten is de ganse breedte van de openbare weg voorbehouden voor het spelen, in hoofdzaak door kinderen. De personen die spelen worden gelijkgesteld met voetgangers.

                  Alleen bestuurders van motorvoertuigen, die in de straat wonen of wiens garage in die straat gelegen is, prioritaire voertuigen wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen en fietsers, hebben toegang tot speelstraten.

                  De bestuurders die in de speelstraten rijden, moeten dit stapvoets doen; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers die spelen, hen voorrang verlenen en er zo nodig voor stoppen. Fietsers moeten zonodig afstappen. De bestuurders mogen de voetgangers die spelen niet in gevaar brengen en niet hinderen. Ze moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen.


                  De uren die eventueel onder het bord C3 staan geven de uren aan die van de straat een speelstraat maken. Niet van een absoluut verbod op doorgang van bestuurders. Niets verhindert jou dus om met je auto of motor (al dan niet aan de hand) je door een speelstraat te verplaatsen op de manier zoals wettelijk is voorzien. Als je er woont natuurlijk ...

                  Tjerri

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kinderen spelen op straat, wie betaald de schade?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht

                    De uren die eventueel onder het bord C3 staan geven de uren aan die van de straat een speelstraat maken. Niet van een absoluut verbod op doorgang van bestuurders. Niets verhindert jou dus om met je auto of motor (al dan niet aan de hand) je door een speelstraat te verplaatsen op de manier zoals wettelijk is voorzien. Als je er woont natuurlijk ...

                    Tjerri
                    Je kunt natuurlijk ook achterstevoren op de motor gaan zitten en zo een wheely maken met 180 km/uur.
                    Zo rijd je de straat uit en in het geval een agent je aanhoudt zeg je dat je een beetje aan het spelen bent.

                    Comment

                    Working...
                    X