Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen nu nog ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnepanelen nu nog ?

    Zou het interessant zijn om nu nog zonnepanelen te laten plaatsen ?
    Eén van de kinderen heeft er nog geen, en ik verneem net dat het voor 18 panelen nog maar rond de 7.000 euro kost, installatie, omvormer...enfin alles inbegrepen.
    Je krijgt geen certificaten meer uitbetaald, er zal hoogstwaarschijnlijk een jaarlijkse netvergoeding moeten betaald worden, je kan ze niet meer in mindering brengen bij de belastingaangifte, maar aan de andere kant gaan er van langs om meer geruchten op dat de elektriciteit nog een pak duurder gaat worden.
    Mogen we dat geloven ? Electrabel heeft via de kleine letterkes onlangs wel al een poging tot een forse prijsverhoging gewaagd/geprobeerd, die gelukkig tijdig afgeschoten werd. Maar wat ze van plan zijn zal er ooit wel eens komen vrees is.
    Voor de prijs van de installatie moet je het alvast niet laten, die is zowat gehalveerd op drie jaar tijd (onze zoon heeft er een goeie drie jaar geleden laten plaatsen en het kostte toen nog 15.000 euro )
    En neen, het is geen Chinese brol die aangeboden worden, maar Europese, zelfs Duitse degelijkheid (allee, het wordt toch beweerd dat Duits=degelijk).
    Last edited by Guest17; 23 juli 2014, 15:20.

  • #2
    Re: Zonnepanelen nu nog ?

    •Op energievlak worden de lasten verdeeld. Een deel van de meerkosten zal de regering voor haar rekening nemen, een ander deel zal de burger betalen via zijn energiefactuur, voor nog een ander deel wordt naar de eigenaars van zonnepanelen gekeken, die door de invoering van een capaciteitstarief hogere kosten voor distributie zullen ophoesten.
    Straks om 15 uur stelt de nieuwe Vlaamse meerderheid (N-VA, CD&V en Open VLD) haar regeerprogramma voor. Wat is daarover al uitgelekt?


    Dankuwel welbepaalde politieke partij... vooral mensen die inspanning en kosten doen, moeten natuurlijk extra betalen
    Last edited by anonymous; 23 juli 2014, 16:22.

    Comment


    • #3
      Re: Zonnepanelen nu nog ?

      [QUOTE=anonymous;voor mensen die inspanning en kosten doen, moeten natuurlijk extra betalen [/QUOTE]

      je weet waar je aan begint, die keuze kun je dan wel maken wel of geen plaatsen.
      Maar voor die dat geen kunnen/willen plaatsen laten opdraaien is volgens mij toch een brug te ver.

      grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: Zonnepanelen nu nog ?

        Wat je ten eerste eens kan doen is nagaan hoeveel kwh het betreffende gezin verbruikt per jaar.
        En dan kijken of het de investering waard is, en op hoeveel jaar je het kan terugverdienen.
        Afhankelijk natuurlijk van hoeveel je als distributiekost zal moeten betalen de komende jaren.

        Wat je ook kan doen is nakijken waar het grote elektriciteitsverbruik zit, en wat je daarin kan veranderen om minder te gaan verbruiken.
        Zijn er alternatieven die goedkoper kunnen?
        Stel dat je een elektrische boiler hebt voor warm water in de douche of keuken, dan kan een zonneboiler ook handig zijn.
        Want dan is dit wellicht je grootste energievreter. Voor bepaalde regios zijn er ook nog premies voor zonneboilers, en ligt de netto kostprijs uiteindelijk rond de 2000 euro, wat goed meevalt.

        Reken uit hoeveel kwh dit minder zou zijn per jaar, en wat overblijft: is dit nog rendabel om er zonnepanelen tegenover te stellen?

        Comment


        • #5
          Re: Zonnepanelen nu nog ?

          Als de subsidies afgeschaft worden kunnen de prijzen plots sterk naar beneden, het lijkt er op dat de prijzen bewust te hoog gehouden zijn zolang er nog subsidies waren (de redenering is dan "je krijgt dat deel toch terug via de certificaten" en andere voordelen).

          Dat is klassiek, als er ergens subsidies op worden gegeven, dan stijgen de prijzen.
          Daarom moeten ze heel goed opletten waar ze allemaal subsidies voor uitdelen, want uiteindelijk moet de belastingbetaler toch opdraaien voor alle kosten.
          Maar daar wordt niet altijd aan gedacht terwijl ze "cadeautjes" aan het uitdelen zijn (achteraf zien ze pas dat ze eigenlijk teveel cadeautjes hebben gegeven)...

          Een netvergoeding is ergens logisch, als je die niet wil betalen, dan zal je er zelf voor moeten zorgen dat je alle nodige energie opslaat zodat je het hele jaar toe komt.
          Nu leveren de zonnepanelen stroom terwijl er minder vraag is, in de wintermaanden zien de bezitters van zonnepanelen dan dat ze teveel stroom hebben geleverd aan het net, en dan gebruiken ze elektrische verwarmingstoestellen om die stroom op te gebruiken terwijl het net al maximaal wordt belast omdat er als het koud is zo al meer stroom wordt verbruikt.

          Daar is dus niet echt goed over nagedacht, nu beginnen ze dat wel te doen, en daarom voorspellen ze al dat de kans op stroompannes in de toekomst alleen maar groter wordt tijdens de wintermaanden.
          Dat ligt niet alleen aan de zonnepanelen, de producenten investeren hun winst liever niet in de nodige installaties, ze delen die liever uit aan de aandeelhouders.
          Vroeger was de staat zelf verantwoordelijk voor het opwekken van elektriciteit, dat hebben ze uit handen gegeven, met alle gevolgen die erbij horen...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Zonnepanelen nu nog ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als de subsidies afgeschaft worden kunnen de prijzen plots sterk naar beneden, het lijkt er op dat de prijzen bewust te hoog gehouden zijn zolang er nog subsidies waren (de redenering is dan "je krijgt dat deel toch terug via de certificaten" en andere voordelen).

            Dat is klassiek, als er ergens subsidies op worden gegeven, dan stijgen de prijzen.
            Daarom moeten ze heel goed opletten waar ze allemaal subsidies voor uitdelen, want uiteindelijk moet de belastingbetaler toch opdraaien voor alle kosten.
            Maar daar wordt niet altijd aan gedacht terwijl ze "cadeautjes" aan het uitdelen zijn (achteraf zien ze pas dat ze eigenlijk teveel cadeautjes hebben gegeven)...

            Een netvergoeding is ergens logisch, als je die niet wil betalen, dan zal je er zelf voor moeten zorgen dat je alle nodige energie opslaat zodat je het hele jaar toe komt.
            Nu leveren de zonnepanelen stroom terwijl er minder vraag is, in de wintermaanden zien de bezitters van zonnepanelen dan dat ze teveel stroom hebben geleverd aan het net, en dan gebruiken ze elektrische verwarmingstoestellen om die stroom op te gebruiken terwijl het net al maximaal wordt belast omdat er als het koud is zo al meer stroom wordt verbruikt.

            Daar is dus niet echt goed over nagedacht, nu beginnen ze dat wel te doen, en daarom voorspellen ze al dat de kans op stroompannes in de toekomst alleen maar groter wordt tijdens de wintermaanden.
            Dat ligt niet alleen aan de zonnepanelen, de producenten investeren hun winst liever niet in de nodige installaties, ze delen die liever uit aan de aandeelhouders.
            Vroeger was de staat zelf verantwoordelijk voor het opwekken van elektriciteit, dat hebben ze uit handen gegeven, met alle gevolgen die erbij horen...
            True.

            Maar verwarmen met elektricteit, is een dure vorm van stoken. Het verbruikt te veel, of het kost te veel, afhankelijk hoe je het bekijkt... En in de winter belast je er inderdaad nog eens het net mee. Elektriciteit zou moeten dienen voor alles behalve je stookgedrag.

            Je kan grote energievreters zoals je warm water, al met een zonneboiler opwarmen, dat blijft binnenshuis en hier belast je het net niet mee.

            Er zijn alternatieven om te stoken die ook proper zijn of CO2 neutraal, echter gelimiteerd door de grondstoffen.

            Wanneer de overheid er in tussentijd voor zorgt dat het elektriciteitsnet het aankan, en investeert in alternatieve energie om voldoende elektriciteit op te wekken, kan men natuurlijk thuis beginnen verwarmen op elektriciteit. Maar dan moet men natuurlijk niet dralen, zoals de afgelopen 20 jaar...

            Comment


            • #7
              Re: Zonnepanelen nu nog ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Zou het interessant zijn om nu nog zonnepanelen te laten plaatsen ?
              Eén van de kinderen heeft er nog geen, en ik verneem net dat het voor 18 panelen nog maar rond de 7.000 euro kost, installatie, omvormer...enfin alles inbegrepen.
              Je krijgt geen certificaten meer uitbetaald, er zal hoogstwaarschijnlijk een jaarlijkse netvergoeding moeten betaald worden, je kan ze niet meer in mindering brengen bij de belastingaangifte, maar aan de andere kant gaan er van langs om meer geruchten op dat de elektriciteit nog een pak duurder gaat worden.
              Mogen we dat geloven ? Electrabel heeft via de kleine letterkes onlangs wel al een poging tot een forse prijsverhoging gewaagd/geprobeerd, die gelukkig tijdig afgeschoten werd. Maar wat ze van plan zijn zal er ooit wel eens komen vrees is.
              Voor de prijs van de installatie moet je het alvast niet laten, die is zowat gehalveerd op drie jaar tijd (onze zoon heeft er een goeie drie jaar geleden laten plaatsen en het kostte toen nog 15.000 euro )
              En neen, het is geen Chinese brol die aangeboden worden, maar Europese, zelfs Duitse degelijkheid (allee, het wordt toch beweerd dat Duits=degelijk).
              Is dat op een bestaand huis Djivan?

              Indien op een nog nieuw te bouwen huis, kan het helemaal gratis.

              Comment


              • #8
                Re: Zonnepanelen nu nog ?

                Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                je weet waar je aan begint, die keuze kun je dan wel maken wel of geen plaatsen.
                Maar voor die dat geen kunnen/willen plaatsen laten opdraaien is volgens mij toch een brug te ver.

                grts
                Kijk, als je zelf geen energiecentrale kan/mag bouwen dan betaal je daar op één of andere manier voor. Hoe oneerlijk je dat ook mag vinden. Ook zij die geen auto hebben betalen voor autowegen, mensen die nooit met de trein rijden betalen ook voor die trein, willen of niet. Waarom is het dan zo vreemd dat mensen die niet willen/kunnen meegaan in zonne-energie ook een klein deel betalen voor een gezonder milieu?
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnepanelen nu nog ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  je weet waar je aan begint, die keuze kun je dan wel maken wel of geen plaatsen.
                  Maar voor die dat geen kunnen/willen plaatsen laten opdraaien is volgens mij toch een brug te ver.

                  grts
                  Dat is dan toch tè kort door de bocht. 'Die mensen' wisten inderdaad waar ze aan begonnen. Er was een 'staatsgarantie' die borg stond voor de investeringen in de vorm van energiecertificaten. Als die garantie wordt gekort is dat niet minder of niet meer dan contractbreuk. Dat was dan ook de redenering die de rechter volgde. Dit omzeilen om via een achterpoortje extra taksen te heffen en zodoende de put te delgen van een slecht doordacht beleid is een lafhartig, oneerlijk en weinig consequent beleid. De beleidsmakers vergeten in het debat gemakkelijkshalve te vermelden dat ze de installering van alternatieve bronnen - lees zonnepanelen - nodig heeft om aan hun Europese verplichtingen te voldoen en bij uitbreiding de Kyoto normen te halen. Hadden ze de goedgelovige zolen niet gehad hadden ze een boete gekregen. Maar ja, een populistisch discour is nooit weg om je eigen stommiteiten te verdoezelen. Tellen heeft ze dan ook nooit gekund de rode gazelle uit Gent (cfr. hoeveel is de vierkantswortel van 25).
                  Je zou wat zien mocht de woonbonus voor bestaande contracten wordt verminderd door een regionale belasting te heffen op maandelijkse betalingen. Hetgeen identiek dezelfde redenering is. My 2 cents ...

                  Tjerri

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnepanelen nu nog ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                    Dat is dan toch tè kort door de bocht. 'Die mensen' wisten inderdaad waar ze aan begonnen. Er was een 'staatsgarantie' die borg stond voor de investeringen in de vorm van energiecertificaten. Als die garantie wordt gekort is dat niet minder of niet meer dan contractbreuk. Dat was dan ook de redenering die de rechter volgde. Dit omzeilen om via een achterpoortje extra taksen te heffen en zodoende de put te delgen van een slecht doordacht beleid is een lafhartig, oneerlijk en weinig consequent beleid. De beleidsmakers vergeten in het debat gemakkelijkshalve te vermelden dat ze de installering van alternatieve bronnen - lees zonnepanelen - nodig heeft om aan hun Europese verplichtingen te voldoen en bij uitbreiding de Kyoto normen te halen. Hadden ze de goedgelovige zolen niet gehad hadden ze een boete gekregen. Maar ja, een populistisch discour is nooit weg om je eigen stommiteiten te verdoezelen. Tellen heeft ze dan ook nooit gekund de rode gazelle uit Gent (cfr. hoeveel is de vierkantswortel van 25).
                    Je zou wat zien mocht de woonbonus voor bestaande contracten wordt verminderd door een regionale belasting te heffen op maandelijkse betalingen. Hetgeen identiek dezelfde redenering is. My 2 cents ...

                    Tjerri
                    +1, Tjerri
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnepanelen nu nog ?

                      dat ik moet betalen voor een energiecentrale, autowegen, trein of ik er nu op rijd of niet kan ik wel volgen dat ik daar in mee draag voor allen, daar kan ik gebruik van maken
                      maar dat ik moet mee betalen omdat mijn buren zonnepanelen hebben waar ik niks aan heb of kan gebruik van maken.
                      ben nog van den oude generatie zal daarmee zijn.

                      grts
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnepanelen nu nog ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                        dat ik moet betalen voor een energiecentrale, autowegen, trein of ik er nu op rijd of niet kan ik wel volgen dat ik daar in mee draag voor allen, daar kan ik gebruik van maken
                        maar dat ik moet mee betalen omdat mijn buren zonnepanelen hebben waar ik niks aan heb of kan gebruik van maken.
                        ben nog van den oude generatie zal daarmee zijn.

                        grts
                        Maar mee betalen aan de lening van je buur en zijn huis mee afbetalen daar zit je dan weer niet mee ? Of mag je van hun zolder gebruik maken om er een studio in te maken ?

                        Tjerri

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnepanelen nu nog ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                          dat ik moet betalen voor een energiecentrale, autowegen, trein of ik er nu op rijd of niet kan ik wel volgen dat ik daar in mee draag voor allen, daar kan ik gebruik van maken
                          maar dat ik moet mee betalen omdat mijn buren zonnepanelen hebben waar ik niks aan heb of kan gebruik van maken.
                          ben nog van den oude generatie zal daarmee zijn.

                          grts
                          +1 Korandoke.
                          De reactie van de leveranciers was er ook niet naast toen ze minder konden leveren en verliezen leden.
                          Details zijn bekend en wie mocht die factuur betalen?

                          Bovenop kwam nog het bang maken van de bevolking over tekorten aan energie.
                          (in België zijn er intussen duizenden bedrijven, groot of klein, gestopt met hun activiteiten)

                          Elke politieke configuratie heeft gefaald in het energiebeleid.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnepanelen nu nog ?

                            Nu ga ik even voor de duivel spelen . Is het niet zo dat elke belg op elke euro die die verdient belastingen moet betalen? Zijn diegene die stroom produceren of het nu windmolens, kerncentrales of z... zijn, geen producenten en moeten die dan geen belastingen betalen(zonnepanelen - groenestroomcertificaten die verkocht worden)

                            Hopelijk leest hier geen minister mee.

                            Schiet me nu aub niet dood hé

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnepanelen nu nog ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Is dat op een bestaand huis Djivan?

                              Indien op een nog nieuw te bouwen huis, kan het helemaal gratis.
                              Bestaand, zes jaar geleden gebouwd huis.
                              Budget was er toen niet .

                              Comment

                              Working...
                              X