Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d90

    Hallo

    binnenkort begint het voetbalseizoen van mijn zoontje
    ik ben even aan het surfen op het net hoe ik best mijn toestel instel (nikon D90)
    Ik weet al dat je best niet onder de 1/800 gaat en best zo een groot mogelijk diafragma
    ik zet mijn toestel op AF-C

    ik lees nl ook dingen ivm "AL servo" als ik mij niet vergis wil dit zeggen dat je toestel scherpstelt op verschillende punten van zodra je de knop de helft induwd, en dan op het juiste moment de knop verder doorduwen
    klopt dit allemaal?
    graag wat info op een wat verstaanbare taal aub, ik ben maar een amateur

    groeten

  • #2
    Re: Nikon d90

    AF servo is hetzelfde als AF-C.

    Er zijn 2 delen in te stellen bij de autofocus.
    Het eerste deel is bepalen of je camera scherp stelt en stopt (AF-S), of dat je camera blijft scherp stellen zoals je ontspanknop half ingeduwd.
    Voor een bewegend onderwerp, zoals een voetballer kan die laatste optie wel handig zijn. Je kan dan inderdaad scherpstellen en je camera blijft scherpstellen op de voetballer.
    Dan druk je af wanneer je denkt dat je een mooi moment hebt.

    Het 2de deel van de autofocus is bepalen welke van de autofocuspunten gebruikt worden voor de scherpstelling.
    Dat kan 1 punt zijn, meerdere punten die je camera dan kiest, of 3D herkenning. In dit geval kies je wellicht best voor meerdere punten.

    Ps: ik zou al eens gaan oefenen in de tuin met je zoontje
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d90

      Oefen is zeker geen slecht plan.
      AF servo is Canon-taal en AF-C(ontinius) is Nikon-taal voor het zelfde.
      Ik denk dat je best 1 scherpstel punt kiest en AF-C, een voldoende snelle sluiter, en de iso opdrijven indien nodig.
      Voor de compositie let ook op de bal, zorg dat die mee in beeld is.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d90

        het zal een kwestie zijn van evenwicht op een D90...
        Korte sluitertijd en groot diafragma, zoals je zelf zegt, maar die combinatie zijn moeilijk haalbaar tenzij er zeer veel licht is of de ISO op je toestel hoog staat. En je kan die op een D90 niet echt hoger zetten dan 1600 of je krijgt al snel last van veel ruis (ik heb vroeger ook een D90 gehad).
        Je moet inderdaad je diafragma groot genoeg houden om de DoF (Depth of Field) hoog genoeg te hebben, zodat inderdaad de bal en medespelers ook scherp in de foto zichtbaar blijven.
        AF-C vraagt inderdaad wel een beetje oefening op bewegende onderwerpen omdat je er voor moet zorgen dat je focus op dat éne punt blijft, anders gaat je AF scherpstellen op andere zaken (bvb het publiek in de achtergrond), en moet je gaan zoeken om je onderwerp terug in focus te krijgen.
        mvg
        Bert

        Comment

        Working...
        X