Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aankoop D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies bij aankoop D70

    Hoi,

    Laat me beginnen met te zeggen dat ik ZEER weinig weet cams en lenzen. Tot op heden steeds maar de typische vakantiefotofotograaf geweest, but that is going to change from now on

    Dus ik had jullie advies graag gehoord bij de aankoop van een Nikon D70, meer bepaald met welke lenzen. Als amateur dat ik ben wou ik eers gaan voor de Nikon 8700 maar al snel merk je dat de D70 toch wel een leuker speeltje is

    Dus het feit dat het een D70 wordt ligt al vast, nu enkel nog beslissen welke lens ik er als 1ste ga bijkopen. Zoals ik al zei wete ik zo goed als niets van lenzen. Dus als iemand wat uitleg kon verschaffen bij zaken als 18-70, 28-80, 18-125, 18-50, 55-200 ... dan zou dit al wat helpen. Misschien initieel op het toestel een all-purpose lens kopen, maja wat is dat eh

    Ik zoek vooral natuur en macro foto's te nemen met het toestel, bv volgend jaar gaan we waarschijnlijk een expeditie doen, alaska of groenland of dergelijke, dus vroeg ik me af wat ik nodig heb qua lenzen om de bergen en dergelijke mooi op plaat vast te leggen.

    Tevens wat is een goede zoom lens, hoe wordt trouwens dat zoomen bererekent, 18-125 is dat nu 6.9 zoom of?? Ik veronderstel dat 400 een betere zoom geeft dan 125mm maar snap het toch niet goed, bv 50-200 is dan maar een 4zoom maar 200 > 125???

    Sorry voor de waarschijnlijke domme vragen maar ik heb al wat rond gesurfd en vind echt geen duidelijk uitleg over deze onderwerpen.

    Mvg,

    Maarten

  • #2
    hmm .. natuufotografie. Altijd moeilijk qua lenzen. Wil je bijvoorbeeld bergen en landschappen mooi weergeven, dan heb je een groothoek nodig. Een oplossing zou de kitlens zijn (18-70mm), maar een iets wijder bereik zou wel mogen denk ik. Hierbij denk ik dan aan de 15-30 van Sigma.

    Wil je ook dieren vanop een afstand gaan fotograferen, heb je een tele-zoom nodig. Een goeie keuze is de 70-200 f2.8 van sigma, maar als je budget wat krap is (voor een beginner meer dan normaal lijkt me), is de 70-300 van sigma wel een goed begin. Voordeel is dat deze ook een macro-stand heeft, dan kan je daar ook al wat mee experimenteren.

    Wat een echte macro-lens betreft, zou ik gaan voor de 105mm van Sigma.
    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

    Comment


    • #3
      die getallen geven 't bereik aan
      aan de ene kant hebben we de breedhoek bvb 18 (dit wordt wel 27mm omdat je moet vermenigvuldigen met 1.5 voor de D70)
      hoe kleiner dit getal hoe meer je van een landschap bvb op de foto kan zetten of moet je bvb niet te veraf gaan staan om je onderwerp volledig in beeld te brengen
      aan de andere kant hebben we tele bvb 300 (wordt 450mm)
      hoe groter dit cijfer hoe dichter je je onderwerp kan benaderen zonder zelf er naartoe te stappen natuurlijk
      de supercombinatie (15-500) bestaat (nog) niet
      dus moet je eigenlijk 2 lenzen aanschaffen
      nl een lens met veel breedhoek zoals bvb de kitlens 18-70 (goeie prijs/kwaliteit-verhouding)
      en dan ook een tele zoals bvb 70-200, 70-300, 100-300, 50-500, ...
      de f-waarde zoals bvb 2.8 geeft de lichtsterkte aan
      je mag stellen: hoe kleiner dit getal, hoe duurder
      je kan een beetje opzoekingen doen naar lenzen op dit of andere fora

      ik heb de Nikkor 18-70 (de kitlens) en de Sigma 100-300 f/4

      succes
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Thx alvast voor de info
        maar wat als ik dat vergelijk nu met een nikon 8700, die heeft schijnbaar een 8 zoom en een lens van 35 - 280. Nu ik ken id nog niet veel van die lenstoestanden, maar hoe kwalitatief moet ik nu zulke coolpix lens zien?

        Comment


        • #5
          ik heb zelf de 5700 (de 8700 is de nieuwe 8MP-versie)
          die lens van de 5700 geeft goede tot zeer goede resultaten bij ideale omstandigheden
          focus is ook ni zo snel als je dat vergelijkt met een AF-S-lens van Nikon of HSM-lens van Sigma
          een superzoom is altijd een compromis
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Hi, thx voor de help

            Heb me zonet een Nikon 8700 besteld op pixmania. Een goei 38000 oude befkes voor het toestel, extra batterij, 512m flash en flashcardreader. Had feitelijk wel graag nen D70 gehad, ma enerzijds was dat net iets boven mijn budget. En da is zo groot om mee te sleuren op mijne mountainbike he

            Grtz

            Maarten

            Comment

            Working...
            X