Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

    Inmiddels lurk ik alweer een poos mee, maar nooit veel gepost.
    Op een gegevens moment moet je dan toch maar gewoon laten zien wat je kunt.
    Bij mij werkt dat altijd het beste om maar gewoon in het diepen te springen.

    Gelijk maar even voorstellen dan maar.
    Ik ben Bart, inmiddels alweer wat jaren bezig met fotograferen.
    Begonnen met een Nikon D70s + 28-80mm, D90 + 18-200mm en nu (helaas door beperkt budget) een D7000 met Nikon 18-135mm (om vooral gewicht laag te houden)

    Inmiddels begin ik me behoorlijk thuis te voelen in landschappen, mede omdat ik heel erg van hiken hou.
    Dit is dan ook gelijk een groot compromis, niet enkel qua gear (zo compact en licht mogelijk), maar ook qua genieten, fotograferen en toch nog tempo houden.
    Ik hou heel erg van het moment en dus foto's waar geen tot weinig voorbereiding aan pas is gekomen.

    Anway, een hoop gebabbel, plaatjes zeggen meer dan praatjes
    Ik heb lang nagedacht welke foto ik zou plaatsen, aangezien er maar 1 foto tegelijk kan/mag geplaatst worden (ik had liever een mini serie gedaan).
    Daarbij is het soms lastig een foto te kiezen waar voor mij veel emotionele waarde aan zit.
    Toch wil ik graag jullie tips om het in vervolg nog wat betere platen te kunnen maken.

    Deze foto is genomen in Nieuw Zeeland (gevoelsmatig mijn thuisland), in Punakaiki
    Een van de meeste mooie zonsondergangen die ik ooit gezien heb (om eerlijk te zijn was deze twee dagen ervoor NOG mooier, maar toen had ik geen camera mee).
    Beeld je in: een zijde zachte warme zon, oceaan zo ver het oog kan kijken in combinatie met ruige golven/branding
    (hoe groot kun je het contrast krijgen :P)

    Toen genomen op een Nikon D90 + Nikkor 18-200mm @ 18mm (27mm eq) f/10 en 1/80s op ISO200




    Zelf kritiek:
    De plaat zou naar mijn gevoel iets scherper mogen.
    Een statief is echter heel lastig ivm de heftig golven/branding, dus een echt panorama/lange sluitertijd zit er niet in.
    Wellicht biedt hier een scherpe lens soelaas (maar dat is weer een groot compromis ivm gewicht)
    Kleuren ben ik ook nog niet helemaal zeker van.

    In het vervolg neem ik trouwens ook een CP en ND filter mee
    Last edited by b_force; 21 juli 2014, 11:38.

  • #2
    Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

    oeps...denk even om de regeltjes..!!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      oeps...denk even om de regeltjes..!!!
      grt,bouk.
      Waar doel je dan precies op?
      Ben me nergens van bewust?
      (of is het formaat te groot?)

      edit:
      Zo beter?
      Last edited by b_force; 21 juli 2014, 11:39.

      Comment


      • #4
        Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

        Welkom alvast !
        Zoals je zelf zegt is de opname niet scherp genoeg
        Wel mooi licht op de rotsen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

          van mij ook een welkom
          maar je haalt idd duidelijk je eigen fouten aan ,al goed dat je ze ziet ,wat wil zeggen deze is voor verbetering vatbaar
          denk dat je de volgende keer zal rekening houden met deze foutjes
          hier kon veeeel meer uitgehaald worden ,knappe locatie !

          Comment


          • #6
            Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
            van mij ook een welkom
            maar je haalt idd duidelijk je eigen fouten aan ,al goed dat je ze ziet ,wat wil zeggen deze is voor verbetering vatbaar
            denk dat je de volgende keer zal rekening houden met deze foutjes
            hier kon veeeel meer uitgehaald worden ,knappe locatie !
            Niets aan toe te voegen, of het het zou mijn vraag kunnen zijn of je hebt naverscherpt na het verkleinen ?
            Groeten,
            Johan
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

              Verscherpen na verkleining? :P
              Nee

              Hoewel ik foto's altijd wel iets bewerk qua licht ed.

              Overigens bedenk ik me dat de scherpte ook met de locatie te maken heeft.
              De golven daar spatten continu meters hoog tegen de rotsen, waardoor je in een soort nevel rond loopt.
              Ik heb andere foto's waar dat effect duidelijker is.
              Daardoor lever je wat scherpte betreft sowieso in.

              Waarschijnlijk zal het ook wel de 18-200 zijn, die aan de randen erg soft begint te worden?
              Maarja, als je 30km+ hikes maakt, moet je toch ergens een compromis leggen? :P
              Is de scherpte overigens het enige punt van kritiek?

              Comment


              • #8
                Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

                Na verkleining is verscherping nl. altijd nodig.
                Groeten,
                Johan
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

                  Heb hem even in PS geladen...Slim verscherpen met radius 0.1 en hoeveelheid 180 geeft al een hele verbetering.
                  Je had wel heel mooi licht te pakken hier...Mooi vastgelegd.
                  Kwa compo had ik hier de uitloper in zee meer vrij mooier gevonden...Camera iets meer naar links dus.
                  Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                  MIJN WEBSITE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

                    vind de compo erg mooi maar:
                    ---
                    3.1.3 Fotohoek: Showcase

                    Showcase is bedoeld voor de betere foto. Kijk vooraf kritisch naar wat je gaat plaatsen....

                    Wie post in Showcase, mag zich verwachten aan een zéér kritische beoordeling, en dus mogelijks aan hardere kritiek...
                    Je beslist zelf of de foto thuishoort in Fotobeoordeling of Showcase. Stel jezelf de vraag: Hoort deze foto thuis in mijn fotoalbum (Fotobeoordeling) of is deze foto zo goed dat hij kan meedoen aan een foto-expositie (Showcase)? Bij twijfel post je best in Fotobeoordeling.
                    ----
                    en je schrijft zelf:
                    Zelf kritiek:
                    De plaat zou naar mijn gevoel iets scherper mogen.
                    Een statief is echter heel lastig ivm de heftig golven/branding, dus een echt panorama/lange sluitertijd zit er niet in.
                    Wellicht biedt hier een scherpe lens soelaas (maar dat is weer een groot compromis ivm gewicht)
                    Kleuren ben ik ook nog niet helemaal zeker van.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

                      Voor naverscherping in photoshop heb ik vroeger hier op het forum de methode beschreven die ik toepas.
                      De uitleg is hier te vinden.
                      De afmetingen voor de eindverscherping moeten enkel nog aangepast worden naar het nieuwe toegelaten formaat hier op BD.
                      Hopelijk heb je er iets aan want hetgeen je vastgelegd hebt is zeker de moeite en verdient een zo goed mogelijke afwerking voor je het aan de buitenwereld toont.
                      vriendelijke groeten, Kurt
                      Mijn foto's
                      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

                        @jos82
                        Kijk met die kritiek kan ik wat
                        Probleem is dat ik heel graag het holle gedeelte van de rots erbij wilde nemen.
                        Maar ik snap wel wat je bedoelt.
                        Volgende keer gewoon een paar extra nemen.
                        In dit geval stapje naar achteren of wijdere lens nemen (panorama met meer foto's gaat in dit geval niet werken)
                        Zou je de bewerkte foto kunnen laten zien?

                        @bouk
                        Wat is je punt?
                        Ik heb uitgebreid de forum regels gelezen.
                        Het enige verschil met de andere rubriek is dat er staat dat je hier harde kritiek kunt verwachten en dat het bedoeld is voor de "betere" foto (beetje subjectief)
                        Vervolgens heb ik uitgebreid gekeken wat voor type foto's hier worden gepost en in de andere rubriek, en naar mijn mening past deze meer in deze rubriek.

                        @ mortierke
                        Bedankt.
                        Ik werk vanuit lightroom, daar heb ik de foto dan ook tijdens het exporteren naar jpeg, verkleint.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Met de billen blood (overigens gewoon SFW)

                          hallo Bart, fijn dat je begonnen bent met foto's posten!
                          mijn eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik persoonlijk vind dat deze opname niet echt in showcase hoort, met alle respect voor jouw werk hoor, het is een verdienstelijke poging, maar zoals je zelf al aangeeft is er nog werk aan de winkel.
                          Er zitten hier heel wat doorwinterde landschrapfotografen die alle trucjes en weetjes kennen over landschapsfotografie en al ettelijke jaren deze hobby uitoefenen, dus die moet je niet proberen wat wijs te maken
                          in elk geval welkom in de club van de landschapsfotografie, het is een (lang) proces van steeds maar beter worden en we zijn er om je verder te helpen dmv opbouwende kritiek en helpen waar mogelijk

                          ON topic:
                          de compo en scherpte zitten niet goed, maar vind de kleuren wel mooi en natuurlijk ogen.
                          groeten, Kristof
                          Canon EOS 5D mkII

                          Comment

                          Working...
                          X