Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson P50 print alles PAARS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Epson P50 print alles PAARS

    Na het wisselen van twee inktcassettes drukt mijn printer (2 jaar oud) nu een paarse zweem.
    Tot dan toe werkte hij prima !
    Her niveau van de cassettes word correct aangegeven.
    De spuitkanalen werden gekuist...vruchteloos.
    Wat kan de oorzaak zijn ? Wie kan mij helpen ?

  • #2
    Re: Epson P50 print alles PAARS

    Zitten de inktpatronen wel op de juiste plaats?
    Heb je inktpatronen van een ander merk gebruikt?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Epson P50 print alles PAARS

      Patronen op juiste plaats
      Wel ander merk maar dit gaf in het verleden geen problemen

      Comment


      • #4
        Re: Epson P50 print alles PAARS

        Met inktpatronen van een ander merk is het altijd mogelijk dat de kleuren iets afwijken, maar gewoonlijk valt dat wel mee.
        Als je voordien inktpatronen van dezelfde leverancier gebruikte, contacteer die dan eens, en leg uit welk probleem je hebt met die inkt.
        Het zou niet mogen, maar het kan altijd dat er iets is misgelopen met de samenstelling van de inkt.

        De testafdruk na het reinigen geeft toch alle kleuren weer?
        Want als er een van de kleuren niet door komt, dan krijg je ook een kleurzweem.
        Als er vanuit een van die nieuwe patronen geen inkt naar de printerkop, dan heb je hetzelfde probleem, er kan dus ook iets fout zijn aan het inktpatroon zelf, waardoor de inkt er niet uit raakt.

        Kleurzweem op afdrukken is ook wel te corrigeren door een correct printerprofiel te gebruiken, dat dan specifiek voor die inkt in combinatie met het geteste papier toch voor een goede afdruk zorgt.
        Maar als je zo'n printerprofiel laat maken, dan zou je wel de zekerheid moeten hebben dat de leverancier van de inkt altijd dezelfde samenstelling levert, anders moet je elke keer dat je een inktpatroon vervangt een nieuw profiel laten maken...
        Met de originele inkt + de juiste papiersoorten zullen de kleuren wel redelijk juist zijn, maar ik weet dat die inkt vrij duur is.
        Daarom gebruik ik zelf ook inkt van KHL in mijn Epson P50, de inktpatronen die ik daar heb gekocht hebben een chip die zich automatisch reset.
        Maar als ik de kleuren zo juist mogelijk wil op het Aldi fotopapier (Sihl), dan moet ik er ook een printerprofiel voor aanmaken (dat papier staat ook niet standaard in het lijstje in de printermenu's, elk merk en soort papier heeft een ander profiel nodig).

        Een printerprofiel is niet zo duur, alle info kan je hier vinden: http://www.marc-en-ciel.be/
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Epson P50 print alles PAARS

          Dank je wel, Black Bandit, voor je goede raad waar ik mee aan de slag ga.
          Ik meld je wel het resultaat.Gfoeten,
          Paul

          Comment


          • #6
            Re: Epson P50 print alles PAARS

            Ik heb epson R300 printer waar ik ook niet originele cartridges in gebruik. De kleuren wijken soms wel eens af. Gewoon telkens een nieuw profiel maken met de Colormuncki.
            Je moet dit wel zelf doen, als je dit telkens moet uitbesteden, ...... kan je beter originele cartridges kopen.

            Comment


            • #7
              Re: Epson P50 print alles PAARS

              Ondertussen heb ik op de proefdruk vastgesteld dat de gele inkt niet doorkomt. (Niettegenstaande het niveau op "vol" staat aangegeven)
              Ik heb een nieuw set originele cassettes besteld en zal een nieuwe gele cassette opladen.
              Eigenaardig is wel dat bij schudden de cassette wel degelijk "vol" aanvoelt en dat er sporen gele inkt op de opening zitten.
              Misschien is IN de printer de "gele leiding" verstopt ??? De pluitkanalen werden nochtans al drie keer gekuist.

              Dank voor jullie reactie
              Paul C.

              Comment


              • #8
                Re: Epson P50 print alles PAARS

                Bij Epson zit er in de originele cassettes een product om de kanalen te reinigen als je een nieuwe cassette insteekt. Ik weet niet in hoeverre dit zo is met een cassette van derden. Daarom alleen al gebruik ik nooit andere merken of navullingen.
                Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                Comment


                • #9
                  Re: Epson P50 print alles PAARS

                  Oorspronkelijk geplaatst door COBRASoft Bekijk bericht
                  Bij Epson zit er in de originele cassettes een product om de kanalen te reinigen als je een nieuwe cassette insteekt. Ik weet niet in hoeverre dit zo is met een cassette van derden. Daarom alleen al gebruik ik nooit andere merken of navullingen.
                  Dat product heet: "inkt". Het grootste probleem met navullingen is niet zozeer de inkt, maar de bouw van de patronen, die de inkt niet snel genoeg of slecht kan aanvoeren. Sommige patronen moeten zelfs geprimed worden, voordat je die in de printer mag steken, anders komt er lucht in de leidingen. Ik gebruik zelfs pigmentinkt in mijn Epson 1500W (normaal gezien zijn de originele patronen gebaseerd op kleurstofinkt (dye)). en nog NOOIT verstoppingen gehad.
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Epson P50 print alles PAARS

                    Ik geloof best dat je nog nooit problemen hebt gehad. Ik weet uit goede bronnen dat het eerste deeltje 'inkt' bij Epson geen inkt is, maar een verdunner om de leidingen proper te maken...
                    Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                    Comment


                    • #11
                      Re: Epson P50 print alles PAARS

                      Ik ken de huidige stand niet ivm EPSON printers, maar in het verleden moesten wij die geregeld demonteren om de printkop zuiver te maken. Maar dan was het wel meestal zo dat er een wit lijntje of twee in de afdruk zaten. Als er een ganse kleur niet afdrukt, dan zou ik eerder denken aan een defecte inktpatroon.

                      Als je bij een nieuw inktpatroon, opnieuw hetzelfde zou voorhebben, dan zal hij toch moeten nagekeken worden door een technieker.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Epson P50 print alles PAARS

                        Oorspronkelijk geplaatst door COBRASoft Bekijk bericht
                        Ik geloof best dat je nog nooit problemen hebt gehad. Ik weet uit goede bronnen dat het eerste deeltje 'inkt' bij Epson geen inkt is, maar een verdunner om de leidingen proper te maken...
                        Dan ga ik u vragen hoe het mogelijk is zonder dat de inkt met de verdunner niet met elkaar gaat mengen. Dit is namelijk complete onzin: Stel dat na lang gebruik de printkop verstopt is door uitdroging van de inkt en je voert dan een reiniging door....hé: jouw veronderstelde verdunner is immers al lang de patroon uit (stel dat het inderdaad waar is), dus de reiniging van de printkop gaat nu met pure inkt. Kortom: een broodje aap verhaal en klinkklare onzin. U mag uw goede bronnen eens noemen dan. Inkt is namelijk sowieso zodanig ingesteld dat er een reinigende en bevochtigende werking vanuit gaat. Heb je wel eens een inktpatroon (originele) van Epson van binnen bekeken: het bestaat gewoon uit verschillende compartimenten achter elkaar om de inkttoevoer te regelen (er is een lichte onderdruk aanwezig) en alles is met elkaar verbonden. Epson raadt aan om de patroontjes lichtjes te schudden voor gebruik: uw verdunner vooraan de patroon zal dan onmiddellijk met de inkt vermengd zijn (als het tijdens het bewaren al lang niet gedaan is door diffusie).
                        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Epson P50 print alles PAARS

                          Beste, met zo'n persoonlijke aanvallen maakt u alleen maar duidelijk hoe kortzichtig u bent . Mijn bronnen zijn de oorspronkelijke verdelers van Epson in België toen ik betere kwaliteit uit hun printers haalde dan Epson zelf. Dit is reeds een tijdje geleden, dat wel, maar dit wil niet zeggen dat ik onzin verkoop. Ik heb veel meer dan enkel een printkop van binnen gezien. Op een bepaald moment was ik de voornaamste tester van nieuwe printers die Manudax binnen kreeg. En dit waren trouwens niet enkel Epson printers. Ik wil de TS hier gewoon helpen met mijn ervaringen met epson printers (+25 jaar) en heb echt geen zin om mij hier te laten uitlachen.
                          Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                          Comment


                          • #14
                            Re: Epson P50 print alles PAARS

                            Oorspronkelijk geplaatst door COBRASoft Bekijk bericht
                            Beste, met zo'n persoonlijke aanvallen maakt u alleen maar duidelijk hoe kortzichtig u bent . Mijn bronnen zijn de oorspronkelijke verdelers van Epson in België toen ik betere kwaliteit uit hun printers haalde dan Epson zelf. Dit is reeds een tijdje geleden, dat wel, maar dit wil niet zeggen dat ik onzin verkoop. Ik heb veel meer dan enkel een printkop van binnen gezien. Op een bepaald moment was ik de voornaamste tester van nieuwe printers die Manudax binnen kreeg. En dit waren trouwens niet enkel Epson printers. Ik wil de TS hier gewoon helpen met mijn ervaringen met epson printers (+25 jaar) en heb echt geen zin om mij hier te laten uitlachen.
                            Ik val u persoonlijk niet aan: alleen de bronnen die u aanhaalt en dat dit compleet onzin is. U heeft immers nog altijd niet mijn logica kunnen weerleggen, dat als die reiniger eruit is bij het laden van de eerste patroon en de printkop gevuld is met inkt, wat DAN de printkop moet reinigen als de printkop zo nu en dan verstopt geraakt door langdurig niet te gebruiken. Er zit volgens dan alleen nog maar inkt in de patroon. Conclusie: de printkop wordt gewoon gereinigd met inkt. Uw persoonlijke verdelers hebben er namelijk baat bij dat er enkel Epson materiaal verkocht wordt en hebben gewoon dit broodje aap verteld. Maar vertel aub geen klinkklare onzin, dat gemakkelijk te weerleggen is. Het is fysisch namelijk niet mogelijk om twee verschillende hydrofiele vloeistoffen in een compartiment volledig gescheiden te houden, zonder dat ze met elkaar gaan mengen, tenzij een fysieke barrière ertussen.

                            Sinds wanneer is het weerleggen van een broodje aap verhaal een persoonlijk aanval???
                            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Epson P50 print alles PAARS

                              Misschien heb je hier iets aan maar vermoedelijk heb je dit ook al gedaan:

                              Bron Epson Site

                              Comment

                              Working...
                              X