Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

    Wie weet of het volgende bestaat:
    Instelbare lijst om op foto te leggen om precies te zien wat je weg knipt.

    Ik kom nog al eens tegen; dat ik een klein gedeelte van een foto wil hebben om ergens in een niet standaard lijstje te zetten.
    Het zou handig zijn om dan een instelbare lijst, rand of kader te zien, welke je vooraf al instelt op de maat die je wilt hebben.
    Je kan dan gewon over de foto schuiven (op de computer) wat er binnen valt.
    Daarna kun je dan afdrukken in de juiste maat.

    Al die ingewikkelde fotobewerking programma’s heb ik wel, maar gebruik ze niet, teveel mogelijkheden.
    Tegen die tijd dat ik het door heb, ben ik het een volgende keer weer vergeten.
    Is daar nu niet iets eenvoudig voor, iets wat transparant blijft als je er overheen schuift.
    Nu doe ik het bijsnijden steeds op de gok en dat is waardeloos omdat het steeds net iets anders uitvalt dan bedoeld.
    Deel foto selecteren en dat moet je dan weer op de gewenste maat zien te krijgen.
    Als de foto verhouding dan niet klopt wordt het toch weer anders.
    Vandaar de vraag, met een instelbaar kader moet het eenvoudig te doen zijn.

  • #2
    Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

    in welk programma doe je dat bijsnijden nu dan ?

    niet alleen photoshop heeft "bijsnij-gereedschap" , maar ook bv faststoneviewer heeft dat
    en dat is misschien gemakkelijker voor jou
    en het doet juist datgene wat je beschrijft

    Comment


    • #3
      Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

      @ ddavid

      Bedankt voor bericht,

      Dat bedoel ik, met Photoshop is het mij niet gelukt, tenminste met een kader over de foto schuiven en dan het gezochte deel kopiëren en opslaan.
      Ik heb wel gezien dat je een plaatje op gewenste grootte kan krijgen, maar dat gedeelte wordt dan zwart.
      Ik zie ook niet dat je ermee kunt schuiven.
      Als je begint heb je een probleem dat je net niet het deel hebt wat je wilt selecteren.

      Of moet je een speciale plugin hebben.
      dat prgr. is mij eigenlijk veel te ingewikkeld, al heb ik hem wel.

      Heb FastStone Image Viewer gedownload, ken ik helemaal niet, maar wel mooi dat het NL is.
      Zocht naar handleiding, maar die is natuurlijk weer in het Engels, dat is weer jammer.
      Bekend waarmee ik het zou moeten doen?

      Comment


      • #4
        Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

        hier is een filmpje hoe dit kan in photoshop : https://www.youtube.com/watch?v=zQFwYPDRWqg

        en hier is een filmpje hoe dit moet in faststoneviewer : https://www.youtube.com/watch?v=S0S6UTMqMh0

        Comment


        • #5
          Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

          @ ddavid
          bedankt voor het zoeken.
          Bij Photoshop krijg ik niet dezelfde plaatjes als op het filmpje.
          Kan aan de versie liggen.

          Bij FastStone krijg ik -als ik het filmpje volg- Alleen vaste maten, dat wil ik juist niet.
          Ik kan wel de Lasso gebruiken, dan krijg ik een schuifbaar kader wat ik bedoel.
          Alleen , hoe krijg ik links onderin cm. of mm? - zullen nu wel pixels zijn.
          Neem aan dat dit in te stellen is, maar niet bij de knop er onder.

          Comment


          • #6
            Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

            je kan een verhouding toevoegen , zoals bv 2 op 3 of 10 op 15
            dat doe je zo

            Comment


            • #7
              Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

              @ ddavid

              Dat is hem.
              Vriendelijk bedankt voor de genomen moeite.

              Hier kan ik verder mee, zal even een handleidinkje maken, zal je net zien, voorlopig niet meer nodig en een volgende keer vergeten.
              Zo moeilijk is het niet - Als je het weet -

              Nogmaals bedankt.

              Comment


              • #8
                Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

                Zit er op FS eigenlijk ook zoiets als in Paintshop: Afdrukweergave?
                Foto's vanaf de linkerkant naar een A4 slepen en passend maken zoals je zelf wilt.
                Heb het programma verder nog niet zo uitgeprobeerd, zitten ook veel mogelijkheden op.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

                  ja dat kan ook via

                  bestand - afdrukken - ontwerpen en afdrukken (alt+P)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto gedeelte selecteren met een kader of rand om exact te zien wat je knipt.

                    Bedankt.
                    Zal het programma eens vaker gebruiken, kijken of het bevalt.

                    Comment

                    Working...
                    X