Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nut van filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nut van filters

    Heeft een lens filter volgens jullie nut ,als men ten bescherming zone kap gebruikt?

    Mvg casie

  • #2
    Re: nut van filters

    In bepaalde omstandigheden zal een zonnekap toch niet voldoende bescherming bieden, bijvoorbeeld als je tijdens een motorcross ergens op een plaats staat waar er wel eens steentjes richting camera kunnen vliegen.
    Ook als je aan het strand fotografeert kan een extra bescherming van het frontelement zeker geen kwaad (zout water en zand kan je beter weg houden van het frontelement).

    Ik gebruik zelf bijna nooit een beschermfilter, op alle lenzen gebruik ik altijd een zonnekap (uitgezonderd op de Canon 8-15 Fisheye).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: nut van filters

      In meer dan vijftig jaar nog nooit een beschermfilter op mijn objectieven gehad, wel zonnekappen en of lensdoppen en nooit een krasje op de frontlens.
      Wel in die jaren schade gehad aan drie objectieven door vallen en die objectieven kon ik ook direct weggooien. De kans van val-schade is vele malen groter dan een krasje op je frontlens; dus beter een vangnetje onder je kamera hangen, of een bumper monteren.

      Comment


      • #4
        Re: nut van filters

        Als je het hebt op beschermfilters: op een lens van 100€ zie ik het nut er niet dadelijk van in, van lenzen +1000€ zet ik altijd wel een filter op.

        Comment


        • #5
          Re: nut van filters

          1x een objectief ongelukkig gestoten, met de zonnekap er nog omgekeerd op.
          De lenscap was naar binnen gedrukt en mijn NC filter verbrijzeld...
          Na verwijderen van splinters etc een minimaal krasje op de frontlens.
          Niet zichtbaar op foto's.

          Uiteraard wel blij dat er een filter (Nikon Clear-) op zat.
          Was een Nikon lens van ca 1700 euries.

          Rinus

          Comment


          • #6
            Re: nut van filters

            Ik gebruikte in het begin dergelijke beschermingsfilters op mijn lenzen, maar tegenwoordig gebruik ik ze niet meer.

            Als hobby fotograaf kun je redelijk goedkoop een verzekering afsluiten en dit is een betere bescherming voor je lenzen dan zo een filtertje.

            Ik heb mijn verzekering gelukkig nog niet moeten gebruiken, en toch ben ik al een paar keer gestruikeld met mijn toestel in mijn handen. Gelukkig weet ik mij altijd zo te draaien dat mijn camera en lens de grond niet raken.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: nut van filters

              Oorspronkelijk geplaatst door casie Bekijk bericht
              Heeft een lens filter volgens jullie nut ,als men ten bescherming zone kap gebruikt?

              Mvg casie
              eeuh?
              Nee!
              P

              Comment


              • #8
                Re: nut van filters

                Een flter heeft ter bescherming altijd wel enige zin en... waarom zou je het niet doen? Als je een objectief van 1000+€ koopt dan is die 50 a 100€ voor een deftig beschermfilter toch zo onoverkomelijk niet! Zolang je maar een filter van een goede kwaliteit gebruikt.
                Maar dit is natuurlijk mijn eigen persoonlijke mening.

                Groeten,

                Mark
                http://markwijnants.zenfolio.com/
                Canon EOS 5D MarkIII & EOS 7D + EF 50 F1.8 II + EF 16-35L F4 IS USM + EF 24-105L F4 IS USM + EF 100-400L F4.5-5.6 IS USM + GP-E2 GPS Logger + Speedlite 580EX + MacBook Air 13'

                Comment

                Working...
                X