Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ND-Filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies ND-Filter

    Ik zou me graag een set ND-Filters willen aanschaffen. Het zal mijn eerste ervaring worden met deze filters en ik zou het nodige advies kunnen gebruiken voor de aanschaf van deze filters.
    Enkele vragen die ik me stel zijn:

    - Welk merk van ND-filters? Ik ben vooral op zoek naar prijs/kwaliteit goede filters, en het moet ook niet het beste van het beste zijn, want ik ben maar een amateurfotograaf en het is voornamelijk om kennis te maken met deze filters.
    Wat vinden jullie van de merken HiTech of 84.5mm? Zijn er nog andere merken die jullie aanraden?
    - Hoeveel stops kan ik best nemen? Kan je verschillende filters over elkaar "schuiven" om zo meer stops te bekomen?
    - Welke maat van filters + filterhouder moet ik nemen? Ik heb een Nikon 17-55mm, Nikon 50mm en Tamron 70-200mm
    - Welke filterhouder?
    - Heb ik nog andere accessoires nodig? Zoals een adapterring?

    Moest ik iets vergeten zijn, overige info is zeker welkom

    Groeten

  • #2
    Re: Advies ND-Filter

    Heb ook ongeveer dezelfde vragen over ND filters, maar op dit soort topics komt bijna nooit antwoord...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Advies ND-Filter

      Ik heb laatst ook een filtersysteem aangeschaft, wel voor een x100s, dus kleinere formaten.
      Zelf ben ik ben voor het Lee seven5 systeem gegaan, zeker niet het goedkoopste systeem, maar kwalitatief zeer goed.
      Nu, als je de filters zeer weinig zal gebruiken kan je steeds met goedkopere beginnen, in de grotere 'standaard' formaten kan je denk ik ook verschillende merken filters en houders onderling uitwisselen, in de kleine systemen zoals het seven5 kan dit niet (alleszinds niet bij Lee).

      Hoeveel stops hangt er vanaf wat je wil bereiken.. Wil je graduele of volledige ND's, voor welke doeleinden etc?
      Meerdere filters achter elkaar gebruiken kan, maar geeft snel flare en kleurzweem.
      Zelf heb ik een 3 stops hard grad, 2 stops soft grad, en een bigstopper, maar da's voor mijn persoonlijk gebruik...
      Je zal per lens met een andere diameter een andere adapterring nodig hebben, deze ringen kosten ongeveer 10 à 20 euro per stuk, afhankelijk van welk merk je kiest.

      Yannick

      Comment


      • #4
        Re: Advies ND-Filter

        ik ben onlangs voor het 84.5mm systeem gegaan en vind dit prijs/kwaliteit ok,
        geen kleurzweem gevonden tot nu toe
        heb 2 grijsverloopfilters (strong en medium), 2 ringen voor op 2 soorten lenzen, alsook 2 soorten filterhouders (één voor mijn 17-50, en één voor op een groothoek)
        deze voor op de groothoek is toch stug voor te plaatsen en te draaien (maar werkt wel), en kan maar één filter houden
        de andere kan er drie houden en werkt echt soepel
        ik ben er tevreden van, want zag de meerkost van lee-filters niet echt zitten... dit moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Advies ND-Filter

          Dus meerdere filters achter elkaar plaatsen is geen optie?
          En welke maat van houder en filter heb je nodig voor bv. Nikon 17-55mm f/2.8 lens? Tamron 70-200mm f/2.8? Nikon 50mm /1.8?
          Naargelang ik gelezen heb krijgt Lee heel goede beoordelingen. Maar ik ga ze waarschijnlijk niet zo vaak gebruiken. Het is meer om kennis te maken en zien of het me bevalt.
          Zouden jullie dan voor 84.5mm, Cokin, HiTech, of nog een ander merk opteren? Kan je de houders van Cokin combineren met bv. HiTech of 84.5mm filters?

          Comment


          • #6
            Re: Advies ND-Filter

            je kunt bv met jouw lenzen 1 houder (die drie filters kan dragen) combineren met verschillende ringen(diameter)
            en daar verschillende merken (hitech, 84.5mm, cokin) filters in plaatsen
            als je net als ik ze sporadisch gebruikt is dit prijs/kwaliteit goed hoor
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Advies ND-Filter

              Ik heb zelf het P-systeem van Cokin gekocht. Voor een hobby fotograaf is dit zeker meer dan voldoende.

              Daar ik geen ander systeem heb, kan ik moeilijk vergelijken, maar ik weet wel dat je voor het P-systeem van Cokin, ook filters van andere merken kunt kopen en gebruiken. Dus... je hebt de mogelijk om duurdere filters te kopen, indien dit nodig zou moeten zijn.

              Ik kan wel melden dat ik heel tevreden ben van dit systeem.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • #8
                Re: Advies ND-Filter

                bekijk anders de filmpjes eens als soort van "intro" : http://www.leefilters.com/index.php/camera

                Comment

                Working...
                X