Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

doop fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • doop fotografie

    Hallo iedereen,

    Graag had ik wat meer info gewild over het fotograferen van een doopsel. Ik moet straks een doopsel gaan fotograferen en heb het volgende van materiaal : canon eos 50d met 2 lenzen een 50mm 1.8 en een 55-250 welke lens neem ik het best en welke instellingen om in een kerk te fotograferen alvast bedankt voor de hulp grtz
    Canon eos 1100D , 18-55mm zoomlens, 55-250mm zoomlens, ef 50mm 1.8 , 100mm macro 2.8 usm

  • #2
    Re: doop fotografie

    Tijdens de doop zelf kan je met een 55-250 niet veel aanvangen, dan moet je vanop een afstand werken en staat iedereen in de weg.
    Ook de 50mm is wat dat betreft niet "breed" genoeg, zeker niet op een 1,6x crop camera.
    Voor dat soort foto's neem ik altijd zeker een echte breedhoeklens mee (16-35 op full-frame, de Canon 10-18 IS STM geeft een vergelijkbare beeldhoek op een crop camera, maar die is dan weer niet zo lichtsterk).
    De enige manier om foto's te maken van de doop zelf is dat je er als fotograaf echt dicht bij kan staan, maar dan heb je dus een heel wat bredere beeldhoek nodig dan die van een 50mm lens.

    Als er veel licht is in de kerk (niet vanzelfsprekend, maar met dit weer zou dat toch nog kunnen meevallen in sommige kerken), dan kan je de 55-250 wel gebruiken om tijdens de rest van de viering foto's te maken zonder dat je zelf in de weg staat.

    Welke instellingen je best gebruikt?
    Persoonlijk gebruik ik daarvoor liefst de diafragmavoorkeuze, met de 50mm moet je het diafragma waarschijnlijk wel een beetje dicht zetten om voldoende scherpte en scherptediepte te krijgen (op f1,8 is die niet superscherp, en de erg beperkte scherptediepte maakt het dan nog moeilijker om scherpe foto's te maken).
    Je moet de iso wel voldoende hoog zetten om bewegingsonscherpte te voorkomen.
    Hoe kort de sluitertijd moet zijn, dat hangt af van de snelheid van de "actie" die je wil bevriezen, de lengte van de lens, en of er beeldstabilisatie op de lens zit of niet.
    De fotograaf zelf speelt ook een belangrijke rol, de ene kan een 200mm lens stabiel genoeg houden om op 1/30 sec nog een groot percentage scherpe foto's te maken, de andere heeft daarvoor misschien 1/250 sec of nog korter nodig (je niet zenuwachtig laten maken, rustig ademhalen, en de camera op de juiste manier vasthouden kan al heel veel helpen om met langere sluitertijden zonder statief).

    Het grootste probleem zal waarschijnlijk zijn dat je zelf niet weet waaraan je begint, anders had je hier die vraag niet moeten stellen.
    De eerste keer dat je in zo'n omstandigheden werkt zullen de resultaten waarschijnlijk niet zo geweldig zijn, je moet dat leren door het te doen, dat is de enige manier (leren uit je fouten, dan gaat het de volgende keer beter).

    Vergeet ook niet om de iso terug naar beneden te zetten als je uit de kerk komt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X