Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe computer, displayport of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe computer, displayport of niet

    Ik zou een nieuwe computer willen kopen (Medion), en ik twijfel tussen twee modellen.
    De ene kost 1099 euro, de andere 1349.
    Het enige verschil dat ik zie in de specificaties is dat de duurste een andere grafische kaart heeft, waar ook een displayport inzit.
    Voorlopig heb ik nog geen beeldscherm met Displayport, maar stel nu dat dat binnen een paar jaar de standaard wordt (en dat ze niets anders meer leveren), en ik wil dan een nieuw beeldscherm kopen, zou ik dan niet best nu wat meer uitgeven zodat de juiste aansluiting al voorzien is?
    De snellere grafische kaart heb ik eigenlijk niet nodig, want die computer zal toch nooit dienen om er spelletjes op te spelen.
    Er zit in beide computers een i7-4770 processor, 16GB RAM, 256GB SSD en 2TB harde schijf, dat zal voor mij meer dan voldoende zijn.
    Voor verschillende evenementen moet ik telkens meer dan 1000 foto's verkleinen, dat zal daarmee wel een stuk sneller gaan dan met een i5 van de eerste generatie en 4GB RAM (maar eigenlijk kan ik over de snelheid van die pc ook niet klagen).

    Het gaat over deze computers:




    Volgens de specificaties hebben beide computers een rack waar je een SATA schijf zo in kan steken, dan kan ik de "fotoschijf" van mijn huidige computer er zo insteken, ik moet die zelfs niet open schroeven.

    De reden waarom ik een andere computer wil kopen is niet omdat de computer die ik nu in gebruik heb niet meer voldoet.
    Het is de 12 jaar oude Medion met XP die voor problemen zorgt, die wordt door de kinderen gebruikt om internet-spelletjes te spelen en Youtube filmpjes te bekijken.
    Maar die hapert tegenwoordig de hele tijd, en ik heb alles al geprobeerd om er alle soorten malware af te halen, niets helpt (de processor wordt 80-100% belast, daardoor haperen de filmpjes).
    XP terug installeren heb ik ook geprobeerd (op een andere schijf), maar dan is er het probleem dat die geen updates meer krijgt, en dan kan je er geen enkele recente browser meer op installeren.
    Ook met die "verse" installatie haperen de filmpjes (dan zitten er nog geen verborgen programma's op die de boel kunnen vertragen)
    En als er geen recente browser op zit, dan krijg je weer problemen met een heleboel internet-pagina's die niet meer willen werken zoals het hoort (Youtube geeft ook een melding dat die browser binnenkort niet meer ondersteund wordt).
    Daarom kan je een oude XP computer beter vervangen als er iets mis mee is.
    Een recentere Windows versie zet ik daar niet meer op, die computer is te oud om er nog kosten aan te doen.
    Toen ik die kocht had ik nooit verwacht dat die zo lang zou blijven werken, daarom kies ik nu weer voor een Medion (dat wordt dan de vierde).
    En ik heb gezocht naar merk-pc's met dezelfde specificaties, die zijn allemaal een flink stuk duurder dan Medion.

    Ik zal er al meteen bij zetten dat ik totaal geen interesse heb voor een computer waar een appeltje op staat, zelfs al zou je die met dezelfde specificaties voor dezelfde prijs kunnen kopen (daar zal je heel lang naar mogen zoeken), dan nog moet ik alle software opnieuw kopen, wat de vervanging nog een flink stuk duurder maakt (en dan moet ik er ook nog mee leren werken, daarom hou het liever bij Windows).
    De 3,5 jaar oude i5 Medion zal dan door de kinderen gebruikt worden als ik een nieuwe koop, de oude gaat naar het containerpark voor recyclage.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Nieuwe computer, displayport of niet

    Ik zou niet extra betalen voor iets wat in de toekomst misschien handig gaat zijn. Tegen de tijd dat je displayport nodig hebt kan je voor dat prijsverschil denkelijk een vele betere grafische kaart kopen - en tegen die tijd zal 4K genoeg 'uitgerijpt' zijn waardoor een nieuwere kaart denkelijk ook beter gaat werken.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe computer, displayport of niet

      Bart, ik zou me die extra € 250,00 voor een displayport besparen.
      De DVI poort en de HDMI zal de eerst volgende jaren niet verdwijnen op de grafische kaarten, het is zelfs zeer de vraag of de displayport zich zal doorzetten.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe computer, displayport of niet

        Ik zag op dit ogenblik ook niet meteen het voordeel van die Displayport, ook al omdat de meeste beeldschermen nu nog een DVI + HDMI aansluiting hebben.
        Het zal dus de goedkoopste van de twee worden, de duurdere zal voor mij geen verschil geven, alleen dat mijn bankrekening wat lichter wordt...

        De grafische kaart die in de Medion van 1099 euro zit, die is volgens de tests die ik kon vinden zeker niet slecht (veel meer dan voldoende voor wat ik die ga gebruiken).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe computer, displayport of niet

          Als het voor foto's te bewerken is is die zeker meer dan ruimschoots voldoende.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe computer, displayport of niet

            Ik heb hier zo'n Dell Ultrasharp met hogere resolutie ... als ik geen Displayport zou hebben, dan zou ik die hogere resolutie niet eens kunnen benutten want VGA, DVI of HDMI ondersteunen dat niet.
            En het verschil is toch enorm.
            Mits schermen alsmaar hogere resoluties krijgen is zoiets vooruitziend kopen geen overbodige luxe, toch niet als je de pc enkele jaren wil meesleuren.
            Maar vermoedelijk is er nog wel een ander verschil tussen beiden dan enkel die aansluiting.
            Met 3 kg meer, 15cm hoger, 8,5cm breder en 18 cm dieper is niet enkel de grafische kaart anders maar vermoedelijk ook wel de uitbreidingsmogelijkheden en dergelijke.
            Last edited by VerSeg; 18 juli 2014, 23:22.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe computer, displayport of niet

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik zag op dit ogenblik ook niet meteen het voordeel van die Displayport, ook al omdat de meeste beeldschermen nu nog een DVI + HDMI aansluiting hebben.
              Het zal dus de goedkoopste van de twee worden, de duurdere zal voor mij geen verschil geven, alleen dat mijn bankrekening wat lichter wordt...

              De grafische kaart die in de Medion van 1099 euro zit, die is volgens de tests die ik kon vinden zeker niet slecht (veel meer dan voldoende voor wat ik die ga gebruiken).

              Hoi
              ik heb die van 1099 nu een weekje of twee en ik moet zeggen dat ie verduiveld snel is.
              Start op in minder dan 22 seconden
              Geluid maakt ie enkel als je er een dvd of cd tje in plaatst dan start zijn brommer
              Dacht ook aan die display poort maar tegen de tijd dat dat ooit standaard word is deze pc al lang versleten.
              De vga kaart hierin voldoet zeker aan mijn verwachtingen en ik ben een gamer, speel CoD Ghost op max settings en Watch Dog ook zonder problems.
              En het spel Farcry 3 is eindelijk uit lol
              Die rack voor je oude sata schijven in te steken werkt inderdaad fantastisch je plugt het erin en hopsa je kan gaan back-uppen.
              Heb mijn 2 oude schijven van vorige pc gebruikt als back-up van mijn foto's en documenten van het clubje ouderen waar ik lid van ben (ben secretaris daar he )

              PS, op deze pc zit nu al een HDMI poort en mijn pc staat vlak naast de TV in de woonkamer
              Handig nu kan ik een dia presentatie via HDMI afspelen op de TV
              Een echte aanrader die Medion.

              nog eens PS de bovenste klantenbeoordeling is van mij http://www.medion.com/be/nl/shop/gam...510019060.html

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ik heb hier zo'n Dell Ultrasharp met hogere resolutie ... als ik geen Displayport zou hebben, dan zou ik die hogere resolutie niet eens kunnen benutten want VGA, DVI of HDMI ondersteunen dat niet.
                En het verschil is toch enorm.
                Mits schermen alsmaar hogere resoluties krijgen is zoiets vooruitziend kopen geen overbodige luxe, toch niet als je de pc enkele jaren wil meesleuren.
                Maar vermoedelijk is er nog wel een ander verschil tussen beiden dan enkel die aansluiting.
                Met 3 kg meer, 15cm hoger, 8,5cm breder en 18 cm dieper is niet enkel de grafische kaart anders maar vermoedelijk ook wel de uitbreidingsmogelijkheden en dergelijke.
                Over welke resolutie heb je het dan ? DVI-D (dat is de DVI aansluiting waar alle pennen in zit) ondersteunt tot 2560x1600 op 60 hz.
                Ik heb een 27" scherm met 2560x1440 resolutie en dat werkt perfect. Daarnaast : HDMI 1.4 kan de 4K resolutie aan (toch de huidige versies) : 3840x2160, dus er zijn nog opties behalve displayport. Op een 4K scherm zal je dus geen DVI-D meer aantreffen, maar dergelijke schermen zijn nog altijd redelijk zeldzaam.

                Enkel voor displayport zou ik toch ook geen duurdere PC nemen. Met wat geluk gaat je scherm langer mee dan je PC, en mocht het noodzakelijk zijn dan kan je het regelen met de aankoop van de volgende PC... .

                Wat ik wel vreemd vind ik dat Aldi blijkbaar ook bij deze tamelijk dure PC's behoorlijk zwaar bespaart : slechts 2 geheugenbanken door de H81 chipset, overclocken lukt ook niet (maar als je niet gamed speelt dat geen rol), ...
                Last edited by polleke_cgc; 19 juli 2014, 07:55.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                  Er is nog een andere zaak, in nieuwe tv's beginnen ze nu al HDMI 2.0 technologie te gebruiken, daarom is het nog lang niet zeker dat Displayport ooit de nieuwe standaard zal worden.
                  HDMI 2.0 maakt gebruik van dezelfde stekkerverbinding en dezelfde kabels, alleen de hardware in de apparaten moet ervoor aangepast zijn.
                  ZDNET news and advice keep professionals prepared to embrace innovation and ready to build a better future.


                  In mijn oudste pc (die 12 jaar oude Medion) zit een Firewire aansluiting, dat leek toen ook erg interessant, maar uiteindelijk is die nooit gebruikt...(ik heb er ooit wel een USB 2.0 kaartje in gezet, dat was wel nodig).
                  In de pc die ik nu zelf gebruik zit een eSATA aansluiting, maar na vergelijkende tests met USB 3.0 (ook weer een extra kaartje dat ik heb ingebouwd) zag ik dat USB 3.0 ongeveer even snel was, en bovendien is die ook met veel meer apparaten compatibel.
                  Elke recente externe harde schijf heeft een USB 3.0 aansluiting, eSATA schijven zijn bijna niet te vinden.

                  Daarom denk ik dat die 250 euro extra kost nutteloos zal zijn voor mij.
                  De huidige HDMI verbinding kan trouwens wel 4K verwerken, maar dan wel aan minder frames per seconde (24 per seconde in plaats van 60 per seconde voor HDMI 2.0, hoeveel frames/sec Display Port kan verwerken in 4K, dat heb ik niet opgezocht)).
                  Voor fotobewerking heb ik geen groot aantal frames per seconde nodig...

                  Een grotere pc kast heb ik ook niet nodig omdat alles er toch al in zit wat ik nodig heb.
                  Met de rack voor SATA harde schijven heb ik voldoende uitbreidingsmogelijkheden, en er zal nog wel ergens een plaatsje zijn om er nog een harde schijf bij in te bouwen als dat nodig zou zijn (in de Medion pc die ik nu gebruik passen er ook 3 harde schijven, ik heb er zelf maar 2 in zitten).
                  Op het moederbord van die Medion pc's is er altijd nog wel een PCI slot vrij om er nog iets extra op aan te kunnen sluiten (USB 4.0 in de toekomst?).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Wat ik wel vreemd vind ik dat Aldi blijkbaar ook bij deze tamelijk dure PC's behoorlijk zwaar bespaart : slechts 2 geheugenbanken door de H81 chipset, overclocken lukt ook niet (maar als je niet gamed speelt dat geen rol), ...
                    Als er in die twee geheugenbanken in totaal 16 GB geheugen zit, dan zal dat voor mij wel voldoen, dat is nog altijd 4 keer zoveel als wat ik nu heb in mijn huidige pc.
                    En wat die "tamelijk dure pc's" betreft, ga eens kijken wat je bij andere merken vindt voor 1100 euro, dat zal een heel stuk minder zijn (ik ben er zelf toch geen betere tegen gekomen voor die prijs).

                    Ze hebben wel een pc die je kan overclocken, maar dat is voor mij inderdaad ook een overbodige luxe. (die is nog een stuk duurder)
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Enkel voor displayport zou ik toch ook geen duurdere PC nemen.
                      Dat is het enige verschil dat TS aanhaalt ... er zijn wel meer verschillen dan dit.

                      @TS Als de snellere grafische kaart niet nodig is omdat er geen spellekes of zo mee gespeeld gaan worden, dan kan men evengoed een goedkopere i5 nemen want voor fotobewerking zal een i7 dan ook niet veel voordeel kunnen bieden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                        Het is zeker een deftige PC voor een goeie prijs, en op dit ogenblik is 16 GB zeker voldoende. Maar het is altijd makkelijk, mocht het later noodzakelijk blijken, om 2 ram-latjes bij te pluggen voor het dubbel (wat trouwens het maximum is voor consumentenPC's).

                        Je zal er zeker geen miskoop mee doen, maar ik vind het toch jammer dat Aldi bespaart op iets belangrijks als een moederbord. Naast enkel 2 geheugenlatjes, zitten er bv. ook minder USB poorten op. Een H87-versie kost misschien 30 € meer en dan heb je die mogelijkheden wel. In het verleden deden ze dat ook regelmatig met iets belangrijks als de voeding.
                        Ik kies graag mijn onderdelen zelf, maar veel mensen vinden dat inderdaad overbodig (en ze hebben evengoed gelijk). Het samensteken laat ik trouwens bij mijn computerboer doen : die doet het zelfs gratis...
                        Als ik in hetzelfde segment een keuze maak, dan kom ik op 1395 € (met een deftige kast en voeding : alleen dat is al 250 €...), H87 moederbord van Asus (kost 85 €...) een i7-4790 (dus iets sneller, want ze hadden de andere niet op die site) en uiteraard windows 8.1 inclusief. Heb er ook een kaartlezertje ingepropt.
                        Het is inderdaad duurder, maar een kast met een alu-frontje (heb een corsair Obsidian 550D genomen) vind ik toch prettiger kijken dan wat Medion daarvan maakt.

                        Nu : veel leute met je nieuwe PC. Veel kan je met je aankoop niet misdoen. Maar je krijgt wel de waar waar je voor betaalt (wat natuurlijk logisch is : ook Medion kan geen wonderen verrichten).
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dat is het enige verschil dat TS aanhaalt ... er zijn wel meer verschillen dan dit.

                          @TS Als de snellere grafische kaart niet nodig is omdat er geen spellekes of zo mee gespeeld gaan worden, dan kan men evengoed een goedkopere i5 nemen want voor fotobewerking zal een i7 dan ook niet veel voordeel kunnen bieden.
                          Een i7 is wel een stukje sneller dan een i5 : en als er toevallig een i7 in het aanbod zit zou ik niet twijfelen. Ook voor fotobewerking is dat verschil er.
                          Om het even goed te schetsen, met de passmark benchmark :
                          een i7-4770 haalt 9940, die i7-4790 10237, de snelste i5-4690 7772 (dus 22% trager). En die verschillen voel je weldegelijk...
                          De snelste consumenten processor (de i7-4790K, de X-versies zijn wat te duur...) haalt 11412. Professioneel kan je ook een Xeon e5-2697v2 nemen dat is 17475 en kost op zijn eentje meer dan het dubbel van deze volledige PC's...
                          Last edited by polleke_cgc; 19 juli 2014, 10:04.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                            .. maar een I7 op een bordje met een H81 chipset ? 't is lijk de motor van een ferrari in een 2cv ..
                            Temeer daar een "eenvoudig" H87 bordje nog geen 100€ kost ! (heb juist een XP machine een facelift gegeven met een H87 bordje en een I3 4330 voor net 200€, ok al de rest was te recupereren uit een "recente" socket 775 machine maar toch ... ) .. nu, ja ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe computer, displayport of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Een i7 is wel een stukje sneller dan een i5 : en als er toevallig een i7 in het aanbod zit zou ik niet twijfelen.
                              Niemand beweert dat een i7 niet sneller is ... maar net als die snellere grafische kaart zal ook de snellere processor niet veel invloed hebben om fotokes te bekijken of te bewerken.
                              Net als je aanhaalt "als er een snellere processor in het aanbod zit" kan je dan evengoed zeggen "als er een snellere videokaart in het aanbod zit".
                              Als je dan toch maar die snellere (voor Photoshop bijna overbodige) processor gaat kiezen, is die snellere videokaart iets meer verantwoord.

                              En gebruikt Photoshop de GPU niet?
                              Eens je met i5 of i7 werkt kan de GPU soms een grotere invloed hebben dan de CPU.
                              Last edited by VerSeg; 19 juli 2014, 12:37.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X